Senaste nytt

Minisemester Stockholm-Lissabon i business med Swiss och TAP

fcx

Medlem
Dags för en mini-semester för att få se solen en sista gång innan den försvinner. Valet stod mellan Aten, Barcelona eller Lissabon. Priser och biljettläge gjorde att valet föll på Lissabon, och då blev det också ett tillfälle att prova Swiss, som jag faktiskt aldrig flugit med. Swiss erbjuder business-biljetter till överkomliga priser. Bokningen blir dock i Z, eftersom det inte fanns några biljetter kvar i P (business saver), men ända fullt rimliga priser. För att få ihop resplanen behövs det en övernattning längs vägen, och då väljer jag att göra det i Genève. Har besökt staden förut och tyckt att den var mest grå och tråkig, så nu blir det en andra chans under 21 timmar.

Häng med på resan!

ARN-ZRH. LX1249. Airbus A320, Seat 3A. 09:45
Resan börjar allt annat än bra. På väg till flygplatsen: ett SMS från Swiss om att avgången är 20-30 minuter försenad och dessutom att incheckningen stänger 10 minuter tidigare än vad man tidigare meddelat. Vid incheckningen är det dock ingen som vet någonting om någon försening, och det står ingenting på informationstavlorna heller. Gör ett snabbt besök i SAS-loungen och beger mig till gaten när "go-to-gate" börjar blinka. Där är det dock inget plan som väntar på mig, utan bara en folksamling som står och trampar (finns ju inte många sittplatser i gamla delen av terminal 5). Blir till att trampa en halvtimme extra innan det är dags för boarding.

Priority boarding fungerar som avsett. Inredningen är nya Recaro-säten. Jag gillar dem, bättre benutrymme och bra stöd för ryggen jämfört med mer stoppade säten. I stolsfickan väntar en vattenflaska på mig, och det är det enda som får plats i fickan! Det är tre rader i C, mittensätet tomt och gardinen är på plats. Flighten är fullbokad både i business och ekonomi, så boardingen drar ut på tiden. Kaptenen hotar med en ytterligare försening på en timme om vi inte kommer iväg snart, och då börjar alla pinna på i mittgången. 10:08 lämnar vi gaten för färden mot Zürich.

Serveringen kommer igång innan vi knappt ens har lyft. Någon kombination av frukost och lunch serveras. Fruktyoghurt med müsli och färska bär till förrätt. Mycket oklar varmrätt, klyftpotatis med röd gegga och vit gegga. Smakade ingenting. Bra liten ostbricka som avslutning. Te och croissant på det. Två val av dryck till maten: apelsinjuice eller vatten. Inget annat...

DSC01424.jpg

Besättningen är märkbart stressade. Servicen sker med ett leende, men de har verkligen fullt upp. För min del blir det en liten tupplur efter maten. En liten chokladbit kommer ut strax före landning. Förseningen flög man in och vi landar på utsatt tid.

ZRH-GVA. LX2806. Avro RJ100, Seat 1F. 13:10
En timme till nästa flight. Checkar in i Swiss senator-loungen på Zürich, och det är jag nästan ensam om. Finns massor av platser men vi är bara fyra pers som delar på dem! Blir ett glas av min favoritflygdrink (cola, med citron och mycket is. Framåt kvällen kan man 'spetsa' den vid behov) och några chokladbitar och gelebjörnar.

Masar mig ner mot gaten efter ett tag. Ett litet plan och bara ungefär halvfullt, så boardingen går snabbt. Gamla tjocka säten, med konstläderkänsla. Det är mycket plats mellan sätet och fönstret, så man behöver inte trängas med väggen. Sitter på första raden och damen bredvid "glömmer" att lägga upp sin väska på hyllan, varpå en diskussion utbryter. Flygvärdinnan går dock segrande ur den striden.

Sitter med landningsbanan, det är verkligen gott om trafik idag. Gissar att det är just trafiken som gör att vi blir stående vid gaten och kommer iväg 30 minuter för sent. Väl i luften kommer det ut en liten laxsmörgås och en liten chokladbakelse. Beställer en GT till anrättningen, och den kommer in med proportionerna 50/50 smakar det som. Landar en kvart försenade i Genève.

20121025_135215.jpg

Geneve. Holliday inn express Geneva airport.
Ett högst ordinärt hotell nära flygplatsen. Dock ingår en bra shuttle-service till/från flygplatsen var 20:e minut från tidig morgon till sen kväll samt fria resor med stadens kollektivtrafik under vistelsen. Rummet är mycket tyst, trots att det ligger nära flygplatsen och precis bredvid järnvägen. Ganska fräsch inredning, men hur kan ett modernt hotell i en modern stad sakna Wifi?

DSC01428.JPG


GVA-LIS. TP947. Airbus A319. Seat 2F. 11:15
Kommer lite tidigt till flygplatsen, eftersom biljetten säger boarding en timme före avgång. Litade egentligen inte på den uppgiften, men dumt att chansa, så jag blir inte förvånad över att bli påsläppt 15 minuter före avgång istället. Separat kö för priority boarding finns, men ingen bryr sig om att följa det. GVA-LIS trafikeras av det Portugisiska bolaget TAP.

Planet ser klart nyare ut på utsidan än på insidan. Sätena är gamla och hela kabinen andas 90-tal. Sätena har en riktigt tjock stoppning och känns bredare än normalt. Samma säten i business och ekonomi, men ledigt mittensäte i business. 3 rader C och 3 passagerare. Gardinen är på plats, och bak i planet ser det 80% fullt ut. En helt sanslös säkerhetsfilm visas före avfärd (Vídeo de Segurança a Bordo / Safety Video - YouTube), fylld med små "skämt" och roliga ljudeffekter.
Start och landning från Genève bjuder alltid på en inspirerande utsikt. Tjocka moln, och ovan dem tornar bergsmassiven upp. Tyvärr ingen bild idag. Efter en stund dyker vår flygvärdinna upp med menyn och vinlistan. En mycket god GT kommer in före maten, tillsammans med en stor påse nötter.

DSC01469.jpg

Väljer pastan till huvudrätt och det vita vinet till. Maten kommer in efter ett tag, mycket aptitligt uppdukad. En elegant liten detalj är att brickunderlägget är en linneduk. Som förrätt är det en lätt sallad med mousse, varmrätten är mycket bra, och serveras med en liten flaska vinägrett. Generöst med bröd och en god ostbit som mellanrätt och en stor välsmakande äppel-creme brûle avslutar. Kaffe eller té är inte att tänka på, då C/C gör allt de kan för att gömma sig i galley.

DSC01619.jpg
DSC01470.jpg

Landar på utsatt tid. Tar tunnelbanan från flygplatsen till hotellet. Tunnelbanan är nästan folktom, så man behöver inte precis trängas.

Lissabon. Radisson Blu Lisbon.
Med Club carlsson gold kan man få 2-för-1 rabatter på många hotell vid helger, så här kunde jag få ut två nätter för bara 88 €. Mycket värde för pengarna, bra rum och hög standard. Hotellet ligger dock lite off, nära flygplatsen. 8 stationer med tunnelbanan till city och inget område man vill vara ute i kvällstid i onödan.

DSC01482.jpg


Lissabon bjöd på 20-22 °C och strålande solsken under helgen. Lite blåsigt, men varma vindar. Rapporterna hemifrån Stockholm samma helg visade att första snön nu fallit i huvudstaden, så jag kände att jag var på rätt ställe.

LIS-GVA. TP946. Airbus A319. Seat 1F. 07:05.
Tidig morgonflygning, så det gäller att vara på plats i tid. Ingen business-incheckning på flygplatsen, men det gick bra ändå i den vanliga kön (tänk normala kölängden i Arlanda T5 en busy morgon, men det tar bara fem minuter för kön rör sig så fort). Även denna flygning sker med TAP.

Letar upp TAP-loungen. Hade pluggat på i förväg och sett de som skrivit att loungen såg ut som en nattklubb, och det är nog faktiskt den bästa beskrivningen. Mörkt, med modern inredning. Trångt och ont om sittplatser. Vi är kanske bara 25-30 pers i loungen, men vi får verkligen samsas om platserna. En del får stå upp. Bar och kaffemaskin i en pelare i mitten. Champangen är framplockad, men kl. 6 känns det inte precis lockande. Frukostbuffé med färdigbredda smörgåsar finns framplockat. Många olika val av pålägg, och det fylls på snabbt eftersom. Hamnar i samspråk med en kanadensare som är sur över att ha missat övergången till vintertid under natten.

Vid gaten fungerar priority boarding. Likadant plan som förra resan, och precis lika slitet i kabinen. Kommer på att jag glömt be att slippa sitta på rad 1 vid incheckningen (vill ha min väska i närheten). En ledig plats i business, men betydligt mer luftigt i ekonomi. Avgångstiden passerar utan att någonting händer. Efter en stund börjar man dock lasta ur bagage, och sedan får vi rulla vidare, efter att ha sett samma knäppa säkerhetsfilm som förra gången.

Kalla handdukar kommer ut. Oklart varför, det var som att torka sig med en fuktig disktrasa. Frukost serveras. Den är bra, men inget speciellt.

20121028_090448.jpg

Vår flygvärdinna gör vad hon kan för att undvika ögonkontakt när det är dags att fylla på te.
En halvtimme före landning blir det kraftig turbulens, och det känns som att flyga i ett litet propellerplan. Lättar några gånger från sätet i de värsta kastvindarna. Molnen ligger mycket lågt över Genevé. Trodde inte att vi skulle lyckas landa på första försöket, men det gör vi med en rejäl smäll i backen som följd.

GVA-ZRH. LX2811. Airbus A321. Seat 4F. 13:40
Efter den omilda inflygningen och landningen är magen och kroppen i lite olag. Försöker hitta något sätt att komma utomhus för att få lite frisk luft, men hittar inget. Går till loungen istället.

20121028_134355.JPG

Loungen i Genève är verkligen inget speciellt. Trots stora fönster kommer det alldeles för lite dagsljus och det är för varmt för min smak (trots att jag bara har en tunn skjorta på mig). Loungen har heller inget Wifi, utan man får hålla till godo med flygplatsens egna som kan användas av alla passagerare. Man får använda det max en timme per dag, men när tiden gått ut kunde jag logga in igen och få en ny timme att surfa vidare på...

Kollar telefonen och ser att jag fått ett SMS från Swiss. Flighten till Zürich är inställd! Masar mig iväg och bokar in mig på nästa flight istället, och blir lovad att min anslutning till Stockholm ska hålla även om det är kort om tid.

GVA-ZRH. LX2813. Avro RJ100. Seat 4A
Blir några timmar till i loungen innan avgång. Sitter och funderar på hur man ska lyckas få plats med alla passagerare från en inställd A321 i en RJ100, och mycket riktigt är det riktigt fullt. En del kommer inte med...

Några som kommer med är dock besättningen från den inställda flighten som måste ta sig till Zürich ändå. Kapten och styrman hamnar i business. Kabinpersonalen i ekonomi. RJ100 har en 2+3-konfiguration och i business lämnas bara mittsätet tomt. Det betyder att jag får min granne i sätet precis bredvid mig. Grannen är dock kaptenen på den inställda A321:an, så det här är väl det närmsta jag kan komma till att sitta i cockpit.

Vi kommer iväg sent pga tekniska problem med PA-systemet. Lätt servering av dryck och ett tilltugg ombord. Zürich bjuder på kraftigt snöfall, och vi får vända en stund på landning. Tittar nervöst på klockan och funderar på om jag ska hinna med flighten till Stockholm. Efter landning blir det snabba steg, och strax efter att jag kommit på planet stänger man dörren. Hinner dock höra ett champagnekorksplopp innan dörren stängs...

ZRH-ARN. LX1254. Airbus A320. Seat 3A. 16:35.
Måste vara ett av de nyaste planen i flottan. Luktar fortfarande nytt. Tunna recaro-säten. Vi är 4 pers i business, och delar på 3 rader. Glömmer kolla hur många som sitter i ekonomi. Vattenflaskan väntar på mig på sätet.
Snöandet har dragit på rejält. Sikten är några hundra meter, och vi blir avisade innan avfärd.

Serveringen kommer igång strax efter avfärd. Pursern tilltalar mig med namn och frågar om jag vill ha champagne, vilket jag givetvis inte kan tacka nej till. Det blir påfyllning i glaset och sedan får jag beställa mat. Väljer kalvfärsbiffen med gräddsås (har glömt vad andra alternativet var).

20121028_172308.JPG

Maten smakar mycket gott. Förutom biffen kommer det in en lätt sallad med en stor flaska balsamvinäger och till efterrätt en äppelpannacotta. En ostbricka kommer också in, serverad på en kyld stenplatta. Imponerande, men själva ostarna smakar absolut ingenting. Mycket bra vin till maten och en stor kopp te som avslutning. Chokladbit före landning.
Överlag en mycket bra och uppmärksam purser som sköter om oss fyra passagerare. Den här flighten är den klart bästa på hela resan.

DSC01618.jpg

Landar på tidtabell i ett kallt och fuktigt Stockholm. Min väska kommer först av alla, trots att den är märkt med priorty-tag (har aldrig hänt på Arlanda förut). Beger mig hemåt i regnet och tänker tillbaka på två varma dagar i Portugal.

Intjäning och kostnader
ARN-LIS: 6 876 kr.
Holiday inn express Geneva airport (1 natt): 1 204 kr
Radisson Blu Lisbon (2 nätter): 757 kr

Eurobonus (tur-och-retur i Swiss Z-klass)
ARN-ZRH: 4000 p
ZRH-GVA: 2400 p
GVA-LIS: 4000 p
Extrapoäng med Eurobonus American Express för hotell- och biljettinköp: 1 767 p
S:a 12 167 poäng (varav 10 400 statuspoäng)

Club Carlsson: 7 645 poäng (2000 p onlinebonus, 2000p promotion, 50% guld-bonus)

Sammanfattning och slutsatser
Swiss gav ett mycket ojämnt intryck. Ibland var servicen på topp, ibland frånvarande. På fyra flighter lyckades man vara försenade på två av dem och dessutom ställa in en. Upplever samma problem när jag flyger med Lufthansa, så det är kanske en kulturfråga? Swiss Z tillåter fritt antal inrikessegment, så för en hundralapp extra i flygplatsavgifter blev det en extratur Zürich-Geneve och 2 400 poäng i utdelning. Det går nog att vara ännu mer kreativ om man vill maximera intjäningen.

TAP höll en mycket god kvalité, men planen är gamla och kabinpersonalen skulle ha nytta av en charmkurs hos SAS. Skulle dock absolut flyga med dem i business igen om tillfälle uppstår.

Genevé var en grå och mörk stad även denna resa. Ska inte ge mig dit något mera, om det inte är absolut nödvändigt
.
Lissabon däremot kan jag verkligen rekommendera. Lite grand som Barcelonas lillebror, en liten stad med nära till allt och intressant kultur. Mitten/slutet av oktober var ett bra val av tid att åka. 20-22 °C och alla turister har åkt hem.

Resan gav också mycket flyg för pengarna, för oss som tycker att resan i sig kan vara en del av målet.

DSC01584.jpg
 
Toppen