Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur företagsperspektiv)

Jonas C

Medlem
Om vi utgår från scenariot att SAS lämnar in sin konkursansökan på Måndag, vad kan tänkas hända sen? Kommer vi att få se en pånyttfödelse av bolaget á la SWISS, eller kommer alla marknadsandelar att tas över av andra aktörer?
 

Palazzi

Medlem
Tycker ändå denna tråd kan skilja sig något mot föregående. Låt oss i denna fokusera på det Jonas skriver; Vem kommer efter? Kommer ett SAS v2?

Den andra tråden handlar väl mest om hur konkursen drabbar resenärer i ett kort perspektiv.

:)
 

Palazzi

Medlem
Utrikesflyg från ARN, CPH, OSL, GOT, BGO tror jag inte påverkas nämnvärt. I värsta fall blir det väl inte riktigt lika många direktlinjer. Antar att LH flyger Berlin, Frankfurt, Munchen direkt men Hamburg är kanske inte lika given. SWISS är ju redan ett smidigt alternativ till de flesta destinationer i södra Europa.

Long haul finns det ju redan bättre och billigare alternativ. SAS tror jag folk flugit för att det är just SAS, eller möjligen smidigheten med språket. Det finns direktlinjer till många asiatiska och nordamerikansk destinationer redan. Inte sällan erbjuder utländska bolag både bättre hårdvara och mer service.

Att Norwegian kommer expandera ytterligare, det är väl närmast givet.

Det är väl flygningarna inom Skandinavien som drabbas hårdast. Inget bolag söder om våra breddgrader vill satsa på nordisk inrikes, det tror jag är ganska säkert.

MAVIA och Sverigeflyg har inte kapacitet att öka nämnvärt förrän 2014 då nya flygplan leveras.

Wideroe och Nextjet finns det en del rykten om iaf: Vad jag har hört finns det två intresserade köpare av Wideroe; dels hotellkedjan Clarion hotells ägare.

Den andra potentiella köparen är brittiska Flybe, som deläger Flybe Nordic. De vill vad jag har hört köpa såväl Wideroe som Nextjet och slå ihop med Flybe Nordic.

Jag är inte överförtjust i Flybe, men jag tror på grundprincipen. Ett stort bolag för skandinaviskt regionalflyg, istället för ett antal små...
 

Marcus01

Medlem
Ställde denna fråga i en annan tråd men vad händer med KF vid en ev konkurs? Ligger Blue1/ SAS Finland som ett helt separat bolag?
 

Gweilo

Medlem
I det korta kund perspektivet så är svaret ”kaos”. Befintlig kapacitet hos övriga bolag räcker inte till för att täcka borfallet av SAS kapaciteten. Prishöjningar, väntelistor, etc etc.

I det mellanlånga perspektivet tror jag att följande händer
1) ”Krig ”om SAS slots, tex LHR – (styrs och ”ägs” dessa av bilaterala statliga avtal ?)
2) LCC kommer att öka frekvenser och linjer, Ryanair lär ju stå med en stor oanvänd flotta under vintern – dock kan man fråga sig hur många affärsresenärer som vill komma till Frankfurt Hahn…
3) LH/BA/AF m.fl. kommer att rampa upp för att möta SAS borfallna kapacitet. Ett scenario är att dom omfördelar befintlig kapacitet så att vi får se fler widebodies på tex CPH – LHR, ARN – CDG etc.
4) Intercont non stop tas över av tex ANA, United, Air China m.fl. Star alliancer

På längre sikt
Rekonstruktionsförsök av SAS med många pigga förslag och visionära entreprenörer….
Nya aktörer poppar upp, en del blir kvar, en del försvinner. En turbulent tid där vi passagerare får vänja oss vid färre direktlinjer utförda av ett bolag.
Allianserna (Star, Sky m.fl.) kommer att bevaka marknaden hårt, tipset är väl att Star inte släpper greppet

my five cents...
 

Toby

Medlem
Malmö Aviation och Norwegian kommer expandera och det speciellt på linjer med mycket affärsresenärer.
Tänk dig ARN - UME.
 
Last edited:
Toppen