Senaste nytt

Säkerhetskontrollen - Arlanda terminal 5 är osäker...

Stefan62

Medlem
Passerade igår eftermiddag säkerhetskontrollen på Arlanda terminal 5.

Inga köer och rutinerat tar jag upp datorn och låter den åka själv genom röntgen tätt följt av vinter-jackan med telefon, nycklar osv samt sist datorväska med kamera och lite papper. Själv passerar jag metall-detektorn på vanligt sätt.

Passagen gick utan anmärkning. Packar ihop och går vidare.

När jag kommit till Menzies Executive Lounge och plockat upp datorn igen så upptäcker jag att i datorväskan under lite papper har jag råkat få med mig en stor vass pappers-sax från kontoret...

Hur kunde det passera utan att någon upptäckte det? Min tidigare erfarenhet är att inte ens en liten skruv-mejsel fick passera röntgen i T2.
 

FF#1

Medlem
Allt när det gäller säkerhetskontroller är baserat på sannolikhet, i det ryms även slump.
Har tagit mig hela vägen till USA, via tre omfattande kontroller för att sen upptäcka att jag har en 50 cl flaska med vatten i dataväskan när jag kommer fram till hotellet. Sannolikheten att klara tre kontroller är liten men förmodligen större än att vinna på lotto!

En vän jobbade med säkerhet på en svensk flygplats, berättade att kontrollen är för att resenärerna ska känna sig säkra och att stoppa eventuella galningar, är beredd att hålla med han.

Har förövrigt en mellanstor data-skruvmejsel i min väska, men den är placerad på ett fiffigt sätt så att den har ingen sett sen jag la dit den 2007. Inte ens vid en omfattande manuell kontroll.
 

Dr. Miles

Expert
Angående skruvmejsel, har jag liten erfarenhet på Bryssel flygplats.

Min kollega och jag åkte hem från Bryssel efter mässan och min kollega hade en skruvmejsel med sig i handväskan. Vid säkerhetskontroll frågade min kollega till säkerhetskontrollpersonalen om det var okej att ta med skruvmejseln. Han fick svar att skruvmejslar för M4(hur mäter man?:confused:) och mindre var okej. Min kollega klarade sig säkerhetskontrollen utan att skruvmejseln blev konfiskerad.
 

FF#1

Medlem
Don efter person... Det är mycket som beror på var, vem och när man går genom kontrollen.
Min Iranske vän fick snällt lämna ifrån sig bladen till sin vanliga Gillette rakhyvel!
 

Johannes

Medlem
Just rakhyvel är intressant, jag använder en sk safety razor med lösa dubbelsidiga rakblad, har dessa alltid i vätskepåsen, och det går igenom överallt med dessa lösa rakblad, GOT, LHR, FRA, CPH med mera men inte på T5 där tar de alltid rakbladen, jag har en gång försökt resonera med dem om att det inte är värre än en vanlig hyvel, men att försöka resonera med dessa vakter verkar vara omöjligt.
 
Har rest alla mina flyg i år (ca 30 stycken) utan att plocka upp "vätskepåsen", eller ens ha någon särskild sådan, trots att jag har med mig både tandkräm, duschtvål, flytande handsprit etc och ibland en fylld vattenflaska. Går det så går det resonerar jag, och har åtminstone sparat några minuter :)

Men en sax känns som en större säkerhetsrisk hur som helst.
 

Nemo

Medlem
Vill du ha ett vasst föremål och/eller brännbar vätska ombord på planet så är det bara att efter säkerhetskontrollen köpa en 50% vodka i glasflaska.
Problemet idag är att det är svårt att ändra på kontrollen och samtidigt hävda att det är fortfarande samma höga säkerhet på flyget. Det är det symboliska, det synliga, som folk tror på.
 

Fredrik

Medlem
Jag tror det som FF#1 skriver stämmer. Det handlar mest om att invagga folk i säkerhet. Det är när säkerhetskontrollanterna tar det på allvar som de irriterar oss och som det blir dålig stämning(som i USA).
 
Toppen