Senaste nytt

Ryanair vill slopa bältekravet

Mikael

Medlem
Samtidigt är tonen i DI något mer kritisk/ironisk än vad den brukar vara. De framställer det för vad det är: en inte särskilt bra idé. Dock gratisreklam för Ryanair, igen.
 

Chrille

Medlem
På sätt och vis har dom rätt. Midjebältet är ingen livräddare vid en krasch, så dess främsta funktion är väl ändå att hindra passagerarna från att resa sig innan piloten parkerat planet och släckt lampan?
 

Alf

Medlem
Idiotisk taktik från Rajjan att få uppmärksamhet till varje pris och lika korkat av DI att gå på allt strunt dom kommer med. Bältena gör nytta både på mark och i luften. Den som inte varit med om ordentlig turbulens sk CAT skall inte uttala sej om bälten är bra eller dåligt. I ett sådant läge är man korkad om man tror man kan sitta obältad. Däremot kan man mer ifrågasätta om man skall ha syrgasmasker om man vill plocka bort vikt. Jag har i och för sig varit med om att kabintrycket försvunnit vid tre tillfällen, två gånger med SAS Dach Q400 och en gång med DC10, men det var på så pass låg höjd att det inte var någon fara. Q400 kunde fortsätta på lägre höjd till CPH och DC10 gick tillbaka till JFK för nödlandning, vilket är den vedertagna proceduren.
 

FF#1

Medlem
Det finns fördelar med bälten som sagt. En riktig luftgrop så sitter man i taket. Har altid bältet på när jag sitter ner.
Angående paralellen med bussar så finns det ju krav på bälten numera, i alla fall i Sverige.
 

Chrille

Medlem
Klart att det låter korkat med ståplats på flyget. Men handen på hjärtat, är det inte lika korkat med ståplats på buss och tåg i så fall? Var utsätter man sig för störst risk?
 
Toppen