Senaste nytt

Obotlig åksjuka när man flyger?

zanga

Medlem
Hej allihop,

jag har sedan en kort tid sedan upptäckt denna sida och lurkat runt men kände nu att jag kunde posta om mitt största problem relaterat till flygnade.

Jag är väldigt känslig (för att inte säga extremt tom. kanske?) gällande åksjuka, men i princip endast under flygande. Mår illa av snabba tåg som lutar i kurvor också.. men annars inga problem.

Varje gång jag flyger, om det inte är väldigt kort så använder jag ett receptbelagt plåster som man sätter bakom örat, kallas Scopoderm, och detta gör en lite tröttare och smådåsig men slappnar av det centrala nervsystemet så man ej känner av illamående. Använder jag inte det är det högst sannolikt att jag tyvärr kräks.

Vanliga tuggumin och all annan icke receptbelagd skit fungerar ej tyvärr på mig.

Var och pratade med en läkare om det och han sa att "det aldrig kommer försvinna tyvärr", men jag tror ju trots det att man kan vänja kroppen och få sitt sinne att slappna av, eftersom det onekligen ligger psykologiskt varje gång jag flyger (utan plåster) att man är spänd som fan och vet med 99% att man kommer kräkas, frågan är bara hur länge man klarar av att hålla ut. För övrigt är jag den enda som är så känslig i hela min släkt.

Vill helst slippa plåstret eftersom man inte är 100% direkt efter man haft det på sig.

- - - -
Too long didnt read summering: Vet ni något om personer som varit väldigt åksjuka men som vant sig och inte längre är det när dom flyger?

Ses i luften!
/Zanga
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Bara att gilla läget. försök få vanliga 5 mg Stesolid utskrivna. de har inte så lång "hangover" effekt alternativt, ta dig en dig en stor ca 12 cl Single Malt som du normalt inte dricker från någon kärv ö runt skottland så kommer du i själen att vänta på nästa tillfälle till njutning ;)
 

anders.b

Ny medlem
Postafen är det absolut bästa i detta fall , kan även användas i förebyggande syfte om en hård affärskväll inträffar för att undvika "hangover".
 

Nemo

Medlem
Jag tror att man vänjer sig. Så var det för mig när jag började flygpendla. Det går också att göra en egenträning hemma (alt säsongskort på Gröna Lund/Liseberg).

Nedan taget från Läkemedelsboken (lakemedelsboken.se)
"Egenträningsprogram vid yrsel
Att bli av med yrsel ... kan jämföras med hur en sjöman får ”sjöben” eller en balettdansös lär sig göra piruetter utan att bli yr. Det enda sättet är att utsätta sig för de rörelser och situationer som utlöser yrsel. Yrsel vid yrselträning kan jämställas med träningsvärk vid muskelträning. ”Ju yrare du står ut med att vara, desto snabbare blir du frisk!”

Gör följande program 1–2 gånger/dag. Bli inte rädd om du blir yr av övningarna! Det är ett tecken på att du behöver träningen.
1. Sitt ner. Vrid huvudet från höger till vänster, fram och tillbaka 5 gånger, som om du ser på en tennismatch. Fäst blicken på ett föremål i varje riktning. Vila. Upprepa 3 gånger. När denna övning går bra: stå upp och gör likadant.
2. Som övning 1, men rör huvudet uppåt och nedåt i stället för från höger till vänster.
3. Som övning 1, men med stängda ögon.
4. Som övning 2, men med stängda ögon.
5. Sitt ner. Fäst blicken på ett föremål 1,5–2 meter framför dig. Skaka på huvudet fram och tillbaka 15 gånger utan att släppa föremålet med blicken. Vila. Upprepa 3 gånger.
6. Som övning 5, men rör huvudet upp och ned i stället (”nicka”).
7. Som övning 5, men stå upp i stället. Om det känns mycket osäkert, håll ett pekfinger mot en stol eller bord som stöd.
8. Som övning 6, men stå upp i stället.
9. Stå upp. Fäst blicken på ett föremål framför dig. Gå framåt samtidigt som du skakar på huvudet. Håll hela tiden blicken fäst på föremålet.
10.Om du har märkt att du brukar bli yr av någon speciell rörelse, gör just den rörelsen 3 gånger varje gång du gör ditt yrselträningsprogram.
11.Om du brukar bli yr på speciella platser eller situationer, försök lägga upp ett program där du uppsöker just dessa platser eller situationer och stannar kvar där längre och längre för varje gång.
Tag varje dag en minst 15 minuter lång promenad. Rör gärna mycket på huvudet under promenaden (”fönstershoppa”)."
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Jag lider med dig, den enda yrsel jag får är när jag har upprepat för många intag av Single Malt.
Men det är ingen obotlig åkomma.

Hoppas du hittar en bra lösning på problemet.
 

Palazzi

Medlem
Det låter inte kul!:( Har ingen egen erfarenhet av problemt, och inga tips heller.

Däremot har jag nästan alltid sprängande huvudvärk vid landning...
 

zanga

Medlem
Tack for tipsen gott folk! :D (ursaktar avsaknaden av svenska bokstaver i detta msg)

Om jag tar ett av dessa receptbelagda plaster (Scopoderm) 4 timmar innan avgang sa blir jag inte aksjuk ... men annars ja, i 95 av 100 fall (utan plaster).

Jag "tror" jag har provat "allt", men ska gora det mer systematiskt/vetenskapligt och checka av varje enskild (icke receptbelagda tanker jag framst pa) produkt.
Skall gora yrselovningar ocksa. Viljan ar alltsa att kunna flyga utan problem och utan "hangover" efterat som har namnts redan.

Det ar inte fel att vara helt knocked out av trotthet sa man somnar och sover hela tiden, .. men inte sarskilt latt att optimera!
 

zanga

Medlem
Ah, och en detalj som kanske inte ar sa viktig, men hade varit trevligt...

Allt intag av alkohol samtidigt som man har pa sig plastret gor att man far 2x sa mycket hangover och det forstaker "dasighetseffekten" osv.... det rekommenderas att inte intag nagot alkohol pa bipackssedeln osv. :(
 
Toppen