Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Jag talade med SAS tidigare idag för att få direkt information kring läget. Min förhoppning var att media kraftigt överdrivit situationen men tyvärr verkar det inte så.

"Om vi inte har åtta underskrifter på söndag så är det över" var svaret jag fick. Bolaget har då inte finansiering och slutet är nära. Vi har gjort research och mycket tyder på att det blir konkurs istället för rekonstruktion då anställningsavtal, LAS och liknande fortfarande gäller vid en rekonstruktion. En snabb konkurs kan innebära snabb nystart i ny skepnad, säkerligen finns någon slags plan för detta scenario.

Om fyra dagar vet vi mer men troligen inte allt.
 

Kristofer

Medlem
Det finns ju exempel på när konkurser av gamla ineffektiva giganter lett till något riktigt bra, Swiss är ju ett lysande exempel. Förutsatt att en liknande plan finns behöver en konkurs inte alls vara negativ.
 

Raste

Medlem
Känns soft att jag har en flight till EWR på söndag 18nov 10:40, hemresa 25 nov... Dit kommer jag nog, får se om dom kursar medan man sitter i luften =/
 
Det finns ju exempel på när konkurser av gamla ineffektiva giganter lett till något riktigt bra, Swiss är ju ett lysande exempel. Förutsatt att en liknande plan finns behöver en konkurs inte alls vara negativ.

Swiss är väl ett bra exempel på hur en konkurs var lyckad. Undrar om alla Qualiflyer medlemmar fick något för deras intjänade poäng och status?
 

Paby

Medlem
Jag har i media hört representanter för SAS säga samma sak och med mitt begränsade antal poäng i företagsekonomi och juridik har jag trots allt svårt att förstå det. Jag tror fortfarande att alla såna kommentarer är vapenskrammel mot facken men jag kan ha missat något så upplys mig gärna isf. Här är mina tankar.
- SAS är inte på obestånd på söndag även om facken inte skriver på. Bolaget har eget kapital på ett par miljarder och ett kassaflöde som kan finansiera verksamheten i månader framåt.
- Lånen, vars förlängningar är beroende av fackliga överenskommelser, förfaller inte förrän i juni vilket gör att det inte heller uppstår en akut brist på finansiering på söndag.
- Givet detta kommer inte företaget att vara på obestånd på söndag och det kommer att kunna betala för sina lån och löpande utgifter. Om inte kriterierna för obestånd är uppfyllda så kan man inte bara "kasta in handduken" och sätta ett företag i konkurs så hur ska det gå till?
Obestånd kommer däremot att uppstå över tid i takt med att lånen förfaller, vilket sätter bolaget i en helt annan situation. Mitt resonemang handlar bara om huruvida SAS "lever" efter måndag utan fackliga överenskommelser eller inte. Jag är övertygad om att dom gör det.
 
Last edited:

kristerj

Medlem
Swiss är väl ett bra exempel på hur en konkurs var lyckad. Undrar om alla Qualiflyer medlemmar fick något för deras intjänade poäng och status?

Jag var medlem i Qualiflyer när Sabena gick i KK. De hade bonusprogrammet i ett separat bolag, så jag kunde ta ut innestående miles på bl a Swiss innan de oxå fick packa ihop. Tror dock att man kunde överföra miles till andra program i samband med avvecklingen av Swiss, jag hade dock förbrukat alla mina miles innan dess.

Om SAS läggs ner eller går i KK, så blir det intressant att se vad som händer med Eurobonus, det har ju diskuerats att bonusprogrammet har ett värde i sig, så en ny operatör kanske väljer att upprätthålla EB.
 

Fredrik

Medlem
Det någon expert skulle behöva förklara är om SAS är på obestånd i och med att ledningen ser att de inte kan driva bolaget mer än kanske ett år till? Kan det vara så att rekvisiten för konkurs är uppfyllda redan nu och att de inte behöver vänta tills kassan sinar?
 
Toppen