Senaste nytt

Felstavat namn på flygbiljett

palmen

Moderator
En polare lyckades stava fel på namnet när han bokade 2 flygbiljetter, blev Adreas istället för Andreas.
Gäller en resa med Ryanair till England.

Läste någon liknande artikel i kvällspressen tidigare med någon som stavat fel på namnet och de ville ha betalt för att ändra detta. Ryan ska ha 1000 kronor för att ändra namnet på en biljett, gäller det även för felstavningar.
Någon som kommenterat artikeln sa att man kuned ha upp till 3 felstavningar (enligt IATA) utan att det var några problem.

Vad är det som gäller? Behövs namnändring eller går det bra att resa i alla fall.
Kontrollerar Ryan pass/biljett vid ombordstigning eller sker någon annan kontroll som kan uppmärksamma detta? All incheckning görs ju hemifrån så man har boardingkortet utskrivet.
Vad skulle kunna hända om det upptäcks på flygplatsen? Nekad ombordstigning eller betala någon straffavgift?
 

Marcus01

Medlem
Ska inte vara några problem, om jag inte minns fel så tillåts felstavningar till viss del genom IATA, något proffs kan säkert detta bättre, men 3 bokstäver har jag för mej. Be honom ringa Skavsta om detta och förklara läget, jag har gjort det vid ett tillfälle och det funkade fint. Skönt att slippa ringa ett betalsamtal till Ryanair för 19,20/ minut....
 

henke12

Medlem
Stämmer gällande IATA.

Dock så vet jag inte vad Rajjan säger om detta då de inte är medlem i IATA


Ringar Skavsta flygplats och fråga för säkerhets skull!
 

Dr. Miles

Expert
Beroende på biljettpriset blir det kanske billigare att boka två nya biljetter än att ringa till Ryanairs kundtjänst(betalnummer) + betala ändringsavgift...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Palazzi

Medlem
Beroende på biljettpriset blir det kanske billigare att boka två nya biljetter än att ringa till Ryanairs kundtjänst(betalnummer) + betala ändringsavgift...

Det är nog billigare att byta namn till Adreas än att ringa Ryanairs kundtjänst:p

Men för att vara allvarlig: Det ska finnas en toleransnivå om två tecken per fullständigt namn, om det inte totalt ändrar namnets karaktär. Sedan har kanske Ryan några egna regler...
 

Timotey

Medlem
En "kompis" brukar låta så. Förstår att det är jobbigt se bara på Marcus01 så trackad han blev när han erkände sin flight med Ryan. Hade också använt "kompis".

OBS ironin!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Jag har faktiskt flugit med Ryan 4 gånger tidigare i mitt liv, senast var väl dock för 4 år sedan till Berlin om jag kommer ihåg rätt och innan dess var det till Barcelona 2005. Som fattig student och leva på 7000 i månaden så tycker jag att det var ok med ryan då :)
 
Toppen