Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

  • Ja

    Votes: 63 64,9%
  • Nej

    Votes: 34 35,1%

  • Total voters
    97
  • Poll closed .

Bamsefar

Medlem
Hmm hade tänkt göra en ren omröstning enbart avseende om man tror att facken / personalen kommer gå med på kravet om lönesäkning - eller utpressningen som det nu faktiskt blivit. Jag tror att danska facket, som alltid bråkat mest, kommer säga nej. Troligen säger även norska sidan nej. Utav något skäl förväntar jag mig att svenska facken viker ned sig - ja som vanligt alltså ;-)

Men någon omröstning som jag planerat, njae vete katten hur man gör en sådan här ?
 

niksal

Medlem
Jag tror att kravet kommer att gå igenom. Nu är det inte fråga om 85% lön eller 100% lön, utan 85% lön eller 0% lön. Vilket alternativ skulle du själv välja?
 

Rosie

Medlem
Jag är glad att jag har bokat min kommande semester med BA och inte SAS. Även om det förhoppningsvis inte påverkar flygavgångarna, så känns det ändå lite bättre.. ;)

Sen så hade ju någon toppchef gått med på att sänka sin egna lön från 10 mille per år till 8 mille per år.. hur ska han klara sig? ;)
 

A380*G

Medlem
Sen så hade ju någon toppchef gått med på att sänka sin egna lön från 10 mille per år till 8 mille per år.. hur ska han klara sig? ;)

Vad har det med saken att göra huruvida han klarar sig eller inte? Typiskt vänsterpolitiskt drabbel om att "han fick mer" - han och resten av ledningen drar sitt strå till stacken procentuellt (och lite mer på sina håll) som resten av de 15,000 anställda. Skämmes.
 

Ricci

Medlem
För fyra månader sedan kom CAU (Kabin SAS DK) facket överens om en lönesänkning med SAS.
Detta innebär 11,5 månadslöner i 2år som skall tas på decemberlönen.

Om nu SAS vill förhandla ner lönen igen 4 mån efter det gamla avtalet, så tappar man trovärdighet . ..
Om man sedan utgår från de 12% som fram kommit, så hamnar man under a-kassa nivån i Danmark.

Jag ser det svårt för SAS ledning att verkligen få till lönesänkningar i Danmark på kabinanställda...
Men man kan däremot förhandla med ersättningar som t ex deras traktamenten (som ligger betydligt högre än statliga) och pensionsavsättningar som också ligger högt.
Men om detta kommer/kan motsvara en 12% kostnadsredusering återstår att se..
 

A380*G

Medlem
För fyra månader sedan kom CAU (Kabin SAS DK) facket överens om en lönesänkning med SAS.
Detta innebär 11,5 månadslöner i 2år som skall tas på decemberlönen.

Om nu SAS vill förhandla ner lönen igen 4 mån efter det gamla avtalet, så tappar man trovärdighet . ..
Om man sedan utgår från de 12% som fram kommit, så hamnar man under a-kassa nivån i Danmark.

Jag ser det svårt för SAS ledning att verkligen få till lönesänkningar i Danmark på kabinanställda...
Men man kan däremot förhandla med ersättningar som t ex deras traktamenten (som ligger betydligt högre än statliga) och pensionsavsättningar som också ligger högt.
Men om detta kommer/kan motsvara en 12% kostnadsredusering återstår att se..

Du har säkert rätt med alla siffror och nivåer angående procentsatser och a-kassa nivån i Danmark. Men nu är det ju inte en vanlig avtalsförhandling där några procent ska fördelas över några år utan fråga om att behålla jobbet eller ej.
 

Chrille

Medlem
Jag vet inte.

Det är lätt att ha synpunkter om andras plånbok. Sannolikt inte lika självklart för alla som är mitt i situationen.

Jag är inte så väldigt imponerad av företagsledningens sätt att kommunicera kompromisslösa budskap om personalvillkoren direkt till marknaden. Jag hoppas man samtidigt har en konstruktiv dialog med personalrepresentanterna. Annars kanske styrelsen måste överväga att byta ut ledningen i stället för kabinpersonalen?
 

Ricci

Medlem
Du har säkert rätt med alla siffror och nivåer angående procentsatser och a-kassa nivån i Danmark. Men nu är det ju inte en vanlig avtalsförhandling där några procent ska fördelas över några år utan fråga om att behålla jobbet eller ej.

Helt klart är det "jobbet eller ej", men du kan inte upprepa det varje gång ( som hänt de sista åren).

Det kommer till en punkt där man säger stopp, nu kan jag inte förlora mer....och i detta fallet ser jag det svårt för ledningen att få igenom en lönesänkning som understiger a-kassan. Men man kan få igenom andra sorters sänkningar gällande personalkostnader.
 

A380*G

Medlem
Helt klart är det "jobbet eller ej", men du kan inte upprepa det varje gång ( som hänt de sista åren).

Det kommer till en punkt där man säger stopp, nu kan jag inte förlora mer....och i detta fallet ser jag det svårt för ledningen att få igenom en lönesänkning som understiger a-kassan. Men man kan få igenom andra sorters sänkningar gällande personalkostnader.

"nu kan jag inte förlora mer".... så att bli arbetslös är en mindre förlust än några kronor mindre i lön?

Om danska A-kassanivån är högre än snittlönen för en dansk SAS anställd minus 15 % så indikerar det snarare om ett danskt sammhällsproblem än om att SAS har felaktiga löner.
 

Ricci

Medlem
"nu kan jag inte förlora mer".... så att bli arbetslös är en mindre förlust än några kronor mindre i lön?

Om danska A-kassanivån är högre än snittlönen för en dansk SAS anställd minus 15 % så indikerar det snarare om ett danskt sammhällsproblem än om att SAS har felaktiga löner.

Sett ur ett svenskt perspektiv kan man tycka att är ett "danskt sammhällsproblem". Men Danmark har något som kallas flex-secuirity och igenom detta har man så hög nivå på deras a-kassa. Flex-secuirity innebär också att det är lättare för arbetsgivaren att bli av med anställda.
Som sagt lite annat upplågg än vad vi har i Sverige.
 
Last edited:
Toppen