Senaste nytt

Vad gäller vid Codeshare på SAS flight vid ev. konkurs

wasabi

Ny medlem
Hej
Vad gäller vid en eventuell konkurs för SAS för en biljett som är utställd av ett annat flygbolag, dvs codeshare, men det är SAS som flyger rutten?
I mitt fall har jag biljetter för familjen utställda av Swiss för flyg STO-GVA t.o.r för en skidresa påsken 2013.
Biljetten börjar med 724... och flighten är LX4721 resp LX4720.
/MIkael
 

johannesa

Medlem
Hej
Vad gäller vid en eventuell konkurs för SAS för en biljett som är utställd av ett annat flygbolag, dvs codeshare, men det är SAS som flyger rutten?
I mitt fall har jag biljetter för familjen utställda av Swiss för flyg STO-GVA t.o.r för en skidresa påsken 2013.
Biljetten börjar med 724... och flighten är LX4721 resp LX4720.
/MIkael

Om biljetten är utställd av Swiss så är de ansvariga för att boka om din biljett. Så du kan sova gott i helgen. :)
 

gdaily

Medlem
Har en liknande fråga, kjag har en redemption bokad för länge sedan med Bmi, SAS ARN-Chicago. Vad händer med den om SAS konkar? Man kan ju glömma att Bmi kan lyckas boka något ersättningsflyg inom Star Alliance nuförtiden? AHO, vet du?
 

Jacob

Medlem
Om biljetten är utställd som en BMI-biljett har BMI skyldighet att boka om dig till något annat flygbolag.
 

Dr. Miles

Expert
Om biljetten är utställd som en BMI-biljett har BMI skyldighet att boka om dig till något annat flygbolag.

Skyldig, ja. Kan de? Nej.
Jag hade hinmla problem när jag försökte boka om mina vänners bonusresa efter bmi har lämnat Star Alliance när mina vänner fick tidtabellsförändring.

Jag misstänker att bmi agenter kommer att föreslå två alternativ.

1. Du reser utan SAS flyging. Du betalar själv för transportskostnaden mellan gilltiga flygningarna.

2. Återbetalning. Jag vet dock inte hur det blir med miles. Enda som jag är säker på är att det inte kommer bli avios automatiskt.
 
Toppen