Senaste nytt

Köpenhamn-Oslo-New York SAS Business Class & New York-Köpenhamn SAS Economy Extra

Trumis

Medlem
Hej!

Är relativt ny på siten men har spenderat många timmar de senaste månaderna och läsa alla reportage, trådar i forum och följa olika resor som gjorts.

Tänkte bidra med ett mindre resereportage själv, en EB-resa till NY.

Lite kort historik, reste rätt mycket i mitt gamla arbete vilket gav en hyfsad mängd EB-poäng som sparades, lägg därtill Diners och Mastercard så bygger man på lite varje år. Reser nästan ingenting i tjänsten nu vilket gör att poängökningen mest sker via korten...

Fick besked vid årets början att jag hade ungefär 75.000 poäng som går ut siste december i år. Började fundera på vad jag skulle göra och insåg att jag hade en hel del poäng hos IHG-kedjan kändes USA som rätt ställe att åka till. Det är 4 år sedan jag var i NY och då jag älskar staden var det dags att åka hit igen.

Då jag lärt mig att EB-resor är rätt svåra att boka blev det till att börja leta alternativ redan i början av mars med en idé att åka i oktober. Hade först tänka åka tors-tors eller ons-ons och dessa alternativ fanns i typ en vecka, sedan var de borta så det blev att ändra planerna och åka lördag – lördag i november. 60.000 poäng för att åka ekonomi men jag hade 75.000 som gick ut så jag ville lyxa till det lite och kunde tänka mig lägga lite extra poäng om det skulle behövas. Bestämde mig för C till NY och Eco Extra hem. Fann resa ut 3:e nov via Oslo och hem direkt till CPH. Blev 82.500 poäng om jag inte minns fel.

Nåväl, våren gick, sommaren (?) kom och gick och det blev höst. Veckorna räknades in inför avresa och så kom Sandy som en ”storm” eller rättare sagt en orkan och läget förändrades. Först trodde jag, liksom många andra, att det var ”ropa varg-läge” men den inställningen ändrades snabbt när man följde nyheterna på TV och på nätet. Sandy kom som en orkanvind och vi vet alla vilken förstörelse hon förde med sig. Jag velade fram och tillbaka hur jag skulle göra. Då det var en EB-resa insåg jag att det förmodligen skulle vara svårt att flytta resan 1-2 veckor och efter kontakt med en kollega i NY och den utveckling som skedde de sista dagarna innan avresedatumet bestämde jag mig för att åka.

Själva resan som jag delvis gjort och som avslutas nästa helg är på inget sätt unik jämfört med alla andra reportage på siten men jag tycker det kan vara skoj att ge mina reflektioner och det har dessutom gått några år sedan jag sist åkte C long-haul med SAS vilket kan vara skoj att jämföra.

Så med detta skrivet sitter jag nu på mitt hotell i NY och skall ge mig iväg till Top of the Rock för lite underbar utsikt och betraktelse över NY:s skyline innan lite mat.

Fortsättning följer med viss regelbunden oregelbundenhet de kommande dagarna om resan hit.
 

Trumis

Medlem
CPH – OSL

MD81

Plats 1F

Tidig morgon i USA och innan jag går ut för att ta lite frukost kommer här första delen av resan.

Steg upp tidigt och tog tåget till CPH. Kom fram till incheckningen och det var viss förvirring kring vem som skulle gå var och någon t o m trängde sig före andra som stod och köade, det är alltså incheckningen för C, Y och EBG som menas vilket var lite förvånande, brukar fungera bra.

Jag hade valt säte på sas.se (1A) men när jag fick boardingpasset hade det ändrats till 6F. Frågade varför det inte var sätet jag valt och efter en koll så ändrades det till 1F vilket var ok men fortfarande inte sätet jag valt. På sas.se stod min bokning som business men på boardingpasset blev det Y. Dock orkade jag inte fråga varför utan lät det bero, den långa flygningen var fortfarande C.

Gick bort till loungen och in till den vänstra delen. Tog lite dryck och en tidning och satt och bläddrade. Inte så mycket folk så gott om plats. Loungen känns något sliten och stolarna skulle behöva bytas ut men vänligt bemötande i receptionen. Gick på toaletten innan det var dags att bege sig till gaten och där om något måste SAS se till att få gjort en ordentlig renovering, det luktar och kändes rätt ofräscht, t o m så toaletterna ut i terminalen är trevligare och bättre.

Bild 002.jpg

Nåväl, bort till gaten och så släppte de på oss på planet. Säte 1F är längst fram, bara 2 säten bredvid varandra innan det blir 3 säten. Ingen hade fått sätet bredvid mig men bakom satt 3 personer alltså inget tomt säte mellan dem. Skulle tro att det var 4 rader C och Y på denna flight.

Bild 005.jpg Bild 006.jpg

Planet, en MD81, kom snabbt iväg från gaten och ut på startbanan. Sitta i rad 1 innebär ju att man sitter på den tystaste raden som finns på planet och det är verkligen tyst när planet accederar på startbanan.

Efter start meddelade kabinbesättningen (3 st tror jag) att C och Y serveras frukost och ekonomi har möjlighet att köpa frukost. Alltså fanns det både C och Y på planet trots allt.

Frukosten bestod av den vanliga lådan så inget speciellt erbjöds. Snabb och effektiv servering av personalen.

Bild 008.jpg

MD81 har riktigt sköna stolar och sitter man, som sagt, långt fram är det ett tyst och behagligt plan. Det var visserligen en del spring på toaletten där framme men eftersom flygningen är så kort stördes jag inte av det.
Dock var detta plan riktigt slitet, se bilderna. Rost och söndrigt tyg, det ger inte ett bra intryck.

Bild 011.jpg Bild 010.jpg

Lite snö hade fallit i Oslo. Landningen var behaglig och vi kom snabbt fram till gaten.

Bild 012.jpg

Som vanligt meddelade kabinbesättningen att vi landat före utsatt tid vilket för mig är ett irritationsmoment när jag flyger med SAS. Vi vet att SAS är Europas punktligaste flygbolag men det tjatas om det för mycket på flygningarna.

Nästa del OSL-EWR
 
Trevlig läsning. Ser fram emot fortsättningen. Av att frukosten att döma verkar det som att du flög i Y, konstigt då de annonserade att pax i Y och C fick frukost, medans M fick betala för sin. När jag t ex. flugit C till från CPH (och köpt med C klassbiljett till ARN) innebär sista leggen till ARN att servicemässigt kör de Y och M (fick också liknande frukostbox).
Have fun in NYC
 

Marcus01

Medlem
Är du säker på att du ska besöka The Rock i NYC? ESB är ju inte heller fel om man ska lita på ett par kombattanter på sidan....;-)
 

MarcusC

Medlem
Alltid trevligt med rapporter från "huvudrutterna". Både med intra Scand och så ser vi fram emot OSL-EWR. :)

Varierar SK nånsin frukostboxen? Känns som samma både inrikes/liksom utrikes?
 

Trumis

Medlem
Är du säker på att du ska besöka The Rock i NYC? ESB är ju inte heller fel om man ska lita på ett par kombattanter på sidan....;-)

;)

Alltid trevligt med rapporter från "huvudrutterna". Både med intra Scand och så ser vi fram emot OSL-EWR. :)

Varierar SK nånsin frukostboxen? Känns som samma både inrikes/liksom utrikes?

Jag har faktiskt inte tänkt på det men jag tror att de kör samma, det var samma frukost när jag flög till Arlanda från Malmö för några veckor sedan.
 

Trumis

Medlem
OSL – EWR SK907
SAS A330-300
Plats 4A

Hade inte någon längre väntetid mellan flygningarna så efter vi stigit av planet var det bara att gå bort till gaten. Det blev inget besök i loungen i Oslo p g a detta.

Borta vid gaten hade de två rader för gate-kontrollen, en för C, Y samt EBG och en för ekonomi. Två personer bemannade kontrollen men det var viss förvirring kring en passagerare så jag fick vänta tills de löst problemet medan ungefär 8 pers i ekonomiraden passerade under tiden. De borde ha kunnat lösa det lite smidigare och i vart fall ta varannan person från resp kö.

Inne vid gaten var det väldigt mycket folk så planet borde vara fullbokat. Gick bort och ställde mig vid disken och det var rörigt på andra sidan. Verkar som rätt många uppgraderingar skedde, både med poäng och utan poäng. Det drog ut på tiden men till slut skulle de börja ombordstigningen på planet, det skedde dock helt oannonserat och alla på en gång så det blev fortsatt rörigt och stökigt. Kan inte förstå varför man inte släppte på i omgångar och jag tror många resenärer i C var något besvikna, i vart fall jag, över att man fick gå ner på rampen och sedan stå där och vänta, dels för att planet inte var helt redo, dels för att det blev stop hela tiden när folk skulle åt olika hål, olika platser osv. Detta kunde gjorts mycket bättre av SAS med lite enkel uppstyrning som jag upplevt med många andra flygbolag. Kanske bara på SAS Oslo?

Planet var en A330-300 och det var riktigt smutsigt och såg inte roligt ut. Jag har sett andra anmärka på detta i forumet och jag måste hålla med. Planen måste tvättas, det ger inget bra intryck. Vid gaten bredvid stod United:s plan som också skulle till NY. Såg ut som en 757 men är inte helt säker. Hade samma avgångstid som oss och landade antingen precis före eller precis efter oss på EWR.

Bild 015.jpg Bild 016.jpg

Besättningen på planet verkade alla vara norskar. Av de jag såg och som arbetade i C på denna flygning var det 2 yngre flygvärdinnor och 3 äldre herrar och damer som måste varit omkring 50 år. Jag gick till min plats och jag kan inte påstå att jag blev tilltalad med namn eller att någon kom fram och hälsade välkommen eller tog min blazer (skedde dock senare när jag till slut stod och höll den i handen och funderade på om jag skulle lägga den i facket ovanför sätet). Tog fram de saker jag ville ha under flygningen och satte mig tillrätta. I sätet låg en mindre kudde men inget mer. Efter en stund kom 2 flygvärdinnor ut med dricka, två val hade man apelsinjuice och tranbärsjuice. Valde tranbärsjuice och det smakade som tranbärsjuice alltid gör.

Kaptenen hälsade oss välkomna och berättade att flygtiden skulle bli ca 1 timme kortade än utsatt, visade sig dock när vi närmade oss EWR att man räknat fel p g a USA bara låg 5 timmar mot Norge och ”flight information”-systemet hade fel tid inslagen, de hade redan ändrat till amerikansk vintertid (som skedde i lördags när planet var på väg tillbaka till Norge).

Väl uppe i luften delar besättningen ut den kombinerade drinklistan och menyn och påbörjar servering av drinkar. Jag väljer en Vodka Green Apple och får den serverad tillsammans med en liten påse nötter. Drinken är helt ok.
Servicen är under hela resan ok men inte mer. Besättningen pratar inte mycket med oss passagerare, jag upplever inte att de går runt och frågar om man önskar något eller på annat sätt interagerar med oss. Det kan i vissa lägen vara skönt och denna besättning var dock rätt snabba på att komma om man tryckte på knappen.

Vi får utdelat ett kit som innehåller ett par strumpor, ögonmask, hörselproppar, liten tandborste och tandkräm samt små tuber med salva för läppar och hud. Använder propparna vilka fungerar bra samt ögonmasken som jag dock aldrig vänjer mig vid, en smaksak helt enkelt.

Det blev dags för mat och nedan ser ni vad som erbjöds. Jag måste erkänna att jag blev lite besviken på förrätten, den var för kall och rätt intetsägande. Sist jag åkte med SAS long-haul (vilket var ett par år sedan) var maten överraskande bra. Förrätten serverades först efter de lagt på duk. Locket satt på salladsskålen och plasten runt själva förrätten, lite tråkigt, de borde ha tagit bort detta. När de kom med vagnen med huvudrätterna stod de huller om buller på vagnen med sina aluminiumlock på och skrivet med tuschpenna vad de innehöll. Rätt tråkigt och det kändes verkligen inte C-klass på det.

Bild.jpg

Nu kommer dock det mest anmärkningsvärda. Sitter som sagt på rad 4 och de börjar servera på rad 1. När de kommer till mig och min granne ber han att få Beef Bourguignon och den är slut... Kvar finns de två andra rätterna. Sorgligt.

Jag väljer fisken och den är ok men inte mer. Potatisen påminner om den vi fick till förrätten men passar bra till fisken. Till efterrätt väljer jag färsk frukt och glass. Här kommer måltidens höjdpunkt. Frukten är perfekt, mycket smak, precis lagom mogen och i lagom stora bitar. Glassen är också riktigt fin, bra tydlig smak och konsistens.

Efter middagen passar jag på att gå bort till toaletterna och tittar till dem. Korgen med små handdukar finns kvar men även här känns det väldigt slitet och i stort behov av en uppfräschning, se bilderna.

Bild 023.jpg Bild 022.jpg Bild 021.jpg Bild 019.jpg

Jag tittar lite på utbudet i in-flight entertainment och det är novemberprogrammet. En del bioaktuella filmer, en del halvgamla filmer och en del klassiker. Egentligen helt ok om man bara flyger då och då men flyger man ofta blir det kanske lite tråkigt om man inte har en padda eller en laptop med lite filmer. Bildkvalitén är rätt dålig för att vara 2012 och det är en väldigt liten skärm om man tar i beaktande vad man idag har hemma med stora LCD/OLE-skärmar och projektorer. En sak som jag satt och funderade på är om det inte är samma eller t o m större betraktningsyta i ekonomi som i C. Skärmen är mindre i ekonomi men avståndet är mycket större i C. Kan det vara så?

Bild 027.jpg

Väljer att titta på lite film i min padda innan jag försöker sova. Fäller sätet och börjar göra mig klar för att vila en stund. Flygvärdinnorna rör sig i gångarna men ingen erbjuder ett täcke, jag tror jag skulle förmodligen rätt fort ta av mig det för det är rätt varmt i kabinen. Sätet känner ni alla till och jag är en av dem som har otroligt svårt att sova i dem, lutningen gör att jag känner att jag är på väg att glida ner. Får kanske 1 timmes sömn innan jag ger upp att sova i detta läge och fäller upp stolen en del och lyckas hitta en halvsittande position som fungerar bättre även om jag inte mer än slumrar.

Ungefär 1 ½ timme före landning tänds belysningen och besättningen påbörjar servering av lunch. Vi får två smörgåsar, en med räkor och ägg och en med pastrami och potatissallad. Två goda smörgåsar och i lagom storlek.

Inflygningen tas i en stor sväng runt NJ inför landningen och när man tittar ut genom fönstret får man verkligen lust att spela Sim City igen, de raka kvarteren med vägar och järnvägar, precis som i spelet.

Bild 029.jpg

Vi får våra kläder innan landningen vilket jag kan tycka är lite märkligt, helt plötsligt sitter vi alla med kavajer och/eller ytterkläder i händerna inför landningen.
När vi närmar oss EWR lägger piloten planet i en mycket kraftig nedstigning men själva landningen är mjuk men återigen en mycket kraftig inbromsning för att komma in på rätt taxibana.


Vi kommer snabbt till gaten och planet stannar, säkerhetsbältesskylten släcks och alla plockar ihop sina saker. Flygplatspersonalen börjar köra fram gaten men något går snett, de får inte gaten på plats utan svänger fram och tillbaka, testar att köra fram själva ”dockningsdelen” ett par gånger men får inte rätt på det. En av gångerna skakar planet till rätt ordentligt när de försöker få dockningsdelen på plats. Efter ytterligare ett antal försök får de den på plats och vi kan lämna planet.

Pass- och tullkontrollen går på ca 35 min och sedan är det transport in till Manhattan och här är man nu.
När jag sitter och läser igenom ovan inser jag att det är en rätt negativ bild av resan med SAS och det är nog mycket en besvikelse över att det kunde varit så mycket bättre om man bara gjort en del justeringar och historiskt inte tagit så många felaktiga beslut.

Återkommer med hemresan när den är avklarad.
 

Attachments

  • Bild 026.jpg
    Bild 026.jpg
    97,2 KB · Visningar: 482
  • Bild 028.jpg
    Bild 028.jpg
    93,1 KB · Visningar: 416
Tack för ett trevligt reportage, även om resan inte var helt perfekt. Vad gäller täcke så borde det väl finnas i hatthyllan? Eller har de skurit ner på det också? Om inte borde kabinpersonalen upplyst dig vart den fanns.

Vad gäller den andra matserveringen lät den tyvärr ganska tråkig och deppig för att vara C...:(
När jag t ex. flög ARN-ORD i Y var detta precis vad vi fick. Man borde väl tycka att de kunde servera någon form utav varm mat i C, även till andra måltidsserveringen.
 

jumbooze

Medlem
CPH-OSL-EWR business EWR-CPH Eco Extra

Nu var det ett år sedan men jag åkte CPH-ORD med mycket bra mat men det var ju innan de senaste sparkraven.
 
Toppen