Senaste nytt

Över- eller underkapacitet i luften?

erc

Medlem
När det gäller bilmarknaden är den europeiska överkapaciteten en faktor att alltid räkna med när det blir rörigt. Framtiden för mindre framgångsrika koncernen ser mörk ut. Ytterst mörk.

Men hur ser det ut i luften egentligen? Inser att det handlar om enorma säsongsskillnader - men lutar det åt över- eller underkapacitet i Sverige, Skandinavien, Europa och de Europeiska longhaullinjerna?
 

A380*G

Medlem
Kapaciteten anpassas nog ganska väl mot förfrågan. Enkelt talat, om flygbolag inte har behov av kapacitet ställer de av eller leasar ut överblivna plan.
Vet att LH tex finlirar i kapacitet till från London, det är inte pga att de måste ha planen på andra linjer utan just för att optimera kabinfaktorn så gott det går.
Detsamma gäller på vissa longhaul där F-faktorn är låg och Y/C är högre. BKK ligger tex nära till hands att få B744 med enbart C/Y när LH retrofitat de planen.
 

JonW

Medlem
Instämmer, sen ska man komma ihåg att man kan manipulera efterfrågan mot kapaciteten genom att reglera priserna på ett mycket enklare sätt än bilindustrin kan göra.
De flesta flygbolag är idag rätt duktiga på att fylla Y-kabinerna, problemet är bara att få ut rätt pris...

Skulle vara rätt intressant om bilindustrin använde samma space control/yield management:

- Fan, datorn visar oväntat svag bokning av våra Mercedes E-class med byggslot i v 43, vi sätter ner priset till 100 000 kr den veckan så vi kan utnyttja hela vår kapacitet.
 
Toppen