Senaste nytt

Bästa Star Alliance bonusprogram för internationella bonusresor

Swisser

Medlem
Då jag från AHOs svar på min fråga betr utnyttjandet av US Airways bonuserbjudande såg att skillnaden i skatter & avgifter är otroligt stor: "...T ex, totala skatter för Stockholm-Nya Zealand T/R blev det ca 580 SEK.

Med poäng från bmi Diamond Club blev skatter&avgifter för samma resväg ca 5.300 SEK....", så startar jag en ny tråd i vilken jag skulle uppskatta om ni som har erfarenhet och kunskap om de olika bonusprogrammen inom *A kan rekommendera det (de) bästa med hänsyn tagen till det antal miles som behövs för en internationell ToR flight (economy, business eller first class) och de avgifter man måste betala för sin award ticket.

Man vill ju gärna spendera så få miles och betala så lite i skatter & avgifter som möjligt. I det fall AHO angav så är det ju en avgiftsskillnad på nästan 10x - extremt mycket enligt min mening och en absolut viktig punkt att känna till för att inte betala onödigt mycket för sina award tickets.
 

Dr. Miles

Expert
Om du flyger mer än 2 longhaul sträckor, självklart bonuresor med US Airways blir det billigare.
Flygbolag som ANA, Lufthansa, SAS, Singapore Airlines, THAI har höga bränsletillägg.

T ex: ANA:s bränsletillägg mellan Japan och Europa/Nordamerika kostar 254 EUR per sträcka nu. (De sänker dock till 219 EUR fr o m 01 okt 2011.)
Om du flyger t ex Frankfurt-Tokyo-Bangkok T/R med ANA, endast bränsletillägg blir det 780 EUR!
 

Swisser

Medlem
En dum fråga kanske, men vilket bolags regler gäller för alla dessa avgifter och tillägg: Gäller det bolags regler från vilket jag tar mina ff miles eller gäller det/de bolags regler vilka jag flyger med? Exempel jag utnyttjar miles från från mitt konto hos US Airways Dividend Miles, men flyger med Lufthansa och Thai?
 

Dr. Miles

Expert
En dum fråga kanske, men vilket bolags regler gäller för alla dessa avgifter och tillägg: Gäller det bolags regler från vilket jag tar mina ff miles eller gäller det/de bolags regler vilka jag flyger med? Exempel jag utnyttjar miles från från mitt konto hos US Airways Dividend Miles, men flyger med Lufthansa och Thai?

Om du använder miles från US Airways Dividend Miles, gäller US Airways bokningsregler. (och för avgifter)
Om du använder poäng från SAS EuroBonus, gäller SAS bokningsregler.

Vilket flygbolag du kommer att flyga kommer sällan påverka avgiften. (undantag: Att flyga i Lufthansa First class med bmi miles kostar det extra.)
 

Swisser

Medlem
AHO,

Med andra ord så börjar jag alltså undvika att gå med i ANAs bonusprogram och att använda ANA-miles, eftersom jag efter deras regler måste betala 250 EUR per sträcka oavsett vilket bolag jag sedan flyger med. Eller gäller detta enbart om jag flyger dessa sträckor med ANAs egna flyg?

Konkret:
ANA-miles och ANA flyg => 250 EUR per sträcka i bränsletillägg.
ANA-miles och *A-flyg (annat än ANA) => 250 EUR per sträcka i bränsletillägg.
Miles från annat *A bonusprogram (ej ANAs) och flyg med ANA eller annat *A-flyg => bränsletillägg enl respektive bonusprograms regler (vilket jag tar mina miles från).

Om jag har förstått dig rätt bör jag även se upp med att boka bonusresor från Lufthansa, SAS, Singapore Airlines och THAI bonusprogram, eftersom även de har höga bränsletillägg. Om jag däremot använder mig av deras flyg vid en bonusresa bokad via tex US Airways Dividend Miles, så slipper jag dessa bränsletillägg, eftersom US Airways inte tar ut något bränsletillägg. Rätt uppfattat eller?

Sorry för detaljfrågandet, men jag vill ha det hela kristallklart, så att jag inte gör bort mig när jag väljer bonusprogram och när jag bokar en bonusresa.
 

Dr. Miles

Expert
AHO,

Med andra ord så börjar jag alltså undvika att gå med i ANAs bonusprogram och att använda ANA-miles, eftersom jag efter deras regler måste betala 250 EUR per sträcka oavsett vilket bolag jag sedan flyger med. Eller gäller detta enbart om jag flyger dessa sträckor med ANAs egna flyg?

Konkret:
ANA-miles och ANA flyg => 250 EUR per sträcka i bränsletillägg.
ANA-miles och *A-flyg (annat än ANA) => 250 EUR per sträcka i bränsletillägg.
Miles från annat *A bonusprogram (ej ANAs) och flyg med ANA eller annat *A-flyg => bränsletillägg enl respektive bonusprograms regler (vilket jag tar mina miles från).

Nej, vissa bonusprogramm debiterar inte bränsletillägg vare sig eller på andra partners flygningar. Detta gäller oftast hos nordamerikanska flygbolags bonusprogramm.

Medans hos europeiska och asiatiska flygbolags bonusprogramm är det så att de debiterar bränsletillägg ENLIGT opererande flygbolags bränsletilläggstaxa.

Exempel 1:
Du använder bmi Diamond Club miles, flyga med ANA -> bmi debiterar enligt ANA:s bränsletilläggstaxa.

Exempel 2:
Du använder Lufthansa Miles & More miles, flyga med THAI och med SIngapore Airlines -> Lufthansa debiterar enligt THAI & Singapore Airlines bränsletilläggstaxor.

Hos SAS EuroBonus är det så att du inte behöver betala bränsletillägg på SAS, Blue1, Wideroe opererad flygningar, men du måste betala bränsletillägg på andra partner flygbolags flygningar.

Med andra ord, det är viktigt att veta vilket flygbolag du FLYGER med.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Här kommer en case-övning.

Stockholm-(SK)-Köpenhamn-(SK)-Bangkok
/stopover/
Bangkok-(SQ)-Singapore-(SQ)-Sydney
/destination/
Sydney-(SQ)-Singapore
Singapore-(LH)-Frankfurt-(LH)-Stockholm

Summan av skatter och bränsletillägg blir det ca 6.400 SEK. Varav endast skatter blir det ca 1.530 SEK.

Om du använder miles/poäng från ett bonusprogramm som inte debiterar bränsletillägg på partner flygbolags flygningar, du sparar grovt 5.000 SEK för samma biljett.
 

Swisser

Medlem
AHO,

Tack för förtydligandena och ditt case!

Om jag har tolkat dig rätt så bör alltså de amerikanska programmen tillhöra de bästa, eftersom de normalt inte debiterar några bränsletillägg, vilket annars är den största avgiftssposten för en bonusresa.

Vilket amerikanskt program föredrar du: US Airways Dividend Miles, Air Canadas Aeroplan, United Airlines Mileage Plus eller Continental Airlines OnePass?

Dividend Miles verkar ju bra eftersom de har regelbundna erbjudanden att köpa miles till rabatterat pris.
 

Dr. Miles

Expert
Innan jag upptäckte US Dividend Miles, hade jag Air Canada Aeroplan. Därför att man kunde flyga Inom Asien för 30.000 aeroplan miles i Business class.

Men nu använder jag både US Dividend Miles och bmi Diamond Club, när jag bokar bonusresor.
 
Toppen