Senaste nytt

Nu är det dags - första flygningen med Air France

erc

Medlem
Efter kvällens familjeråd beslutades om en resa till Disneyland Paris. Bra julklapp till barnen då det börjar bli mer än fullt i leksakslådorna.

Som alla vet ska järn smidas varmt. Vi slog till på allt omedelbart. Hotellen på Disneyland Resort-området lämnar jag därhän (hotell och entré, två nätter, tre dagar, två vuxna, två barn, knappt SEK5000). Men flyget dit blev såklart intressantare att boka.

Som boende i Värmland reser jag helst från OSL. GOT är okej medan ARN blir tredjehandsvalet.

Som så ofta var återigen OSL mest prisvärt. Med flertalet bolag. Trevligt - då resan dit med bil och parkeringen är vettig.

Jag hör till de som aldrig tidigare suttit i att Air France-målat plan. Nu är det dags. Vi flyger AF1275 och landar på CGD kl 0915. Om det blir allmänna kommunikationer till Disneyland eller om det blir hyrbil återstår att besluta om.

Det fanns alternativ, men AF var utan konkurrens mest prisvärda. Vi betalar SEK4427 för två vuxna, en treåring och en en-lap infant.

Nu finns det många funderingar.

Embraer 190. Kul att flyga ny kärra. 2+2-konfigurationen är dock långt från optimal för oss.

Någon som vet hur fullsatta morgonkärrorna från OSL till CDG brukar vara?

Vad är en realistisk estimering av tidsåtgången från ETA till dess att man sitter bakom ratten på en hyrbil?

Under en A-B-resa - finns det orsak att oroa sig för CDG? Man har ju hört skräckhistorier...

Vidare - återkommer givetvis med en Y-rapport av resan!
 

agehall

Medlem
Det var ju onekligen ett bra pris ni fått med AF.

Jag vill minnas att mina fd-kollegor som är baserade i OSL tyckte morgon och kvällskärrorna var relativt fulla, men det varierar säkert med veckodagar.

Vid ankomst är det rätt enkelt att ta sig landside. Jag har aldrig hyrt bil på CDG - det verkar imho vara hål i huvudet att försöka köra bil där. Ska man ta bussar är det ca 5 minuters promenad till gången mellan 2D och 2E, dvs genvägen så man inte behöver gå genom centrum på terminal 2.

Det svåra/jobbiga med CDG är att ta sig mellan terminaler, som kan ligga hur långt som helst ifrån varandra, samt att bråka med inchecknings- och säkerhetspersonal som långt ifrån alltid är på servicehumör. Ska man till Paris har man ju inte så mycket alternativ - du har CDG och ORY att välja på och jag skulle nog säga att CDG är att föredra.
 

Agö

Medlem
Tänk på att vara ute i god tid för säkerhetskontroll. Det är ingen underdrift att säga att det kan ta 30 minuter. Vi är ju ute på en liten segment run för tillfället och jag tycker att Air France är ett utmärkt bolag, bland de bättre i ekonomi i Europa.

Lycka till!
 

agehall

Medlem
Tänk på att vara ute i god tid för säkerhetskontroll. Det är ingen underdrift att säga att det kan ta 30 minuter. Vi är ju ute på en liten segment run för tillfället och jag tycker att Air France är ett utmärkt bolag, bland de bättre i ekonomi i Europa.

Lycka till!

Oj, är det så illa? Jag tycker det är illa om man har priority lanes, men det är ändå inga 30 minuter då utan snarare 5 ibland.
 

erc

Medlem
Undersökte de officiella transferbussarna till Disneyland. En tusenlapp för busstransfern i båda riktningar. Lite magstarkt. En hyrbil blir billigare och ger lite poäng...
 

erc

Medlem
Jodå, rabatter för barnen. Noterar att det går att åka TGV mellan CDG och Disneyland. Vore skoj på hemresan. 10 minuters färd för EUR72...

De officiella Disneybussarna är faktiskt markant billigare för de som dimper ner på Beauvais... Trots att de åker fyrdubbla sträckan.
 

Jacob

Medlem
Det går även att åka RER tåg (pendeltåg) från CDG till Disneyland med byte i centrala Paris (Châtelet). Men det är förstås en ganska lång och seg resa eftersom man ska från nordöst till öst via centrum.
 
Toppen