Senaste nytt

Vilket kort gäller vid en eventuell konkurs för SAS?

miramax

Medlem
Hej!

Just nu kör jag alla tre SAS-brandade betalkort. Dvs. Diners, amex och mastercard.

Vad anser ni vara bra alternativ om nu SAS skulle gå i konkurs? BA Visa kanske?
 

joemume

Medlem
Eftersom det inte är SAS som är kontraktspart i detta utan kortbolagen så gissar jag att alla tekniskt sett kommer att fungera som vanligt efter konkurs, bara att det inte blir några poäng. Åtminstone så pass länge att man hinner byta. Och som du säger - BA VISA kanske inte är en dum idé.

Känns jättekonstigt att återgå till ett poänglöst kort igen. Trodde aldrig det skulle hända under min livstid...
 

miramax

Medlem
Japp precis. Korten kommer funka att handla med. Man kan ju även gissa att de kommer med ett erbjudande för att behålla kunderna. Svårt att gissa vad det skulle kunna bli.

AMEX vanliga membership rewards t ex. kanske kan vara helt OK.
 

Moco

Medlem
Eller helt sonika satsa på någon form av cashback-kort eller multiple rewards options (Amex, Handelsbanken m.fl.) som antingen ger rena pengar tillbaka, istället för poäng som brinner inne vid en eventuell konkurs, eller större valfrihet mellan olika program. Det är min personliga uppfattning, och jag önskar att jag kanske redan innan hade minskat exponeringen mot just SAS, även om jag nu givetvis hoppas att det nu löser sig. Den känsliga flygbranschen är kanske inte det bästa alternativet på längre sikt, oavsett vilket program man ser till. Att spara stora mängder miles blir därför en mindre bra idé i många fall.
 
Last edited:
T.ex. Eurocard kan ordna "invitations" till lounger. Men i stort så tycker jag inte Eurocard är prisvärt för privatpersoner. Priority pass finns till många kort.
 

ACervin

Medlem
Handelsbankens Platinum kommer med Priority pass och har kanske den bästa reseförsäkringen. Hyr man bil så täcks självrisken så redan där kan man spara in kortavgiften.
 
Toppen