Senaste nytt

Jakten igång på att hitta köpare till SAS?

Tjaeng

Medlem
På presskonferensen var de rätt tydliga med att det är ägarna och inte styrelsen/företagsledning som bestämmer om ev. försäljning. Styrelsen och ledningen ska bara se till att fixa bolagets pyspunka oavsett vart kärran bär hän. Frågan är väl snarare hur attraktivt SAS är när russinen (Wideroe och ev. Eurobonus) plockats bort.
 
Helt rätt avseende att det ingår inte i en VD:s åtagande att agera företagsmäklare. Rickard G är ansvarig för operativ drift och förvaltning. Styrelsen, som ägarna tillsätter/godkänner vid varje årsstämma kan ju däremot vara en nyckelaktör för att hitta nytt ägande. Och att en majoritet av ägarna vill sälja är ju ingen överraskning direkt...
 
Undrar förresten om inte Eurobonus är det mest värdefulla SAS har idag. Snacka om en fin kunddatabas. Vem vill inte åt den, det är ju Eurobonus som är marknadsplatsen. Jag tror att SAS säljer precis allt som går innan man man säljer EB.
 

A380*G

Medlem
Helt rätt avseende att det ingår inte i en VD:s åtagande att agera företagsmäklare. Rickard G är ansvarig för operativ drift och förvaltning. Styrelsen, som ägarna tillsätter/godkänner vid varje årsstämma kan ju däremot vara en nyckelaktör för att hitta nytt ägande. Och att en majoritet av ägarna vill sälja är ju ingen överraskning direkt...

Exakt, styrelsen speglar ägarbilden.

Att påstå att det inte är styrelsen som bestämmer är som att säga att flygkaptenen inte bestämmer ombord på flygplanet, det är aktieinnehavarna.
 
Vad säger ni om kombinationen LOT + SAS? Det skulle då finnas från ARN tre alternativ via CPH till väst Europa, direkt eller via WAW till öst Europa. LOT gör ju vinst och de har investerat på nya plan ink Dreamliner. Inte så tokigt alls eller hur?
 

erc

Medlem
I och med att SAS är börsnoterat är det ju upp till respektive aktieägare att sälja när det passar. Eller - har de tre staterna några specialklausuler i sitt ägande? Några trilaterala lojaliteter och solidariteter?
 

SK1989

Medlem
Vad säger ni om kombinationen LOT + SAS? Det skulle då finnas från ARN tre alternativ via CPH till väst Europa, direkt eller via WAW till öst Europa. LOT gör ju vinst och de har investerat på nya plan ink Dreamliner. Inte så tokigt alls eller hur?
Nooooway! Förstår inte riktigt jämförelsen mellan SAS och LOT som var i media mer än att båda är med i Star Alliance och ingendera gått med vinst på många år... LOT är ca 1/5 av SAS gruppens storlek och som ett litet regionalbolag med viss långdistansverksamhet som mer eller mindre bygger på turisttrafik från Polen vet jag inte vad detta skulle tillföra eller inspirera SAS till... Visst är Dreamliner trevligt, speciellt när man flyger 22 år gamla 767or men även den verksamheten måste gå runt... Lufthansa har ju länge ryktats som köpare av LOT men hållit sig borta, kanske de har sina orsker?... :rolleyes:


Tror fortfarande att Lufthansa kan vara intresserade av SAS men ännu inte på ett tag. Man har för tillfället många egna problem med bla. kortdistanstrafiken och Austrian.. to be continued...
 
Last edited:

Kristofer

Medlem
I och med att SAS är börsnoterat är det ju upp till respektive aktieägare att sälja när det passar. Eller - har de tre staterna några specialklausuler i sitt ägande? Några trilaterala lojaliteter och solidariteter?

Så stora aktieposter mäklas sällan på börsen.
 
Toppen