Senaste nytt

Återresan, Köpenhamn-Brisbane med Emirates i economy

ACervin

Medlem
En liten uppföljning med Emirates i Economy
Har precis avlsutat returen CPH-SIN-BNE. Incheckning gick snabbt igen. De verkade ha gott om check-in agents eller vad det kan heta på flygplatsspråk. Jag hade passat på att byta pass. Det var visserligen 9 månader kvar på giltighetstiden, men det är lite oklart när jag trampar Svensk mark nästa gång. En del länder kräver ju 6 månaders giltighet kvar då man åker in i landet oavsett hur kort tid man tänker stanna. Passbytet ställde till problem vid incheckningen då numret på passet inte matchade mitt visa nummer. Jag var förberedd på detta då jag hade kollat med immigration i Australien vid utresan. De hävdade att det räckte att ha med det gamla makulerade passet så skulle de flytta visumet till det nya vid inresan. Nåväl det gick alltså inte. Men supervisor vid incheckningen vara van vid situationen och ringde till någon Australisk myndighet som jag aldrig uppfattade namnet på. Lät närmast som en automatisk telefonservice och 3 minuter senare var mitt arbetsvisa kopplat till mitt nya pass. Snyggt jobbat. Däremot vägde man handbagaget vid incheckningen 7 kg max. Med två datorer och en iPad fick man ta 15 tummaren under armen för att väga in. Trettio kg i economy är däremot generöst.


Fönsterplats som vanligt. Sätet bredvid mig fortfarande ledigt precis som när jag kollade på nätet. Bra! Vid gången satt en pratglad dansk dam på väg till Dubai. Mannen var pilot för sheiken, snarare sheikfamiljen. Han tillhörde de piloter som fick lämna Cimber Sterling för några år sedan i samband med konkursen. Sheiken har 5 flygplan. Bland annat en 747 som tydligen är favoritflygplanet. Mannen i det här fallet flög 737. Ofta standby vilket innebar väldigt mycket golf och inte så många flygtimmar. Om 747an krånglade, vilket den gjorde ibland så var det full stand-by med full catering och besättning i 737an. Vilket ofta slutade med att dom fick ordning på 747an och det vara bara att ta bilen hem igen, men med lite överbliven hummer och champagne som tröst i bagageluckan. Men nu var inredningen utbytt, jacuzzin uppdaterad. Guldkranarna var lite slitna. Så det skulle kanske bli lite mer flyga framöver. En vanlig sväng var att flyga en eller två prominenta pax till London ToR. En annan uppgift vara att flyga till, kommer nu inte ihåg om det var Maldiverna eller Seychellerna, där Sheikfamiljen har ett palats. Tar egentligen tre timmar. Men eftersom herrn i huset helst vill flyga på kvällen men inte få sin nattsömn störd av en bumpig landning så får man tydligen ligga och cirkla i fyra timmar innan touch down. Inte så ekologiskt.

Åter till själva flygningen CPH-DXB. En 777-300 ER men med lite äldre in-flight underhållningssystem. Mindre och suddigare skärm, men samma utbud av underhållning. Danska damen flög ofta och satt alltid i den här sektionen som är rad 15-20 tror jag. En liten kabin direkt efter business och betydligt tystare än längre bak. Lite ”lill-business” över det hela. Klart ett bra val, kan rekommenderas. Den här gången kom dryckesvagnen före maten, men till min stolsgrannens förtret tog det nästan 90 minuter in i flygningen innan den dök upp. En halvtimme senare en trerätters, riklig och ganska välsmakande. Rött och vitt vin för den som önskade. Jag unnade mig en gin och tonic. Saknade citronskivan. Avstigningen blev försenad då den Danska handelsministern var ombord. Skulle tydligen få lov att stiga av i ståtlig ensamhet med sitt entourage för vidare limousinbefodran.

Gamla IFE_Snapseed.jpg
Äldre IFE systemet CPH-DXB

lax_Snapseed.jpg
Förrätt på väg mot DXB

varmrätt_Snapseed.jpg
Varmrätt i economy

efterätt_Snapseed.jpg
Efterrätt CPH-DXB

chokladbit_Snapseed.jpg
Chokladbit till kaffet

Dubai igen. Denna gången gick flyget från terminal B varför man i informationen rekommenderade Diners loungen i B, Mahrajuda hette den inte, men dom tre första bokstäverna stämmer. En våning upp till vä. Dom erbjöd mig generöst att kika runt. Även här finns ett antal varmrätter och lite småplock men inte lika omfattande som Dinersloungen i C terminalen. Miljön var mer öppen och café-liknande jämfört med loungen i C som mer påminner om en engelsk herrklubb och har klart ett större utbud av mat och dryck. Då jag hade 2,5 timmar på mig knallade jag bort till loungen i C terminalen. Jag blev inte besviken.

Maten-Diners_Snapseed.jpg
Varmrätter på rad i Dinersloungen

Baren-Diners_Snapseed.jpg
Baren Diners lounge i terminal C DXB

Efterrätter-Diners_Snapseed.jpg
Efterrätternas parad i Dinersloungen

I B terminalen finns också MacDonalds till hö. Avgång 0230 på natten eller morgonen om man hellre vill kalla denna otrevliga tidpunkt för det. Här var det fullt flyg men stillsam boarding, i vanlig ordning i sektioner. 777-300ER. Nya IFE. Stor skarp skärm, möjlighet att koppla in sin telefon om man hellre vill lyssna på musik eller se film från den. Man kan också ta emot samtal samt skicka SMS för 1 dollar stycket. Här var första måltiden en besvikelse med bara en kall macka, men vad skall man servera klockan tre på morgonen? Lyckades sova hyggligt och fick en rejäl omelett med ost och spenat, ostgratinerad tomat, svamp och stekt potatis därtill varm lite slokande croissant, en fräsch fruktsallad och en fransk mjukost. Personalen fick lite bråttom för den Österrikiske kaptenen var väldigt försiktig. Vid minsta lilla krusning i lufthavet fick personalen springa och sätta sig med bältet på. Vilket försenade frukosten rejält. Inflygning till Singapore alltid fascinerande med den stora mängden ankrade handelsfartyg. Funk jazz på bra volym under taxi. Det kanske inte är en slump det här med musiken?

Ny IFE overview_Snapseed.jpg
Nya IFE systemet med rejäl skärm

Nya IFE_Snapseed.jpg
Nya IFE även handsetet med tryckkänslig skärm

Frukost_Snapseed.jpg
Varm frukost med slokande men varm croissant

inflygning singapore_Snapseed.jpg
Inflygning Singapore

regn singapore_Snapseed.jpg
Regn över en frakt 747 på Changi


Efter 1 timmes stopp på Changi, frågan är om det inte är min favoritflygplats, fortsatte vi i samma plan till BNE nu med en kabinfaktor på kanske bara 30%. Bekvämt. Ritualen upprepades från tidigare flygningar. Nu kom dryckesvagnen fram betydligt snabbare. En excess av varma handdukar som jag tror delades ut vid inte mindre än 5 tillfällen på en ca 7 timmar lång flygning.

Om man sammanfattar upplevelsen. Efter 5 ben med Emirates varav ett i C och resten i economy måste jag säga att Emirates levererar en bra produkt. Gott om incheckningspersonal, lugn och städad boarding, utmärkt IFE, economy stolen går att fälla rejält, schysst service även om det där sista av asiatisk uppmärksamhet saknas ibland. Besättningen utgörs av många nationaliteter och nationalkaraktären kanske lyser igenom emellanåt under serveringen. Maten är bra för economy och dricka får man göra så mycket man har lust med. Rödvinet förstås iskallt, men det händer även i business. 30 kg bagage i economy är generöst (det är vad Cathay Pacific erbjuder i C). Dessutom verkar Emirates flyga på ett stort antal destinationer. Kan inget om deras bonussystem, men avsaknad av större allians är förstås en nackdel. Jag skulle inte tveka att flyga med dem igen om det passar med tider och destinationer. Med bara ett stopp från Australien till över 30 destinationer i Europa kan det bli ganska ofta.
 

pep

Medlem
ACervin - tak for god rejsereportage. Jeg havde også en god oplevelse og fløj naesten samme rute i Oktober 2010. Det var før CPH kom med som destination så man måtte åke via Tyskland. Jeg sendte dette til Skytrax (som de desværre redigerede):

Emirates (August and October 2010) Economy
(CPH-)-MUC-DXB-BNE (25/8-2010) and BNE-DXB-HAM-(-CPH) (1/11-2010). Emirates cooperation with SAS smooth: was allowed 30kg luggage onboard already from CPH though that leg of ticket only stated 20 kg. SAS provide no service on economy class, not even a drop of water. Emirates: All departures on time. Special food request (seafood) working with precision, discretely, and with excellence. Beverages and food are good. Service is fine but far from the level of Singapore Airlines, Cathay, or ANZ. Attendants are self-occupied, semi-lax, and not service-proactive as they were in the early years of Emirates. Entertainment system provides (too?) many options, though a technical error persisted on most (all?) screens. Seating on the used equipment, Airbus 340-400 and 340-500 and Boeing 777-300, were all cramped and very narrow, Qatar Airways and SQ are far better in this respect. Check-in in transit in BNE denied from Lounge and only allowed 25 minutes before boarding (at gate). Other airlines allow check-in on economy class from their lounges.


Husk det betydelige antal point at du ikke mister dem. Jeg tog pointene til CO (nu UA), men det kan man vist ikke mere.
 

ACervin

Medlem
Nu är det länge sedan jag flög SAS Eco-Extra. SAS har bättre benutrymme det kommer jag ihåg, troligen är väl stolen lite rymligare också. Mat o dryck kan kanske gå på ett ut. IFE har ju utvecklats så mycket de senaste åren så det så det vore orättvist att jämföra. Men där är ju Emirates nya kabin i economy riktigt bra med stor och skarp skärm. Emirates har stolarna i 3-4-3 i Boeing 777. Det sägs att Qatar kör 3-3-3 i economy. Det vore intressant att testa.
 

Camilla

Ny medlem
Hej, vi ska göra samma resa om 10 dagar, kunde du checka in bagaget hela vägen från CHP till BNE?
mvh Camilla

En liten uppföljning med Emirates i Economy
Har precis avlsutat returen CPH-SIN-BNE. Incheckning gick snabbt igen. De verkade ha gott om check-in agents eller vad det kan heta på flygplatsspråk. Jag hade passat på att byta pass. Det var visserligen 9 månader kvar på giltighetstiden, men det är lite oklart när jag trampar Svensk mark nästa gång. En del länder kräver ju 6 månaders giltighet kvar då man åker in i landet oavsett hur kort tid man tänker stanna. Passbytet ställde till problem vid incheckningen då numret på passet inte matchade mitt visa nummer. Jag var förberedd på detta då jag hade kollat med immigration i Australien vid utresan. De hävdade att det räckte att ha med det gamla makulerade passet så skulle de flytta visumet till det nya vid inresan. Nåväl det gick alltså inte. Men supervisor vid incheckningen vara van vid situationen och ringde till någon Australisk myndighet som jag aldrig uppfattade namnet på. Lät närmast som en automatisk telefonservice och 3 minuter senare var mitt arbetsvisa kopplat till mitt nya pass. Snyggt jobbat. Däremot vägde man handbagaget vid incheckningen 7 kg max. Med två datorer och en iPad fick man ta 15 tummaren under armen för att väga in. Trettio kg i economy är däremot generöst.


Fönsterplats som vanligt. Sätet bredvid mig fortfarande ledigt precis som när jag kollade på nätet. Bra! Vid gången satt en pratglad dansk dam på väg till Dubai. Mannen var pilot för sheiken, snarare sheikfamiljen. Han tillhörde de piloter som fick lämna Cimber Sterling för några år sedan i samband med konkursen. Sheiken har 5 flygplan. Bland annat en 747 som tydligen är favoritflygplanet. Mannen i det här fallet flög 737. Ofta standby vilket innebar väldigt mycket golf och inte så många flygtimmar. Om 747an krånglade, vilket den gjorde ibland så var det full stand-by med full catering och besättning i 737an. Vilket ofta slutade med att dom fick ordning på 747an och det vara bara att ta bilen hem igen, men med lite överbliven hummer och champagne som tröst i bagageluckan. Men nu var inredningen utbytt, jacuzzin uppdaterad. Guldkranarna var lite slitna. Så det skulle kanske bli lite mer flyga framöver. En vanlig sväng var att flyga en eller två prominenta pax till London ToR. En annan uppgift vara att flyga till, kommer nu inte ihåg om det var Maldiverna eller Seychellerna, där Sheikfamiljen har ett palats. Tar egentligen tre timmar. Men eftersom herrn i huset helst vill flyga på kvällen men inte få sin nattsömn störd av en bumpig landning så får man tydligen ligga och cirkla i fyra timmar innan touch down. Inte så ekologiskt.

Åter till själva flygningen CPH-DXB. En 777-300 ER men med lite äldre in-flight underhållningssystem. Mindre och suddigare skärm, men samma utbud av underhållning. Danska damen flög ofta och satt alltid i den här sektionen som är rad 15-20 tror jag. En liten kabin direkt efter business och betydligt tystare än längre bak. Lite ”lill-business” över det hela. Klart ett bra val, kan rekommenderas. Den här gången kom dryckesvagnen före maten, men till min stolsgrannens förtret tog det nästan 90 minuter in i flygningen innan den dök upp. En halvtimme senare en trerätters, riklig och ganska välsmakande. Rött och vitt vin för den som önskade. Jag unnade mig en gin och tonic. Saknade citronskivan. Avstigningen blev försenad då den Danska handelsministern var ombord. Skulle tydligen få lov att stiga av i ståtlig ensamhet med sitt entourage för vidare limousinbefodran.

Visa bifogad bild 11041
Äldre IFE systemet CPH-DXB

Visa bifogad bild 11043
Förrätt på väg mot DXB

Visa bifogad bild 11048
Varmrätt i economy

Visa bifogad bild 11039
Efterrätt CPH-DXB

Visa bifogad bild 11037
Chokladbit till kaffet

Dubai igen. Denna gången gick flyget från terminal B varför man i informationen rekommenderade Diners loungen i B, Mahrajuda hette den inte, men dom tre första bokstäverna stämmer. En våning upp till vä. Dom erbjöd mig generöst att kika runt. Även här finns ett antal varmrätter och lite småplock men inte lika omfattande som Dinersloungen i C terminalen. Miljön var mer öppen och café-liknande jämfört med loungen i C som mer påminner om en engelsk herrklubb och har klart ett större utbud av mat och dryck. Då jag hade 2,5 timmar på mig knallade jag bort till loungen i C terminalen. Jag blev inte besviken.

Visa bifogad bild 11044
Varmrätter på rad i Dinersloungen

Visa bifogad bild 11036
Baren Diners lounge i terminal C DXB

Visa bifogad bild 11038
Efterrätternas parad i Dinersloungen

I B terminalen finns också MacDonalds till hö. Avgång 0230 på natten eller morgonen om man hellre vill kalla denna otrevliga tidpunkt för det. Här var det fullt flyg men stillsam boarding, i vanlig ordning i sektioner. 777-300ER. Nya IFE. Stor skarp skärm, möjlighet att koppla in sin telefon om man hellre vill lyssna på musik eller se film från den. Man kan också ta emot samtal samt skicka SMS för 1 dollar stycket. Här var första måltiden en besvikelse med bara en kall macka, men vad skall man servera klockan tre på morgonen? Lyckades sova hyggligt och fick en rejäl omelett med ost och spenat, ostgratinerad tomat, svamp och stekt potatis därtill varm lite slokande croissant, en fräsch fruktsallad och en fransk mjukost. Personalen fick lite bråttom för den Österrikiske kaptenen var väldigt försiktig. Vid minsta lilla krusning i lufthavet fick personalen springa och sätta sig med bältet på. Vilket försenade frukosten rejält. Inflygning till Singapore alltid fascinerande med den stora mängden ankrade handelsfartyg. Funk jazz på bra volym under taxi. Det kanske inte är en slump det här med musiken?

Visa bifogad bild 11045
Nya IFE systemet med rejäl skärm

Visa bifogad bild 11046
Nya IFE även handsetet med tryckkänslig skärm

Visa bifogad bild 11040
Varm frukost med slokande men varm croissant

Visa bifogad bild 11042
Inflygning Singapore

Visa bifogad bild 11047
Regn över en frakt 747 på Changi


Efter 1 timmes stopp på Changi, frågan är om det inte är min favoritflygplats, fortsatte vi i samma plan till BNE nu med en kabinfaktor på kanske bara 30%. Bekvämt. Ritualen upprepades från tidigare flygningar. Nu kom dryckesvagnen fram betydligt snabbare. En excess av varma handdukar som jag tror delades ut vid inte mindre än 5 tillfällen på en ca 7 timmar lång flygning.

Om man sammanfattar upplevelsen. Efter 5 ben med Emirates varav ett i C och resten i economy måste jag säga att Emirates levererar en bra produkt. Gott om incheckningspersonal, lugn och städad boarding, utmärkt IFE, economy stolen går att fälla rejält, schysst service även om det där sista av asiatisk uppmärksamhet saknas ibland. Besättningen utgörs av många nationaliteter och nationalkaraktären kanske lyser igenom emellanåt under serveringen. Maten är bra för economy och dricka får man göra så mycket man har lust med. Rödvinet förstås iskallt, men det händer även i business. 30 kg bagage i economy är generöst (det är vad Cathay Pacific erbjuder i C). Dessutom verkar Emirates flyga på ett stort antal destinationer. Kan inget om deras bonussystem, men avsaknad av större allians är förstås en nackdel. Jag skulle inte tveka att flyga med dem igen om det passar med tider och destinationer. Med bara ett stopp från Australien till över 30 destinationer i Europa kan det bli ganska ofta.
 
Nu är det länge sedan jag flög SAS Eco-Extra. SAS har bättre benutrymme det kommer jag ihåg, troligen är väl stolen lite rymligare också. Mat o dryck kan kanske gå på ett ut. IFE har ju utvecklats så mycket de senaste åren så det så det vore orättvist att jämföra. Men där är ju Emirates nya kabin i economy riktigt bra med stor och skarp skärm. Emirates har stolarna i 3-4-3 i Boeing 777. Det sägs att Qatar kör 3-3-3 i economy. Det vore intressant att testa.

Kan bekräfta att Qatar kör 3-3-3 i economy på samtliga sina B777 (alltså både på 200LR och 300ER modellen) vilket ger skönt med utrymme och faktiskt så har stolen en otroligt stor recline och om man får ett säte vid nödutgång fälls även en litet fotstöd upp så de blir lite halvt som en lie-flat haha men bara nästan!
 
Toppen