Senaste nytt

Besöka Boeing i Seattle?

Kära BC:are,

Ska förbi Seattle en snabbis nästa vecka och det slog mig att det vore grymt att besöka Boeings fabrik utanför staden ifråga. Har sett att en del företag anordnar besök men det slog mig att med så mycket samlad expertis på en plats vore det ju tjänstefel att itne höra efter med er först?

Så, är det någon har varit på Boeings fabrik i Seattle och som dessutom kanske har något tips på hur jag ska ta mig dit?

Alla tips mottages tacksamt.

Allt gott!
 

agehall

Medlem
Självklart har man varit ute i Everett och kollat på de första 787 som då var i slutproduktion. :) Det är en riktigt häftig upplevelse som du absolut inte får missa.

Det smidigaste sättet är nog att bara be hotellet hjälpa till att fixa en guidad tur. Jag hittade en broschyr från något företag i lobbyn och bokade det själv. Man kan åka ut dit själv också, men jag vet inte hur man bokar själva rundvandringen då och det är den som är häftig.
 

Falcon50

Ny medlem
Hej,

Gå in på futureofflight.org där finns all info. Det är en bit mellan Everett (där fabriken ligger) och Seattle så ta en hyrbil, lättare än bussen. Biljetterna till fabriken säljer slut fort, jag ringde och fick restplatser samma dag.

Skiter det sig är museum of flight också trevligt.

/fd Seattlebo
 

agehall

Medlem
Välkommen till BC.se Charlie B!

Det borde vara lite off-season nu, så jag skulle misstänka att biljetterna inte är supersvåra att få tag på.
 

Gnopps

Medlem
Jag var där för några år sedan och var inte superimponerad. Det var kul att se lite bakom kulisserna och den stora hallen där flygplanen monteras, men inte värt jättemycket pengar/tid.
 

Concorde

Founding Member
Jag var där i Februari och var oerhört imponerad. Men då hade jag å andra sidan guidad tur nere på marken genom stora delar av fabriken samt fick plåta fritt utom på 787 linan. Sen avslutade vi ju med att ta emot en sprillans ny 777-300 i BAs färger, med ceremoni, tilltugg, presenter samt invigning av maskinen. För att sedan flyga maskinen med 38 andra utvalda till Cardiff och BAMC (British Airways Maintenance Cardiff).

Vi blev även bjudna till Museum of Flight vilket var suveränt. Det finns även ett museum hos Boeing, suverän shop samt kanske en av världens coolaste spotting platser på taket av "Future of Flight" som huserar shoppen, Future of Flight samt Delivery Center.

Klart du ska besöka dessa! ;)

Min resa dit började på Menzies Loungen ARN T5 en tidig söndag morgon. Sällan har jag varit så uppspelt inför en resa:
IMG_0068a.jpg


Intressant teori om framtida Heathrow i FT:
IMG_0065a.jpg


Till LHR:
IMG_0072a.jpg


Ensam i Club Europe ;)
IMG_0076a.jpg


Full English obligatorisk:
IMG_0083a.jpg


Och definitivt Champagne. Flygvärdinnan ursäktade sig så mycket då Champagnen inte hunnit bli kall. Genialisk work-around. Service eller?
IMG_0087a.jpg


Påtår, please madam.
IMG_0090a.jpg


Alltid lika hänförande inflygning över London:
IMG_0097a.jpg


LHR T5:
IMG_0106a.jpg


Vår BA värd hade instruerat oss åtta utvalda VIP gäster att samlas i Concorde Room. Fine by me:
DSC_0057a-2.jpg


DSC_0050small.jpg


Rosa Bolly...
DSC_0063a.jpg


Club World till Seattle:
IMG_0111a.jpg


IMG_0126a.jpg


Boeing visade prov på hospitality och hämtade oss på SEATAC. Egen Boeing buss till Fairmont. Like:
IMG_0144a.jpg


Middag på kvällen och sedan tidig start med Boeing chaufför till Museum of Flight:
DSC_0024a.jpg


DSC_0045a-1.jpg


DSC_0033a-1.jpg


DSC_0072a.jpg


DSC_0085a.jpg


DSC_0083a-1.jpg


DSC_0082a.jpg


Nummer fyra. Skrot eller privat bruk. För tung för kommersiell trafik:
DSC_0096a.jpg


AWACS!
DSC_0100a.jpg


DSC_0101a.jpg


DSC_0104a.jpg


Boeing transport till Fairmont för att hämta väskor och sedan upp mot Everett:
DSC_0127a.jpg


748-i. YES!!
DSC_0004a.jpg


DSC_0014a-1.jpg


748 cargo:
DSC_0019a-1.jpg


DSC_0032a-1.jpg


Big place...
DSC_0043a-1.jpg


DSC_0050a.jpg


DSC_0058a.jpg


777-300 linan:
DSC_0068a-1.jpg


DSC_0088a-1.jpg


DSC_0089a.jpg


DSC_0092a-1.jpg


DSC_0105small.jpg


DSC_0114a-1.jpg


JAL 787'or inväntar delar:
DSC_0120a-1.jpg


Future of Flight/Delivery Center. Stängt under några timmar för allmänheten då som ni kan se utanför står det en 777-300 som väntar på att invigas utav Concorde m.fl. ;)
DSC_0137a.jpg


Numera mitt plan för alltid:
DSC_0135a.jpg


Boeing VP + BA Director of Operations samtalar samt byter papper mot flygplan:
DSC_0173a-1.jpg


DSC_0191small.jpg


Tack, vi tar den!
DSC_0181small.jpg


eeer, excuse me I can't find 10K?
DSC_0229a.jpg


Unik safety briefing utav dagens kapten Tim, även Director of Safety på BA:
IMG_0149a.jpg


Hello!? 1K is also missing, what is this?
DSC_0020a.jpg


Landat på Cardiff:
DSC_0043a.jpg


Good bye G-STBF. Parkerades direkt efter mot en brygga där BA Engineering lastar in och monterar Club World samt First, några dagar senare ferry flight till LHR och in main fleet och dagligt bruk:
DSC_0045a.jpg


DSC_0185a.jpg


DSC_0162a.jpg


DSC_0057a.jpg


DSC_0160a.jpg


DSC_0158a.jpg


DSC_0155a.jpg


DSC_0156a.jpg


DSC_0125a.jpg


DSC_0086a.jpg


DSC_0068a.jpg


Japp, det var en resa och upplevelse utöver det vanliga.
 
Last edited:
Toppen