Senaste nytt

Istanbul - ett par timmar sömn innan avfärd

helgonet

Medlem
Jag kommer att landa i Istanbul 05:00 och kommer antagligen vara väldigt trött. Sedan flyger jag vidare till Tokyo, men först klockan 17:00. Resan till Tokyo är med TK i deras Comfort Class, ändå vore det skönt att om möjligt sova ett par timmar under morgonen/dagen innan avfärd.

Jag vet att det finns ett hotell inne på flygplatsen där man kan få sig ett rum för endast några timmar, men jag vet också att priserna är rätt höga. Tror det var runt 100€ för tre timmar, vilket jag inte är beredd att betala.

Så frågan är om någon känner till en lounge där man kan få ta sig en tupplur? Alternativt om ni vet något hotell strax utanför flygplatsen där man kan sova ett par timmar utan att betala för en hel natt? Eller om ni har något annat tips?

Tacksam för svar!
 

pljung

Medlem
Har du Eurobonus Guld (eller annat Star Alliance Guldkort) har du access till TK loungen. Är lite osäker på om de har vilorum, men finns sköna fåtöljer i en avdelning som jag upplevt som lite tystare, och där kan man nog vila ögonen en stund :)
Har du inte EBG eller liknande så är det möjligt att du har access till någon av de andra loungerna med kreditkort (Diners, Amex och liknande). Vill minnas att jag hade access med Diners där för c:a 2,5 är sen. De loungerna är lite mindre och kanske inte helt optimala om du vill vila en stund, men är i alla fall mer avkopplande än att sitta ute bland den strida strömmen med passagerare.
 
Last edited:

MartinH

Medlem
Det finns vilorum i CIPloungen. Sen hur länge man kan stanna där vet jag inte.

Mauritius_19.jpg
 
Om det är fint väder. Kläm i dig en frukost i lounchen och ta en taxi in till stan tidigt innat sju så går det rätt fort, lämpligtvis till Taxim promenera Galatasaray ner till Bosporen och ta färjan Karaköy - Kadiköy över Bosporen den går ofta och kostar några kr. Ta vändande färja tillbaka då det nte är så mycket att se på den sidan och promenera över bron över Golden Horn till Grand Bazar och upp till Blå Mosken. Ta en taxi tillbaka till Ataturk runt 14 så är du där i god tid.
 

helgonet

Medlem
Tack för alla svar! Jag har besökt Istanbul många gånger och älskar staden, men denna gång prioriterar jag sömn och vila före sightseeing. Jag vill hålla mig så fräsch som möjligt för omställningen i Tokyo.

Jag har tyvärr inget gudlkort, ej heller amex eller diners. Men jag ska höra efter med TK om det går att betala för sig för att komma in i CIP.

Jag skulle ju kanske också kunna höra efter med något hotell i närheten om de kan tänka sig ge mig ett rum med check-in runt 05-06 och check-out runt 15. Vet dock inte hur flexibla hotell brukar vara med något sådant. Vill helst inte betala för två nätter för max 9 timmars vistelse =)
 
Det finns en launch brevid BA:s en trappa ned. Har för mig att det var nån bank som drev den (A-nånting). Jag betalade 18€ och satt där i 5 timmar på väg till HKG första helgen i november. Ganska glest med folk så jag hade en stor soffa för mig själv. På hemvägen ville de ha 35€ och förklaring var att jag kom innan 07:00. Tydligen är det ett dag och ett nattpris. Så om du kommer efter 07:00 så bör du kunna komma undan med 18€.
 

helgonet

Medlem
Tack för tipset Kenneth!

Utifrån vad jag kunnat hitta på nätet så kan man iaf betala för sig hos loungerna HSBC Advantage (kanske dem du tänkte på Kenneth?) och Prime Class. Jag har mailat Turkish Airlines och frågat om de kan ordna så att jag kan komma in på deras CIP lounge eller om de har något annat alternativ för mig som har 12h mellan flygen, men jag hoppas inte på något bra svar från dem.

Just nu lutar det åt att antingen ta in på flygplatshotellet för ett par timmars sömn eller försöka få ett hotellrum strax utanför flygplatsen och be om sen utcheckning.
 

helgonet

Medlem
TK har ännu inte svarat på mail om de erbjuder något dagrum eller liknande, men denna länk på deras hemsida, som främst beskriver den sightseeintur som AHO tipsade om ovan, nämner också att passagerare med en layover samma dag istället kan välja en hotell voucher. Jag ska ringa och bekräfta att detta ännu gäller, men det verkar ju lovande. :D

Passengers that arrive at our Istanbul terminal on connecting flights and have a layover for their outbound flights on the same day can either obtain a voucher for a complimentary daily stay in a hotel room or benefit from our new spectacular Istanbul tour accompanied by a special guide.
 
Toppen