Senaste nytt

Lufthansa First Class A380 samt 744 (nya konfig) med SAS Poäng (Del 1 med bilder)

Hej alla läsare,

IMG_2058.jpg

Är en sann flygnörd som inte reser i tjänsten men som det senaste 2-3 åren fått en fetisch för att resa långt på kort tid i Business. Har varit i världens alla hörn på 2-3 dagar och sen raka vägen till kontoret. flygbolagen samt flygplansmodellen var lite det som styrde vart jag åkte, och försökt att alltid få in 2 bolag på en T/R resa. Så efter ha skramlat ihop ca 350.000 SAS poäng och flera Senator poäng så bestämde jag mig för att ta med min kära flickvän på en First Class Resa med LH och smällde av 290.000 sas-poäng.

Jag införskaffade kvstool för att leta efter O-class biljetter (LH poängbiljetter till andra Star kunder), Min kära flickvän var minnsan inte lika förtjust som inte riktigt visste vart vi skulle, eller när vi skulle resa. Men efter mkt om och men så fick jag äntligen ihop nedanstående rutt: (skojar inte när jag säger att jag säkert la ner 20 timmar på få ihop allt rätt, då det var svårt att hitt 2 LH F biljetter)

Kan även tilläga att jag gjorde en noggrann research på vilka linjer som hade högst odds på att få nya 744 konfig på hemresan, därav valet MEX.

(Kommer i detta inlägg endast att berätta om utresan, hemresan med 744 och deras nya config med stol + säng kommer inom ett par dagar.)

Utresa:
ARN - FRA (LH C)
FRA - IAH ( LH F A380)
IAH - EWR (UA F) I NYC tog vi enligt biljett reglerna ett 22 timmars stopp innan vi flög vidare:
EWR - MIA (UA F)

Hemresa:
MIA - IAH (UA F)
IAH - MEX (UA F) I mexico tog vi ett 10 timmars stopp för lite shigtseeing etc.
MEX - FRA (LH F B744)
FRA - ARN (LH C)

Jag vet, snacka om att maximera sina poäng. Försökte få ihop ett dygn i MEX, men dessvärre fanns det inga lediga platser.

Resan började i SAS loungen på Arlanda, som inte är ngt att skryta med direkt. Vi valde att flyga ner kvällen innan och checka in på hotel på FRA, detta för att kunna maximera First Class Terminal. Väljer att inget skriva om LH C från Arlanda för det är verkligen inget kul alls. Redan när vi anlände till First Class Terminal så kändes det att det inte var någon guld lounge, eller en businessclass resa. Så fort taxin stannade utanför terminalen så blev vi mottagna av en kvinna som kom att bli vår assistent under vår vistelse i loungen, samt en herre som tog vårt baggage och förde bort dem med en hotellvagn. Sen såg vi inte väskorna igen förens vi anlände till NYC.

Vår assistent tog snabbt våra pass, och lämnade dessa till sin kollega för att följa oss genom säkerhetskontrollen. Kan tilläga att vi var den enda resenärerna i lobbyn och säkerhetskontrollen. Eftersom det var vår första gång i First Class terminal, så fick vi snabbt en kort rundtur och sen eskorterade till ett bord i frukostavdelningen.

IMG_2055.jpg

Efter ca 10 minuter så kom vår assistent och lämnade passen och boardingkorten till oss, vi förflyttade hos då till loungeavdelningen där vi kopplade av den sista timmen innan resan, och han både prova den ena drycken efter den andre. Kan tilläga att vi endast var ca 10st i Loungen denna morgon, i en yta större än Senatorloungerna och med dubbla personalstyrkan.

20min innan avgång kom vår assistent och titulerade oss med MR och MS, samt informerade om att hon nu skulle eskortera oss ner till vår bil där en S-Classe väntade på hos med motorn igång.

IMG_2062.jpg

Vi blev avsläppta under gaten, tog glashissen upp i landgången och promenerade rakt in i övervåningen på A380´n, vi blev anvisade till våra garderober på var sin sida. Där vi fick hjälp med handbaggage och jackor och för första gången satt jag äntligen här framme. Då ska ni veta att jag efter alla min business resor, lite blygt tittat fram till dom i First Class och tänkt. "Det är inte värt det" Men när jag nu satt här så kan jag lova Er alla att detta beats everything! Flög förra året Thai First Class från LHR-BKK och det var riktigt, riktigt bra. Skillnaden mellan TG och LH F, är ungefär densamma som C till F, nu med facit i hand

IMG_2067.jpg

Så fort vi satte hos så frågade dom vilken storlek vi ville ha på våra pyjamasar, en grå blå till männen, och en grå vitt till kvinnorna. Rutinerad som jag är så var det bara och hoppa i pyjamasen på studs och börja njuta av resan. Även Amenity kiten var olika till män och kvinnor.

IMG_2066.jpg

Glömde nästan nu att berätta om hur toaletten ser ut, kanske inte det man brukar skryta om direkt... Ni vet väl att en bild säger mer än 1000 ord

IMG_2120.jpg

IMG_2126.jpg

IMG_2125.jpg


För att spola fram lite, så var menyn, vinerna, champagnen, kaviaren, maten, desserten heeeelt fantastisk... Eftersom jag själv hellre kollar på bilder på atmosfären än bilder på maten så kommer jag bara lägga upp lite bilder på atmosfären, (då alla First Class maträtter ser i stort sett likadana ut). Vill att ni ska få er en ide om hur otroligt rymlig First Class kabinen är. Sättet är helt fantastisk och det är verkligen avkoppling på hög nivå.. När jag väl satt ner så ville jag verkligen inte att resan skulle ta slut!

IMG_2079.jpg

IMG_2083.jpg

IMG_2085.jpg

IMG_2087.jpg

IMG_2093.jpg

IMG_2106.jpg

IMG_2117.jpg


Min kära flickvän valde ju redan efter varmrätten att vila "Jag blir ju så trött efter jag ätit", och orkade inte vänta på desserten vilket gjorde mig lite upprörd, då flygresan enligt min uppfattning är viktigare än slutdestinationen. Inget kunde stoppa mig, för här skulle det njutas. Visst att jag har en ponduskula och brukar tänka mig för vad jag stoppar i mig, så hade jag nu bestämt mig för att verkligen testa allt. Så efter en lång tretimmars lunch och långt över en flaska vin så bestämde jag mig för att lämna sätet enligt bilden ovan och bege mig till Herrarnas. Utan ett ord från flygvärdinnan så hade dom under mitt besök på herrarnas förvandlat mitt säte till säng. Hur kunde dom läsa min tankar?

IMG_2131.jpg

IMG_2132.jpg

IMG_2149.jpg

IMG_2137.jpg

Efter ett par timmars sömn så var det dags att vakna till liv, och började faktiskt ångra det sista rödvinsglasset jag fick i mig i sängen, fast å andra sidan så ångrar jag det inte idag när jag tänker tillbaka på resan. Andra serveringen var givetvis också magisk, med gåslever och ett glas bubbel som en återställare.

IMG_2161.jpg

IMG_2165.jpg

IMG_2158.jpg

Måste faktikst erkänna att jag inte hade någon vidare lust och ta av mig Pyjamasen, för mig så hade resan gärna fått pågå i ett par timmar till.

IMG_2176.jpg

För att sammanfatta resan, så är det att resa First Class som är the shit! Det är här den stora skillnaden kommer. Vissa kan tycka att den stora skillnaden är mellan ekonomi och business, vilket det är. Det slår dock inte skillnaden mellan business och First! Dessvärre är det svårt att förklara med ord, för någon som inte själv har upplevt det. Jag har flugit med det flesta bolag som trafikerar Europa långdistans i business, Flugit PJ som Cessna Citation II, Hawker 800 och G450 men inget av min tidigare flygupplevelser slår detta..

Hur skriver man något sådant med ord, tror det är omöjligt och förklara för någon som inte testat det själv.

Är det värt priset? för 145.000 SAS poäng, HELL YEAH! Det vore en synd att inte spendera sina SAS poäng på detta sätt.

Är då vart att köpa en biljet för ca 50-70.000kr? Allt är ju relativt, men jag tycker att en business biljett för ca 20.000kr är värt det 10ggr av 10, och tror dessvärre att jag kommer fortsätta att köpa mina businessbiljetter, och drömma tillbaks till den gången då jag satt framför skynket...

Ska snart försöka skriva ett inlägg om hemresan, och mitt synsätt på deras geniala konstruktion att erbjuda både stol och säng till First Class. Det finns stora skillnader mellan konfigurationen på 744 som är unik, då samtliga Airbus och 748 kör ganska samma linje på konfigurationen. Skillnaderna kan vara bra och känna till om någon går i tankarna att flyga LH F!

IMG_2415.jpg

På återseende!

J
 
Last edited:

ucce

Medlem
Tack för trevlig rapport! Provade precis min första F med BA, men LH ser onekligen strået vassare ut utifrån dina och andras rapporter. Blev dessutom oerhört sugen på snus när jag såg en av bilderna - svårt att få tag på här i JNB...
 

agehall

Medlem
Trevligt reportage!

Har dock en fråga - var det en pissoar på toaletten? Det känns inte helt optimalt i ett flygplan imho...
 
Trevligt reportage!

Har dock en fråga - var det en pissoar på toaletten? Det känns inte helt optimalt i ett flygplan imho...

Jag blev själv lika förvånad över pissoaren, när jag hittade den gömde bakom "vägg", men det stämmer. LH har en pissoar i First Class, vilket efter ha testat den så är den genialt i ett flygplan. DÅ med tanken på att det finns 8 sätten i First, som delar på 2 identiska toaletter... :)

J
 
Om räknar på "bang for a buck", så tror jag 145.000 poäng för en första klass ger mig. Hela resan kostade 3250kr i skatter, vilket är otroligt lite med tanke på antalen stopp.

J
 

flierman

Medlem
Trevlig rapport, känner igen mig i meningen "För mig fick resan gärna pågå några timmar till". Kände detsamma när jag åkte LH i C-klass FRA-LAX
 

Senator

Moderator
En mycket trevlig rapport. Jag har haft tur/förmån/privilegiet att få åka LH F 3 gånger under 2012 (något som dubblade totalbeloppet) men användande av vouchers eller miles/poängresa. Tyvärr har alla 3 varit på B747-400 med "Old F".

Inser nu att det måste till en resa med nya F snart :cool:

Det som jag är nyfiken på är; hur summerar flickvännen helhetsupplevelsen till sina vänner/familj? Uppskattade hon detta eller var det bortkastade poäng? :p
 
Toppen