Senaste nytt

SJ backar och lanserar mobilköp ombord efter avgång

Jacob

Medlem
Det har varit mycket diskussioner om att SJ tänker avskaffa möjligheten att köpa biljett ombord, något som vissa anser strider mot EU-förordningen för tågresor.

Nu har SJ löst problemet. Från 1 januari 2013 går det att köpa biljett genom att använda sin mobiltelefon och möjligheten finns även efter tågets avgång, på så sätt kan man åka med även om man inte hann köpa biljett på stationen. Idag stänger biljettförsäljningen via mobiltelefon samtidigt som tåget lämnar stationen.

Samtidigt förlänger SJ sin nuvarande biljettservice ombord. Fram till 31 december går det fortsatt att köpa biljett ombord av konduktören.

SJ uppger följande tre anledningar till att man vill att alla passagerare ska köpa biljett innan avgång:

-Det är endast ca 1 procent av SJs biljetter som säljs ombord. SJ hänvisar istället till en rad olika möjligheter att köpa resor: Via sj.se, mobil.sj.se, SJs Resebutiker, biljettautomater, den egna mobiltelefonen, SJ Contact Center, resebyråer och andra ombud.
-Slopad biljettförsäljning ombord innebär att medarbetarna på tågen får mer tid serva och hjälpa våra kunder.
-Enligt SJs beräkningar förlorar företaget cirka 60 miljoner per år på resenärer som inte köpt biljett, som SJs personal inte hunnit visera eller resenärer som chansar på slippa betala. Det är dessutom en kostsam process att sälja biljetter ombord och till väldigt få kunder.
 

agehall

Medlem
Jag skulle vilja påstå att det är BS alltihop.

Om SJ uppger dessa tre anledningar, så kan vi ju börja fundera över hur det egentligen ser ut.

Om det nu bara är 1% av alla biljetter som säljs ombord, så bör det ju inte ta någon märkbar tid att hantera ombord heller. Därmed anser jag att argument 1 & 2 är direkt motstridiga.

Argument 3 är då att de tappar försäljning för att de inte hinner visera/sälja nya ombord. Eftersom ombordförsäljningen motsvarar så lite del, så lär de ju inte hinna visera speciellt många fler om de slutar med den och knappast skrämma fler till att betala. Jag har svårt att se att de ska förlora mindre än de 60M de själva uppger att de förlorar idag ifall de *SLUTAR* sälja biljetter ombord.

Som del i argument 3 uppger de även att biljettförsäljningen ombord är kostsam. Det är möjligt, men vad är det som kostar? Det enda jag kan tänka mig som skulle dra iväg är personalkostnad och eftersom det är så få biljetter som säljs så kan det inte vara den heller. Om man nu inte vill ha utrustning så att varje konduktör kan sälja så kan man väl placera en betalautomat centralt i varje tåg.

Jag tror personligen att någon på SJ räknat fram i Excel att man kan spara pengar och uppfunnit argument för det. I praktiken ser jag inte att det kommer att göra någon som helst skillnad.

Har SJ tagit över excelnissarna från SAS möjligen?
 

Nemo

Medlem
Om 1% av tågresenärerna handlar biljetten ombord för att de har synnedsättning, svårigheter att använda maskiner eller inte ens har en smartphone, på vilket sätt löser det här problemet?
Jag tycker det är otroligt hög andel som har biljett i förväg, 99% är ju valresultat á la Sovjet. Tågstationer utanför Sthlm har ju inte längre bemannad biljettkassa. Så låt då de personer som faktiskt behöver köpa biljett ombord göra det, de betalar ändå redan idag ett rejält överpris för denna tjänst.
 

NyfikenGrau

Medlem
För mig försvinner nu ett av de starkaste argumenten till att ta tåg. Det är ju just den här flexibiliteten som är så bra, att man kan bestämma sig på nolltid. Och nej, att ha möjlighet till mobilköp räcker inte, i synnerhet inte för oss utan svenska mobilabonnemang.

1 % my arse. Få mer tid att hjälpa och serva våra andra kunder...med vadå?

"Vi vill bli av med alla våra kvarvarande konduktörer" hade jag trott på.
 

Jacob

Medlem
Det har varit mycket diskussioner om att SJ tänker avskaffa möjligheten att köpa biljett ombord, något som vissa anser strider mot EU-förordningen för tågresor. Nu har SJ löst problemet. Från 1 januari 2013 går det att köpa biljett genom att använda sin mobiltelefon och möjligheten finns även efter tågets avgång, på så sätt kan man åka…
 
Toppen