Senaste nytt

Svedavia förstör för SAS

FQFlyer

Medlem
Jag tycker Svedavia inte sköter sina kort speciellt väl och förstör den goodwill som SAS försöker bygga upp för sina resenärer.
Deras priser gentemot flygbolag och resenärer är inte realistiska utan bygger på monopol.
Jag är FQ flyer sen 5år över hela landet. Årskort för att parkera på Malmö Airport kostar 12000 kr är för mig ofattbart, dom har inte ens en fungerande in och ut gång på bygget.
Obefintlig snöskottning i kiruna..
Kommunikationerna till och från flertalet flygplatser är undermålig i stort sett bara Arlanda som är bra.
Deras security kontroll är inkonsekvent, kan gå igenom 3 olika på en dag med samma kläder och bagage, det som är ok på ett ställe är det inte på nästa. Jag kan checka in 20 min innan avgång vilket är väldigt bra av SAS men det tar Svedavia bort direkt med köer och ineffektivitet.
Oförskämda personal hör inte heller till ovanligheterna. Det finns otaliga saker som Svedavia kunde sköta mycket bättre. Vilket ansvar tar Svedavia i SAS konstruktion att försöka rekonstruera ?
 
Svedavia köpte fastigheter av SAS tidigare i år på Arlanda för närmare 2 miljarder kr.
Jag tror SAS sorterar under finansdepartementet och Swedavia under Näringsdepartementet när det gäller ägarfrågor.
 

Alx

Medlem
Swedavia har inget som helst särskilt ansvar för SAS. Tvärtom MÅSTE Swedavia enligt konkurrenslagar behandla SAS precis som vilket annat flygbolag som helst och tur är väl det?! På vilket sätt utmärker sig Swedavias avgifter jämfört andra europeiska länders motsvarighet?
 

Alx

Medlem
Svaret är enkelt: Swedavia är ett affärsverk som ska tillhandahålla samhällsservice på affärsmässiga grunder. Det vill säga att Swedavia till skillnad från många andra statliga verk som minst måste ta betalt för vad tjänsterna de erbjuder faktiskt kostar att tillhandahålla. Det innebär att Swedavia även måste ta ansvar för att ha täckning för kostnadssidan.
 

Chrille

Medlem
Swedavia driver 11 flygplatser i Sverige. Resterande trafikflygplatser drivs i kommunal eller privat regi. Hur avgörs om en flygplats ska ingå i Swedavia eller ej? Väger de affärsmässiga förutsättningarna eller samhällsbehovet tyngst? Jag antar att det är det förstnämnda.
 

FQFlyer

Medlem
Jag tycker att dom har det ansvaret att upprätthålla en service som inte sänker ett flygbolags service ambitioner. Det finns 9 milj. Invånare i Sverige, du kan inte jämföra med Europa. Vill man ha ett fungerande inrikesflyg får man utgå ifrån detta landets förutsättningar.
 
Toppen