Utrikesflyg från ARN, CPH, OSL, GOT, BGO tror jag inte påverkas nämnvärt. I värsta fall blir det väl inte riktigt lika många direktlinjer. Antar att LH flyger Berlin, Frankfurt, Munchen direkt men Hamburg är kanske inte lika given. SWISS är ju redan ett smidigt alternativ till de flesta destinationer i södra Europa.
Long haul finns det ju redan bättre och billigare alternativ. SAS tror jag folk flugit för att det är just SAS, eller möjligen smidigheten med språket. Det finns direktlinjer till många asiatiska och nordamerikansk destinationer redan. Inte sällan erbjuder utländska bolag både bättre hårdvara och mer service.
Att Norwegian kommer expandera ytterligare, det är väl närmast givet.
Det är väl flygningarna inom Skandinavien som drabbas hårdast. Inget bolag söder om våra breddgrader vill satsa på nordisk inrikes, det tror jag är ganska säkert.
MAVIA och Sverigeflyg har inte kapacitet att öka nämnvärt förrän 2014 då nya flygplan leveras.
Wideroe och Nextjet finns det en del rykten om iaf: Vad jag har hört finns det två intresserade köpare av Wideroe; dels hotellkedjan Clarion hotells ägare.
Den andra potentiella köparen är brittiska Flybe, som deläger Flybe Nordic. De vill vad jag har hört köpa såväl Wideroe som Nextjet och slå ihop med Flybe Nordic.
Jag är inte överförtjust i Flybe, men jag tror på grundprincipen. Ett stort bolag för skandinaviskt regionalflyg, istället för ett antal små...