Senaste nytt

Jämförelse Lufthansa, Swiss och Singapore Airlines Första Klass över Atlanten

Bonden

Medlem
Jag gjorde en jämförelse innan mellan LH-gruppens olika Firstclass alternativ för ett tag sen, nu har jag vidgat mina vyer och utökar jämförelsen med Singapore Airlines. Dock är min erfarenhet av Swiss First och Singapore Airlines First (Suites) begränsad till en tur med vardera bolagen.

Singapore Airlines Airbus A380-800 Firstclass (Suites)
Inte så bra:
- Senator Loungen i B-Piren är långt ifrån en Firstclass upplevelse.
- För att hinna med NYC planet måste man åka kvällen innan (gäller alla flyg från Norden).
Förväntat:
* Hårdvaran är att likna med små kupér, trevliga men det känns som där är väldigt många sådana. Riktigt trevligt om man åker 2 personer och sitter i mitten. Hårdvarumässigt totalt sett lite bättre än LH's A380 variant även om det är en smaksak.
* Däremot bedömer jag Swiss/LH's mat som lite bättre, även om jag inte åt middag på SQ.
WOW:
Servicen och Champagne är däremot ENORMT bra med Singapore, personlig service som var ultrasnabb men endå diskret. Vi var iofs bara 3 pax i först men där var ingen tvekan om att öppna en Krug till bara ifall om någon skulle vilja ha mer. När vi sedan skulle gå av fick vi varsitt vykort där kaptenerna och kabinpersonalen tackade för att jag hade flugit med dem (Skrivit för hand, jag trodde sånt bara hände Jacob!).


Lufthansa Boing 747-400 Gamla Firstclass, från Frankfurt
Jag gillar verkligen Firstclass terminalen i Frankfurt en väldigt bra start på resan, superservice och fräscht ( se Martins Lounge Guide ), att få åka med Mercedes S-klass till flygplanet är riktigt trevligt.
Lufthansa har bantat ner antalet stolar från 16 till 8 och på 747-400 där F placerat på ovanvåningen som ger en liten private jet känsla fast man har en extra bädd bredvid sig att använda som säng.
Det negativa är de något gammalmodiga stolarna, med de små skärmarna och det faktumet att planet är 20 år gammalt. Den enda Toaletten känns gammal och sunkig.


Lufthansa Airbus A380 Nya Firstclass från Frankfurt
Firstclass Terminalen är som sagt toppen.
Rent hådvarumässigt är A380's Firstclass riktigt bra. 2 Stora fräscha toaletter det behövs med alla pyjamasar som skall tas på och av Man har vars en garderob där man kan förvara sina saker. A380 är dessutom tyst som en Mercedes S-klass. Maten på Lufthansas firstclass är toppen, kaviarn är verkligen god.


Swiss Firstclass från Chicago
Stolarna är verkligen toppen på Airbus A330, riktigt mysiga och jag skulle säga att de är lite bättre än Lufthansas nya stolar, men det är nog en smaksak. Däremot är själva kabinen inte alls så lyxig som på A380, man går in i gallyn för att gå på den enda toaletten.
Maten är också toppen, väldigt god Lax!
Servicen var också topp med en lite mer personlig touch än Lufthansa även om det är svårt att jämföra på en resa. Var någon timme på Firstclass loungen på ZRH, bra men inte alls i Lufthansas klass.

Bondens topplista:
  1. Singapore Airlines A380, Service, Service, Champagne!
  2. Lufthansas nya First på A380 Helheten är väldigt bra!
  3. Swiss First är verkligen bra, rekommenderas!
  4. Lufthansa gamla First, når inte riktigt upp till de andra tre.

Tips för att Maximera F upplevelsen:
  • Satsa på F på resan till resmålet. C räcker väldigt bra till en hemresa.
  • Kom till flygplatsen på kvällen innan och sov ut innan F resan.
  • Ett 4 år gammalt A380 är bättre än ett 20år gammalt 747-400.

Andra F tips:
* Kör du M&M använd uppgrade vouchern till Singaporeairlines (Z-klass funkar fint att uppgradera!)
* Vissa bokningsklasser hos Singapore Airlines är väldigt Prisvärda att uppgradera!
Enklaste sättet att få tillgång till First Bonusbiljetter hos LH-gruppen och Singapore Airlines:
* Satsa på att bli Senator hos Miles&More som ger helt andra möjligheter än Eurobonus.

Framtida "First" planer:
Jag hoppas under 2013 kunna prova 747-800 och BA First.
 

jumbooze

Medlem
Instämmer, väldigt god Lax i LX F (den finns att köpa på CPH)!

Synd att höra om 747-400, då jag drömt om att ta en sådan FRA-EZE-FRA.
 

jurgenb

Medlem
Kan fylla på med
LH F 343 Nya F kabinen = SJUKT bra! Riktigt riktigt högklass på finish och materialval (trä, alu/borstat stål) + stor >20" skärm med bra AVOD. Riktigt bra säteskonfig 1-2-1 med nästan suite-känsla då man har en höj o sänkbar vägg som ramar in stora delar av ens säte!

Satt även jag endast med 3 pax totalt i F och hade således 2 flygvärdinnor till min tjänst, dom verkar ha en per rad och jag var ensam på min gång.
 

Bonden

Medlem
Kortet man fick:
sia.jpg

LH F 343 Nya F kabinen = SJUKT bra! Riktigt riktigt högklass på finish och materialval (trä, alu/borstat stål) + stor >20" skärm med bra AVOD. Riktigt bra säteskonfig 1-2-1 med nästan suite-känsla då man har en höj o sänkbar vägg som ramar in stora delar av ens säte!

LH's Nya First är verkligen bra :)
 
Last edited:
Toppen