Senaste nytt

Destination Barcelona - LÄMNA ERA TIPS

New York var bevisligen ett hett ämne och det är på många sätt positivt - tyder på mycket kunskap. Frågan är om kunskapen i den spanska pepparn i Barcelona är lika utbredd. Det är vi säkra på, ni är ju trots allt Sveriges mest medvetna resenärer. Alltså, nästa destination att föräras med en guide är Spaniens Barcelona.

Konceptet är likadant som tidigare. Ni lämnar tips, vi sammanställer en beskrivande reseguide med idéer och förslag på sevärdheter oavsett om det handlar om affärer eller nöje. Vilka är ju just dina tre favoriter i staden?

De är kända för sin mat, sin sangria och sin trendighet, men vad är egentligen värt att lägga tid på? Ja, ni bestämmer!

Tipsinsamlingen pågår fram tills söndag 11/11 klockan 23:59 svensk tid. Därefter är det inte möjligt att lämna några fler tips då de som kommit in sammanställs och publiceras i en komplett destinationsguide.

Tipsen får gärna innehålla en liten beskrivning av platsen, ännu bättre blir det om en bild bifogas! Diskussioner håller vi däremot utanför tråden fram till dess att guiden är publicerad.
 

sembl

Medlem
Hotell - W, suveränt bra rum med de absolut skönaste sängar man kan sova i. Grymt bra frukost på tvåan. DJ Mica (polare) som spelar musik vid poolen från eftermiddagen till 20 tiden. Stranden är precis utanför med gratis stolar och några bra restauranger att välja på. Skippa Eclipse på Top Floor då är det bättre att gå till CDLC.

20120727_115746.jpg 20120727_124607.jpg 20120727_133616.jpg

Tapas - Cal Pep, boka bord är ett måste och erbjuder riktigt bra tapas. Kanske de bästa ? CAL PEP - TAPAS RESTAURANT BARCELONA

CDLC - Carpe Diem Lounge Club, bra ställe att dricka drinkar. Riktigt bra DJs och skön stämning och många internationella DJs. CDLC BARCELONA. LOUNGE RESTAURANT MUSIC BEACH CLUB

Håller mig till tre denna gång
 
Last edited:

palmen

Moderator
1. Mat
Cerveceria Catalana
Cerveceria Catalana, Barcelona - Omdömen om restauranger - TripAdvisor
Cervecería Catalana restaurant in Barcelona Spain
Bra tapas-ställe som jag har rekomenderats från flera personer, dock inte ätit där själv. Lite varning för att det kan vara lång kö för att få ett bord.

2. Boende
Om man är några stycken och inte vill bo på Hotell kan det vara en bra idé att titta på att hyra en lägenhet i La Barceloneta (området mellan hamnen och stranden). Senast jag var där var vi 6 personer som hyrde en lägenhet med utsikt över hamnen och 3 minuters promenad till stranden.

3. Nou Camp
Man kanske ska ha lite intresse av sport för att besöka Nou Camp, guided rundtur rekomenderas på arenan. Går lätt åt 1-2 timmar. Är man intresserad av fotboll är detta ett måste på resan, behöver inte vara en match för att det ska vara värt besöket men det är självkalrt ingen nackdel heller om man får chansen att se Barcelona spela på hemmaplan.
 

Kaellstroem

Medlem
Jag skulle vilja rekommendera baren Sub Rosa på Carrer de Rauric, 23, nära Plaça Reial. När jag bodde i Barcelona första halvan av 2008 så var det dit jag gick för att få mitt nästan dagliga intag av antioxidanter i form av grymt goda strawberry daquiris (fjolldrink?).
Jag har rätt många bilder från den baren men förmodligen inga som skulle passa bra i en reseguide.



Jag får försöka återkomma med minst två tips till innan deadline.
 
Sitter på nya iPad mini och skriver så ursäktar ev stavfel.

1. Parc Guell, fantastiskt fint när det blommar, här kan du gå runt i flera timmar och bara njuta av fina växter, fin utsikt och skåda konstverk signerat Gaudi.

2. Barcelona apartments for rent (reser ni mer än 4 är detta det klart bästa) hyr en lägenhet vid stranden med fantastisk utsikt. Trevliga att ha och göra med, pratar bra Engelska för att vara spanjorer...

3. Fotboll, fotboll fotboll... Det är ju därför man åker hit? :D

Bästa hotellet som jag bott på är W och det är fantastiskt, rekommenderas.

Nu ska jag till Celtic Park och stödja mitt kära Barcelona...fast på bortaplan i ett rätt så fint Glasgow får jag nog säga. :)
 

cantona

Medlem
Fotboll eller Sagrada Familia - tsss, den är svår. Betala 2 € för att få åka hiss och komma lite närmare allt det underbara i Familia.
Alla restauranger uppe på Toros Arena, längst upp. Missa inte Font Montjuic när ni ändå är i området, dvs vattenshowen senare på kvällen.
Så länge hotellet är rent så duger det åt mig. Spenderar inte min tid där längre än nödvändigt.
Åk längst upp till Tibidabo och få en fantastisk vy över staden.
Om ni måste få i er ngt snabbt men inte vill till MC testa "Wok to Walk" (rätt stavat)
 
Jag vill varmt rekommendera Hotel 1898: Hotel 1898 on Las Ramblas in Barcelona. Hotel with spa and pool

Vi spenderade åtta nätter där och vi hade gärna stannat en månad till! Ligger precis på Las Ramblas cirka 200 meter söder om Plaza Catalunya vilket innebär extremt centralt. Hotellet tillhörde Filippinska Cigarrkompaniet från 1898 men är nu hotell i skön kolonial stil. På taket finns pool och cabanas med bar. I källaren ett mycket fint spa. Se bilder nedan så förstår ni.

Deluxe rummen har egen altan vilket extremt trevligt framåt kvällen - utsikt över hela stan och möjlighet att ligga och sola i enskildhet mitt i stan. Colonial Suiterna har egen pool på altanen (!) (bild här)

Hotellet har kampanjer på sin egen sida som kan vara billigare än bokningssajterna. Colonial Suite går endast att boka direkt med hotellet.

Jag föredrar detta hotell istället för Hotel W som nämns ovan - fördelen här är att man kan smita ut i gränderna och hitta middagsställen på några minuter istället för att åka taxi 10 minuter eller promenera två kilometer för att komma in till stan.



IMAGEN-WEB_Page_062_1280x960.jpg LOBBY-HALL-3.jpg GYM-SPA-3.jpg LOBBY-HALL-3.jpg
 

Conan

Medlem
Jag håller med Björnström om Hotel 1898. Jag och min fru bodde där i fyra nätter i förra veckan. Fräscht hotell med bra service en grym takterrass som nyttjades väl då det var 20 grader och sol flera av dagarna. Frukostbuffen är även mycket bra även om den kostar 23 euro. Läget är optimalt.

Ett annat hotell att rekommendera är Hotell Jazz. Hotel Barcelona Centre - Hotel Jazz - Chic Barcelona Hotel
Ingår i samma kedja som 1898., Núñez i Navarro Hotels. Prisvärt hotell med en trevlig takterass i ett mycket bra läge.

Vill även tipsa om ett tapas ställe med mer katalansk touch än många andra ställen. La Vinateria del Call La vinateria del Call

Ett ställe att gå till på väg hem efter en dag på stranden är Can Paixano. Carrer de la Reina Cristina, 7. Charmig men trång champagneria.
 

Henry

Medlem
1. Mat
Cerveceria Catalana
Cerveceria Catalana, Barcelona - Omdömen om restauranger - TripAdvisor
Cervecería Catalana restaurant in Barcelona Spain
Bra tapas-ställe som jag har rekomenderats från flera personer, dock inte ätit där själv. Lite varning för att det kan vara lång kö för att få ett bord.

Nu var det några år sedan jag åt där, men då tyckte jag att det var lite överskattat. Det bör inte vara några problem om man är där tidigt (typ 20, spanjorerna äter som bekant relativt sent).
 
Barcelona när man väl är där finns det väldigt många bra tips om.
Här kommer ett tips om hur man får en behaglig och professionell transfer mellan flyget och centrum - och tillbaka åxå.
När jag landat i Barcelona och är på väg ut till taxi och passerar chaffisarna med namnskyltarna ser jag en som inte har något namn på sin skylt. På skoj frågar jag honom, eftersom du inte har något namn på skylten kan du väl ta mig istället. Han sa ja och så högg vi lite om priset, enades om 25€ in till Hilton by the sea. Visar mig till en ny Merca minibuss precis utanför dörren och så drar vi iväg. Killen i 50-årsåldern visar sig vara en mycket trevlig ursprungligen sydamerikan bosatt sedan många år i Barcelona.
Mitt stopp i Barcelona är i stort bara sen eftermiddag och övernattning och så skall jag iväg igen på morgonen dagen efter. Bestämmer tid att han skall hämta mig på hotellet nästa morgon och ringa mig 15min innan han är där. Fungerade klockrent med möte i lobbyn där han tar hand om väskan. Ett bra tipps om en reko och trevlig kille som hämtar dig på flygplatsen. Dessutom, känns rätt coolt bli hämtad med namnskylt. Kontakt; Ruben +34 685921859.
 
Toppen