Senaste nytt

MasterCard lanserar kreditkort med skärm och knappsats

bL0m

Medlem
Tjena,

MasterCard lanserar nu ett kreditkort som man kallar för Display Card och som förutom traditionell funktionalitet även innehåller en liten LCD-skärm och en tillhörande touchknappsats.

MasterCard lanserar Display Card tillsammans med Standard Chartered Bank Singapore och det kommer att börja rullas ut i Singapore från och med januari 2013.

Standard-Chartered.jpg

Källa:
MasterCard Introduces Next Generation
samt
Feber - Allt du behöver
 

jth

Medlem
Ser ut som de där miniräknarna som var poppis för en 10 år sen, dock var de lite tjockare än ett kreditkkort :)
 

Palazzi

Medlem
Cool teknik, men: Jag blir alltid lite orolig när det gäller ny teknik med en massa funktioner.. Vill inte gärna att kortet ska börja krångla på resan. Just kortet får gärna vara så analogt som möjligt :)

Snart lär man väl kunna sköta alla sina betalningar med mobilen (iaf i de mer "moderna" ekonomierna)

PS. Man kan ju iofs ha flera kort :)
 

Cornelius

Medlem
...förutom traditionell funktionalitet även innehåller en liten LCD-skärm och en tillhörande touchknappsats.

Jag blir alltid lite orolig när det gäller ny teknik med en massa funktioner.. Vill inte gärna att kortet ska börja krångla på resan. Just kortet får gärna vara så analogt som möjligt :)

Jag antar att 'traditionell funktionalitet' betyder att kortet har vanlig magnetremsa och chip, som kan fungera oberoende av annan teknik..?
 

Dr. Miles

Expert
Snart lär man väl kunna sköta alla sina betalningar med mobilen (iaf i de mer "moderna" ekonomierna)
Det är förvånansvärt att så kallad u-länder har ofta ampassat webbsidor för surf i mobilen långt tidigare än många i-länder.

När jag var i Tanzania&Kenya i 2005 var det redan norm att man betalar räkning via mobilen då många hade inte råd att skaffa datorn men de flesta hade mobilen.
Jag tror att agehall och Kricka kan säkert intyga om detta.
 

bnccnb

Medlem
VISA har kört med kort från Emue sedan ett par år, vet dock inte om dom går att få "publikt". Display Card ser däremot lite häftigare ut (LCD display etc.. )
 

agehall

Medlem
Det är förvånansvärt att så kallad u-länder har ofta ampassat webbsidor för surf i mobilen långt tidigare än många i-länder.

När jag var i Tanzania&Kenya i 2005 var det redan norm att man betalar räkning via mobilen då många hade inte råd att skaffa datorn men de flesta hade mobilen.
Jag tror att agehall och Kricka kan säkert intyga om detta.

Fattiga länder med stor befolkning kommer aldrig att få fast bredband på samma sätt som vi har. De hoppar över detta steg i teknikutvecklingen och kommer att köra trådlöst med 4G direkt.

Dock är många för fattiga för att ha en riktig dator, men varenda snubbe har en mobiltelefon, som dessutom ofta kan användas för att surfa med - och det gör folk. Det är precis vad jag har jobbat med i två år, främst i Afrika. :)
 
Toppen