Senaste nytt

SAS Business class: Kiruna-Stockholm-Chicago 12-11-13

LinuxSam

Medlem
Efter tre timmars sömn klev jag upp 04:00 för att duscha och packa det sista. Taxin hämtade klockan 04:55.

Flyget gick i tid från KRN och efter mellanlandning i UME var vi framme på ARN en kvart före tidtabell eller något sådant. Frukost var den vanliga lådan. Besättningen var korrekta men upplevdes som lite spända. Kanske inte så konstigt med tanke på allt som stod i tidningarna denna morgon.

FastTrack gick fort.
Efter en tur genom taxfree, utan att köpa någonting, tog jag en sväng förbi businessloungen... Inte mycket att ha måste jag säga. Frukosten var ju nästan sämre än på flyget.

Efter en liten stund var det dags att bege sig mot F58. Passerade genom passkontrollen utan att kontrollanten mer än slängde ett öga i passet. Vid gaten ny kontroll som också den gick snabbt.

Ca en halvtimme före start fick Businessclasspassagerarna boarda, jag hade plats 01D, dvs. vänster sida i mitten. Vi blev serverade juice eller tranbärssaft före take-off.

Vi blev lite sena i starten pga. något med lastningen, planet var dessutom fullsatt så vi använda mycket av startbanan.

Efter start blev det lite bubbel (Henriot 2006) för mig och sedan förrätt som var löjrom, till detta ett vitt vin (Luis Felipe Edwards Leyda, Batch no. 57, Sauvignon Blanc, 2010). Kraftigt örtig med mycket nässlor i doften, passade väldigt bra till löjrommen.

Till middag tog jag lammstek med potatisgratäng och rosmarinsås, till denna ett kraftigt rött vin (Felernia Syrah Reserve 2008). Vinet kändes så kraftigt att jag funderade på hur det skulle fungera på marknivå, kanske skulle det kännas för kraftigt.

Till dessert tog jag både ost med hjortronmarmelad och lite glass. Osten fick ackompanjeras av Château Broustet 2009 och glassen fick ackompanjeras av kaffe och en Moyet XO Borderies.

Efter maten en liten drink och sedan titta på lite film. Sov kanske en timme och tittade på lite mera film.

Innan landning en lättare måltid bestående av rökt hjort och en sallad på morötter och gulbetor.

Jag hade en trevlig konversation med paret som satt mitt över gången mot mig. Tyvärr blev hon "flygsjuk" strax innan landning vilket besvärade en del av mina medpassagerare väldigt. Min stolsgranne yttrade knappt ett ord under hela resan. I kabinen fanns också ett par med en drygt 1år gammal flicka. Jag tyckte hon/de skötte sig väldigt bra. De vandrade fram och åter i kabinen ibland men det var ingenting som störde mig. Det som störde mig mer var att när kabinen var nedsläckt så blixtrade det till av ljus varje gång någon gick i toalettdörren eftersom solen sken in genom fönstren på toaletten och det satt en spegel på dörren.

Alla i personalen var trevliga och uppmärksamma. Det enda som märktes av SAS problem var när de tackade för sig. Pursern sa något om att ".. hoppas att vi får ha er flygande med oss under flera år framöver..." lät inte lika hurtigt som vanligt utan hon tvekade lite på orden.

/LinuxSam
 
Last edited:

rob74

Medlem
Ha! Ett livstecken från andra sidan pölen... :p
Tack för den resumén!
Det lät ju som om att du hade en okej flygning till "andra sidan".
Tror jag har besökt businessloungen en gång under tiden jag gjorde ett tillfälligt skutt ner till EBS och hade en resa i biz till CPH. Minns faktiskt inte så mycket mer än att jag tyckte att det skulle bli skönt att komma in på "det vanliga stället" igen.
Nu ser vi spänt fram mot söndagens händelser och håller tummarna för att saker löser sig.
Ha det bra där borta!
 

rob74

Medlem
Läste först "Lamastek" som din huvudrätt... ;)
Det var nog avsaknaden av "m" nr 2 i lammet som vilseledde mina kulinariskt perverterade tankar, haha!
Tyckte det lät vääääldigt exotiskt för en USA-flygning. :rolleyes:
Själv sitter jag och sörplar lite vitt i utrikesloungen på ARN och väntar på flyget till GOT som går om tre timmar... Här var det köttbullar idag.
 

Adamsson

Medlem
Tack för trevlig läsning! Jag flög SAS C till/från New York för två veckor sedan. Håller med om att det där Shiraz-vinet verkligen var kraftigt. Jag tog två klunkar och bytte sedan det mot champagne. :rolleyes:
 

LinuxSam

Medlem
Ska bli intressant att se om jag tar mig hem härifrån... men jag har ju ett par veckor på mig att lista ut det. Undrar om reseförsäkringen täcker vid en konkurs. Jag har ju någon form av utökad reseförsäkring.

/LinuxSam
 
Toppen