Senaste nytt

Lufthansa och Turkish Airlines med ännu djupare samarbete?

Fredrik

Medlem
Det har kommit ett telegram från Reuters att den turkiske premiärministern Erdogan ska ha sagt till sina partikamrater att Angela Merkel föreslagit att ha gemensam ledning av de två bolagen. Jag vet inte vad Merkel har för möjligheter att styra Lufthansa men skulle verkligen en premiärminister säga något sånt här om det inte låg något i det?

Lufthansa varken bekräftar eller förnekar.

Erdogan signals Turkish Air, Lufthansa joint management | Reuters
 
Tyska staten ägde fram till 1997 majoritet av aktier men inga längre om man nu inte räknar att Deutsche Postbank och Deutsche Bank har tillsammans ca 1,5% av aktier och Tyska staten äger några procent av dessa bolag.
 

Fredrik

Medlem
Det är lite märkligt det här och man undrar ju vad som ligger bakom. Jag blir inte förvånad om det är så att bolagen faktiskt diskuterar men jag tror inte riktigt på vad Erdogan påstås sagt.
 

Alx

Medlem
Det är nog snarare ett av Erdogans många konstiga uttalanden. Som någon sa så har Merkel ingenting att säga till om i Lufthansa.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är nog snarare ett av Erdogans många konstiga uttalanden.

Skulle också tippa på det, Erdogan har ofta hybris i kubik, fel man i rätt tid så att säga. Turkiet har en potentiell guldålder just nu men tyvärr en president som får Bert Karlsson att framstå som högakademisk. Sorry för off-topic.
 

PYRZ

Medlem
Tror inte så mycket på detta. Det finns ju inget som pekar på att TK och LH skulle kunna dra nytta av varandra såsom det ser ut idag. Kanske är detta ett av hans "galna projekt".
 

Kristofer

Medlem
Enligt CAPA är det Angela Merkel som tagit initiativet, att LH inte är statligt har väl ingen betydelse svensk industri brukar
blanda in kungen och regeringen när de vill sälja grejor (t.ex kanoner till Indien ;-) )

Stor skillnad. För att få exportera vapen måste du blanda in staten.
 
Toppen