Senaste nytt

Armbandsur

Europa

Medlem
Hej! Läste i guiden för Singapore att kedjorna Sincere och Cortina Watch var bra för att hitta bra deals för klockor. Jag går själv i tankarna att eventuellt kosta på mig en bättre klocka och skall i januari besöka bland annat Singapore men även Kuala Lumpur, Macau och Hong Kong. Så min fråga är, i vilken av dessa städer får man generellt det bästa priset, är det värt besväret eller är det bättre att handla hemma i Sverige, hur mycket lägre pris rör det sig om på ett ungefär? Hur stor är prutmånen? Macau är väll skattefritt om man jag minns rätt från tiden jag studera där men det kanske även råder skattefrihet i de andra städerna...
 

ACervin

Medlem
Jag har handlat Rolex och Breitling in Hong Kong, men det var för länge sedan. Vill minnas att det var ca momsen billigare. Men man måste ha helt klart för sig vad man vill köpa och vad det kostar här hemma. Utgångspriset kan många gånger vara högre än det svenska. Kolla svenska priser på Exklusiva Klockor på Nätet - KÖP KLOCKOR ONLINE som är en svensk internet importör. Man bör också känna till att lite bättre klockor här hemma har en prutmån på ca 20 % hos de flesta svenska urmakare. Få som känner till det men det är som hos bilhandlaren. Så gör ett seriöst försök hos din svenska handlare först. Dock är har inte alla klockmärken prutmån. Är du ute efter en Rolex Submariner är det nog svårprutat var du än handlar. Medan en Breitling, IWC eller Omega bör du nog kunna få ner 20 % hos rätt handlare. Betänk också att du faktiskt smugglar in din klocka från skatteparadiset, även om risken är liten.
 

ACervin

Medlem
Sitter just nu på Changi (SIN) väntar på att borda Emirates till Brisbane. Klocknörd som jag är tog jag en liten runda. Som riktmärke; en Rolex Sea Dweller har som utgångspris 14 500 Singapore dollar.
 

Europa

Medlem
Okej, tack för svar! 14 5000 Singapore dollar är ca 80 000 kr om jag har konverterat valutan korrekt vilket är ungefär samma pris som hemma då på den sidan som du tippsa om och såg efter en snabbsökning på prisjakt att den går att får för ca 69 000 kr på en annan affär i Sverige så kanske inte är någon större idé ifrån ett prispersktive att göra sig besväret att köpa en klocka i Asien då.
 

Europa

Medlem
Changi är inte ett bra ställe att köpa armbandsur - det går att få betydligt bättre priser inne i stan. Ska vi starta en tråd där vi jämför priser på tre referensur?

Det är väll ingen dum idé alltid intressant, är det någon större skilland mellan olika städer inom Asien, tex Hong Kong - Singapore, eller är det "same same"?
 
Det är väll ingen dum idé alltid intressant, är det någon större skilland mellan olika städer inom Asien, tex Hong Kong - Singapore, eller är det "same same"?

Min erfarenhet är att länder som nyligen fått försämrad valutakurs har dom bästa priserna. Då har inte inpriset från Schweiz och försäljningspriset samma index.
 

Europa

Medlem
Min erfarenhet är att länder som nyligen fått försämrad valutakurs har dom bästa priserna. Då har inte inpriset från Schweiz och försäljningspriset samma index.

Okej, så det är lite avhängt dagsformen på valutamarkanden som avgör då. Hong Kong dollarn är ju peggad till US dollarn och Macau patacas är ju peggad till Hong Kong Dolllarn. Finns det några valutor som Singpore dollarn är extra exponderad gentemot?
 

Concorde

Founding Member
jag fick en IWC med 30% rabatt jämfört med Sverige på Mappin & Webb Heathrow T5.
Tax Free samt ett fortfarande billigt pund ger mycket bra deal. Du kan ringa till dom och fråga om dom har din modell inne, eller be dom ta hem den.
Boka en billig BA Club Europe retur för 2.600SEK. Bo över på Sofitel T5 för en spottstyver, checka-in nästa morgon, gå till Mappin & Webb där din klocka ligger och väntar. Transaktion> gå till Club Loungen, fira med bubbel några timmar och sedan hem till Sverige.

Bästa lördag - söndag på länge? ;)

Ring dom och kolla: +44 20 8283 6300 tror dom har det mesta utom Patek.
 
Last edited:

Europa

Medlem
jag fick en IWC med 30% rabatt jämfört med Sverige på Mappin & Webb Heathrow T5.
Tax Free samt ett fortfarande billigt pund ger mycket bra deal. Du kan ringa till dom och fråga om dom har din modell inne, eller be dom ta hem den.
Boka en billig BA Club Europe retur för 2.600SEK. Bo över på Sofitel T5 för en spottstyver, checka-in nästa morgon, gå till Mappin & Webb där din klocka ligger och väntar. Transaktion> gå till Club Loungen, fira med bubbel några timmar och sedan hem till Sverige.

Bästa lördag - söndag på länge?

Ring dom och kolla: +44 20 8283 6300 tror dom har det mesta utom Patek.

Sen så får man några avios och TP också till sitt BAEC :rolleyes:

Ska faktiskt förbi LHR T5 också så då kan man ju passa på och ta sig en titt!
 
Toppen