Senaste nytt

SAS slutar med Calvados i business class intra Europa. Hade en förskräcklig resa.

Adam

Medlem
Fick igår reda på att SAS slutat med Calvadosen också.
Åkte Business CPH-CDG i helgen. Katastrof...

- Platserna vi valt försvann när vi checkade in. Vi fick bråka om att få sitta tillsammans.
- Incheckningsdamen hänvisade oss till fast track CPH-Express då SAS egen inte var tillgänglig. När vi kom dit så blev vi tillrättavisade av en arrogant SAS-dam som sa att att det bara gällde Guldmedlemmar. Så fick vi släpa på allt vårt bagage med barnvagnar o allt och gå till Economy security.
- Ombord användes inte gardinen i Business och detta ledde till att det blev en lång kö i Business till den främre toaletten. Blev inte så där enskilt som det ska vara i Business.
- Champagne som det inte var (Ni har tydligen slutat med champagne) var katastrof. Ett mousserande av märket Bernard Massard smakade som ett billigt sött budgetbubbel man kan köpa på Liedel.
- På vår flight hem till CPH använde vi loungen. Den var undermålig. Folk fick inte plats och det fanns INGA toaletter????Hur kan man ha en lounge utan toa? Man fick gå ut igen och genom en taxfree för att besöka en toalett.
- Ombord på vägen hem serverades matt som inte gick att äta. Något som likande kyckling. Flög nyligen economy med air france och deras varma mat i economy var 1000 bättre än det ni serverar till era premiumresenärer i Business.

Tror ni man får kompensation för detta?

Adam
 

gusten

Medlem
Oj oj... Inte så bra. När flera olika dylika motgångar hopar sig undert en tripp kan man med rätta bli tokig.

Jag instämmer i kritiken gällande Loungen på CDG. Ett bedrövligt tillkortakommande.

Sådana där damer finns det nästan bara på SAS,. även om jag är bolaget trogen sedan många år. För länge sedan slutade de med punschen och jag minns från C kabinen mellan LHR-ARN, en norsk amper värdinnas hånfulla kommentar när hon såg min sorgsna min: "Javel, du klarar dej nokk".

Och det tycker de säkert att du också gör, Adam och en €50 voucher är sannolikt gränsen för SAS' kompensation när du skriver och klagar.
 

Palazzi

Medlem
Låter ju inte så bra. Vi vet ju att servicen på SAS kan variera och att flygningar från CPH nästan alltid levererar sämre service.

Att de inte använder gardinen varje flygning tycker jag är mycket konstigt... Hur svårt kan det vara att dra för en gardin?

Maten kan ju tyvärr inte personalen råda mycket över, det är ju catering.

Det mousserande vinet tycker jag också är under all kritik. Jag bryr mig inte nämnvärt om det är champagne, det finns bra mousserande. Min erfarenhet säger att riktigt torra mousserande gör sig bättre i luften; den SAS använder är nästan saft.. Har borde vi ligga på! Tyvärr är det ju inget unikt för din flygning.

Tycker själv inte loungen är så dålig, men givetvist illa att den är överfull...

Dra iväg ett klagomail... SAS brukar ju vara bra på service recovery. Lägg tyngd på avsaknaden av gardin i planet... Resterande detaljer kan de hävda att du borde veta innan avgång. Om du ska klaga på servicen måste du ha något väldigt konkret att peka på.

Tror också att 50-100€ ,alternativt 5.000p, är rimligt, om du får något alls.

Lycka till!:)
 

Agö

Medlem
Jag tycker absolut att du ska begära ersättning. Specificera att du t.ex. vill ha 10 000 EB-poäng för detta (som Igorius fick igenom den här veckan).

Ang. Fast Track på CPH är den sedan 29 oktober (t.o.m. 2 december) stängd för utbyggnaden. Sorgligt att höra att SAS egen incheckningspersonal inte har koll på att CPH Express under denna period endast tillämpas för EBG.

http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/6122-sas-bygger-ut-fast-track-i-koepenhamn.html

Det är tråkigt att din erfarenhet var så dålig (jmf med Ahos reportage på ARN-CDG).
 

Alx

Medlem
Bortsett från strulet vid incheckningen och Fast Track så ser jag inte riktigt vart SAS C-produkt har brustit? De utlovar inget annat än det du har fått!

Att SAS inom Europa inte längre serverar champagne ombord och har dragit ner på alkoholutbudet kan knappast ha undgått någon med tanke på den mediala uppmärksamhet det har fått. SAS loungen på CDG är likaså den känd för att vara riktigt medioker.

Att SAS sällan använder gardinen mellan C och Y+ är inte heller det något nytt.
Att SAS har skurit ner på maten i C till en nivå som allt mer liknar andra flygbolags Y mat är inte heller det något nytt, utan har skett gradvis för varje år som har gått.

Allt detta skulle jag nog påstå faller helt inom ramen för SAS nya servicekoncept. Med andra ord, SAS har levererat vad du kan förvänta dig utav SAS. Om man inte gillar det är det nog tyvärr att flyga med andra flygbolag som gäller.
 

Adam

Medlem
blev faktiskt förvånad över att så mycket gick snett... Väljer nästan alltid Swiss i C-intra Europa, men direktflyg är ju direktflyg...
 

ulagun

Medlem
Är SAS sämre på flygningar från CPH jämfört med från andra ställen (ARN, OSL)?

Om man får uttrycka sig lite diplomatiskt så vill jag påstå att en hel del av SAS danska personal, gäller då inte enbart flygande utan även lounge, fast-track kontroll m.m ibland har attitydproblem, inte minst gentemot oss svenskar.
 

jumbooze

Medlem
Satt dock i C på CPH-ZRH förra månaden och flygvärdinnorna var danska, en generation äldre och väldigt trevliga.
Var dock låg beläggning i C & Y.
 

Agö

Medlem
Är SAS sämre på flygningar från CPH jämfört med från andra ställen (ARN, OSL)?

Man glömmer en sak här. Flygningarna söderut från CPH är ju alltid kortare jämfört med ARN/OSL. Det ger viss skillnad i service ombord även om det inte nödvändigtvis borde vara så. Det är dock ingen ursäkt för en dålig produkt.
 
Toppen