Senaste nytt

Brisbane-Köpenhamn med Emirates i economy class (trodde jag) och Diners Club-loungen i Dubai

ACervin

Medlem
Även om jag varit lyckligt lottad senaste åren är det inte alltid man kan flyga i den spetsiga delen av flygplanet. Det här är en ovanligt snabb förbindelse till Köpenhamn, endast 21 timmar. Därav av valet av Emirates, fick ha överseende med poängen den här gången. Kanske går de att utnyttja på Qantas nästa år? Hur skall det kännas att krypa bakom skynket på en longhaul, över 14 h? Förvånansvärt bra faktiskt. Emirates flyger med en 777-300ER. Boardingen skedde ordentligt och lugnt i sektioner, med din sektion väl printad på boardingkortet. Det blev med andra ord ingen tjurrusning till gaten. Bra gjort. Benutrymmet kändes normalt för economy. Men det som sen visade sig vara riktigt bra är hur mycket man kan fälla ryggstödet och det gick rejält ned. Normalt har jag problem med att huvudet faller framåt så fort man somnat lite djupare. Vilket leder till upprepade uppvaknande och fragmenterad sömn. Dvs man är helt slut när man kommer fram. Här var det bara att fälla tillbaks ryggstödet som fortsatte och fortsatte. Dra åt säkerhetsbältet runt höfterna så att man inte glider ner. Fälla upp ”öronlappsstödet” ni vet det där som utgör en del av nackstödet. Som i det här fallet hade godheten att vara rejält trögt så att man inte rätar ut det med tyngden av huvudet (det är dom små detaljerna som gör det). Sedan sov jag gott i 6,5 timmar, och det utan smörjmedel i form av alkohol eller sömnpiller. Det här påminde ur den aspekten om SAS economy extra. En annan postiv överraskning var underhållningssystemet. Skärmen samma storlek som min iPad med rätt så bra upplösning, och systemet lättnavigerat med touchscreen med ett stort utbud. Det fanns dessutom både USB port och 220 V uttag. Snyggt. Däremot väsnas det mer längre bak i flyget. Inte Emirates fel. Men med mycket C flygande på sistone så har jag slarvat med att ta med mina brusreducerande lurar, inte bra. Den unga tjejen bredvid mig var på väg till Equador på sin första utlandsresa. Hon verkade ganska nervös. Försökte med några råd från min egen backpacking erfarenhet. Inte säker på att det gick hem. Serveringen var effektiv och maten ganska riklig med både förrätt, varmrätt och efterätt. Däremot var det ingen dryckesservering innan maten. Maten först och dricka sen. Jag föredrar omvänd ordning. Frukosten var bra med både fruktsallad och val av 2 varma rätter. Dessutom så kör man hårt med upprätta stolsryggar under maten policy. Det gillar jag. Alltid lättare när personalen hålller ordning på det än att man själv skall behöva banka framförvarande i huvudet. Snygg inredning med stjärnhimmel samt att man lyckat trolla bort overhead bins i någon slag kurvig design. Tjusigt. Märkligt nog spelade dom soul musik på hög volym inför landningen. Jag gillade det, men kanske inte i allas smak. Inte vad jag hade förväntat mig av Emirates. Videokamera nedåt och framåt samt underhållningssystem som går ända fram till gaten. Jag tyckte det var en bra economy upplevelse.

Sitter nu i Dinersloungen vid gate C14 i Dubai ganska utvilad. Bra läge då kärran till CPH går från C19. Dinersloungen här är inte den tjusigaste, dock välförsedd med fönster mot flygplanen, men vilket matutbud! Åtta olika varmrätter, ovanpå det sushi, arabiskt, ostbuffé, dessertbuffé och en frys fylld av Baskin & Robbins glass. Kocken kan anropas för att steka upp omelett och pannkakor på beställning. Dessutom ett barutbud som inte går av för hackor. Min biologisk klocka skriker efter en öl, men eftersom det formellt är morgon får man stålsätta sig. Café au lait avec aqua. Toaletterna är värda ett besök med Hi-tech toastolar med att stort utbud av olika ”underredesbehandlingar” (se bild på spolcentralens manöverpanel).

Som en lite guide kan jag också nämna att taxfree utbudet i B terminalen verkar vara ganska likt det i C. För hungriga tonårsfamiljer finns det en Burger King på vänster sida i B terminalen om man går i riktning mot C. Letade som vanligt efter Aqua di Parma men ingenstans att finna i detta digra taxfree utbud. Snopet. Ett annat varumärket som är svårfångat taxfree är Panerai klockor. Finns på Changi, men annars vet jag inte.

Diners bar.jpg
Överdådigt mat och spritutbud i Dinersloungen

flush.jpg
Välj din favorit av underredesbehandlingarna



Ja, här hade jag tänkt sluta skriva. Ville bara ge några intryck från Emirates economy. Men .....Väntade i det längsta på att gå ombord flyget till CPH. Dröm om min förvåning då det verkade krångla med mitt boarding kort. Jag hade blivit uppgraderad till C. Utan status (min första resa med EK). Nåväl jag reser ensam det kanske underlättar. Eller var det dena sena boardingen? Överbokat i economy förstås. Men moi?

Jag tycker om Emirates C kabin med trä paneler. Ger ett varm och lyxigt intryck. Mycket trevlig service av en Australiensisk flygvärdinna. Veuve Cliqout Gold Label 2004 Vintage Brut (ahh jag gillar dom där långa namnen), där rök frukost löftet. Men vad skall man göra. Det bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den enligt Oscar Wilde. Jag tror han har rätt. Samma underhållningssytem som i economy bara större skärm. Stol med massage funktion, snofsig löstagbar fjärrkontroll. Trots det får jag nog säga att Cathay Pacific bjuder på en bekvämare stol. Frukosten endast yoghurt, fruktsallad men en mycket god apelsinjuice. Smakade verkligen färskpressad (där har ni något att lära Swiss). Men ett uruselt bröd sortiment med en katastrofal croissant (där har ni något att lära Emirates). Man fick ju prova att sova en stund. Det är ju en av finesserna med business. Men jag var egentligen inte så trött. Angled lie flat tror jag att det var. Täcke men inga lakan. Två timmar innan landning serverades lunch. Valde arbisk meze till förrätt med vitt, Poilly Fume Les Terres Blances Pascal Jolivet. Tog sedan en oxfile som var mör men genomstekt. Till det ett andra vin från Chateau Figeac vid namn Grange Neuve de Figeac 2001 ett St Emilion Grand Cru classé. Avslutade med en väldigt väl tilltagen ostbricka som kanske var det bästa på hela måltiden serverad på någon form av planka med kex, vindruvor och torkade aprikoser. Getosten var sublim och en Camenbert som var behagligt mogen. Dessutom ingick en rökt ost och en vällagrad Emmenthaler. Fortsatte med det röda men la för säkerhetsskull till Warre’s Otima 20 year old Tawny Port. Bra och uppmärksam servering,(hon var ganska kul min flygvärdinna) maten bra utan att vara spektakulär. Min granne bakom skivan (som går att sänka ner) hade flugit från Melbourne. Han var väldigt förtjust i deras business ombord på A380. Lite hyttliknande säten om jag förstod det hela rätt och en skön bar att hänga i om man behövde motionera lite (leverstretching) eller ville ha någon att prata med.

cabin (1).jpg
Emirates kabin i business

Croissant.jpg
Croissant catastrophale i C

ostbricka.jpg
Mycket bra ostbricka


Jaha, här fick man jämföra business med ekonomi. Det var ju turligt. Jag måste säga att jag tyckte Emirates ekonomi höll överraskande bra standard. Business produkten går inte att klaga på förutom brödet. Men sticker inte ut som Qatar som har ett mer överdådigt mat och dryckesutbud. Däremot är Emirates kabin varmare än den ganska strama Qatar kabinen. Rent allmänt verkar det ohälsosammare att flyga business. I alla fall om karaktären är svag.

Nästa C produkt att prova blir South African Airways, PER - JNB till jul. Stay tuned.

PS återkommer med några bilder från Economy kabinen om en vecka DS
 

Attachments

  • Dubai.jpg
    Dubai.jpg
    116,1 KB · Visningar: 1 151
  • köttbit_Snapseed.jpg
    köttbit_Snapseed.jpg
    100,9 KB · Visningar: 1 159
  • portvin och vin.jpg
    portvin och vin.jpg
    92,8 KB · Visningar: 1 168
  • Remote_Snapseed.jpg
    Remote_Snapseed.jpg
    106,7 KB · Visningar: 1 158

henrik l

Medlem
Håller med om att utbudet i Dinersloungen i DXB är imponerande. Av de ca 10 Dinerslounger jag har varit i är detta den klart lysande stjärnan.
 

Agö

Medlem
Trevligt reportage! Varför händer det aldrig mig, var min första tanke...;)

Ska även bli roligt att läsa om South African, PER-JNB. Vi funderar på att resa South-South nästa år och den rutten ligger nära tillhands.
 

segra

Medlem
Roligt med jämförelser. Satt i samma lounge på DXB nu i Lördags och efter att varit bortskämd med Qatars Premium terminal veckan innan så tyckte jag av naturliga själ inte att denna lounge var ngt att hänga i julgranen. Men med ett par dagars perspektiv så får jag nog hålla med om att den var bra. Däremot tycker jag och resten av familjen att Emirates stol är mycket bättre än Qr's på CPH rutten, mat mässigt så vinner Qatar men där tar det stopp.
 

karho

Medlem
Håller, som statuslös, också med om att diners loungen är kanon. Har inte mycket till referensramar, men det kändes som att både mat och dryckutbudet var väl tilltaget. Hade en nattflight hemåt när jag var där, bra med ett par glas vin extra för att lyckas sova några timmar i LH economy till FRA.
 

andreas

Medlem
BNE-CPH med Emirates i economy (trodde jag) och Diners loungen i DXB

Jättebra jämförelse! Blir så glad när rapporten involverar en op-up! ;) Grattis!
 

Snosken

Medlem
Du skrev att det gick att fälla sätet i Eco väldigt mycket. Problemet med det i Economy kan jag bli att man hamnar väldigt mycket i knät på personen bakom. Uppleveds det som ett problem eller var det smidigt löst också?
 

ACervin

Medlem
Nu är jag inte så lång 170 cm. Jag tyckte det fungerade utmärkt. Speciellt som man höll på disciplinen med upprätta stolsryggar under måltider. Dessutom var bildskärmen rejält vinklingsbar. Stolen är också ganska tunn i sin konstruktion (påverkar inte sittkomforten). Jag skall försöka få några bilder från economy på vägen tillbaks nästa vecka.
 
Toppen