Senaste nytt

SAS flygning, operated by QA Cimber? Gick inte Cimber i konkurs?

Jag vart lite förvånad när jag skulle boka en t&r biljett till den årliga julfesten i Luxemburg.
Sökte på matrix.itasoftware.com och där stod det "SK1588, Operated by Aerovias Caribe S.A. DE C.V"

Men när jag kollade på sas.se och även när jag fick bokningen av bokningsbyrån så ser jag:
SCANDINAVIAN AIRLINES - SK 1588
SAT 24NOV LUXEMBOURG LU COPENHAGEN DK 1030 1200
LUXEMBOURG KASTRUP
NON STOP TERMINAL 3 DURATION 1:30
RESERVATION CONFIRMED- W ECONOMY
ON BOARD: FOOD AND BEVERAGES FOR PURCHASE
FLIGHT OPERATED BY QA CIMBER
AIRCRAFT OWNER :QA CIMBER
COCKPIT CREW :QA CIMBER
CABIN CREW :QA CIMBER
EQUIPMENT:CANADAIR REGIONAL JET 200


Jag trodde inte Cimber QA fanns längre? Vad är det egentligen för flyg jag bokat? :) Att det inte kommer ge varken poäng eller räknas som kvalificerad flygning med EB struntar jag faktiskt i då det ändå inte fanns några bättre alternativ för hemresan. Vill inte flyga hem innan 10:00 och jag vill inte landa runt 21-22 på ARN. Korta förbindelser på FRA,MUC eller CPH vill jag också undvika då det nästan alltid är förseningar ut från LUX och vi har alltid fått springa livet ur oss för att hinna med nästa flyg.
 

SK1989

Medlem
Jag trodde inte Cimber QA fanns längre? Vad är det egentligen för flyg jag bokat? :) Att det inte kommer ge varken poäng eller räknas som kvalificerad flygning med EB struntar jag faktiskt i då det ändå inte fanns några bättre alternativ för hemresan. Vill inte flyga hem innan 10:00 och jag vill inte landa runt 21-22 på ARN. Korta förbindelser på FRA,MUC eller CPH vill jag också undvika då det nästan alltid är förseningar ut från LUX och vi har alltid fått springa livet ur oss för att hinna med nästa flyg.
"nya" Cimber började flyga bara några dagar efter konkursen i Maj men flyger nu bara produktion åt SAS och har inga egna linjer. På Cimber opererade SAS flyg så tjänar man såvitt jag vet fortfarande poäng och segmenten räknas som en ordinarie SAS flygning... (någon får gärna korrigera om jag har fel för mig...)
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Flighten räknas som en SAS-flight av Eurobonus. Du får alltså baspoäng, elite-bonus och biljettkostnaden räknas mot Pandion.
 

Agö

Medlem
"nya" Cimber började flyga bara några dagar efter konkursen i Maj men flyger nu bara produktion åt SAS och har inga egna linjer. På Cimber opererade SAS flyg så tjänar man såvitt jag vet fortfarande poäng och segmenten räknas som en ordinarie SAS flygning... (någon får gärna korrigera om jag har fel för mig...)

Det stämmer. Jag fick 625 EB-poäng för CPH-BLL i oktober, bokad SK, operated by Cimber samt segment. Personal från Cimber, allt övrigt är SK. Tyvärr är deras CRJ-200 inte lustiga.
 

Ubbe

Medlem
Flighten räknas som en SAS-flight av Eurobonus. Du får alltså baspoäng, elite-bonus och biljettkostnaden räknas mot Pandion.

Sånt här gör mig förbannad. Det får vara nån jävla ordning även i ett kommunistiskt land. Ena gången styr vilket bolag som rattar hårdvaran, nästa gång vem som ställt ut biljetten och tredje gången vilken destination det är dvs om SAS själva flyger dit men inte just nu... Tro fan att det går åt skogen med flygindustrin, de vet väl inte själva vad som gäller när det gäller om det nu gäller just då??
 

Senator

Moderator
SK flight, operated by QA Cimber? Gick inte Cimber i konkurs?

Ubbe, håller med dig att det är en djungel där ute. I detta fall lägger SAS ut produktionen på entreprenad genom en så kallad "wet lease". Om jag minna rätt så har SAS brottas med marknaden för 50-70 stolar sedan Q400 situationen. Därmed har man lagt ut stora delar av produktionen på destinationer på under 100 platser till andra. Då Cimber gick konkurs har SAS behövt dammsuga marknaden efter andra som kan leverera kapacitet som detta.

Men det är svårt att hänga med, typ som bussåkeri och tunnelbanan som SL har lagt ut.
 
Ok, kanon! Tack för info. Varför är CRJ-200 inte skoj? Jag älskar CRJ-900 och tyckte det skulle bli intressant att för första gången prova CRJ-200. Hoppas det inte är mycket folk på flyget bara, att ha två säten i ett CRJ-900 är kanon, men att sitta brevid någon i samma flygplanstyp är riktigt kass :)
 
Toppen