Senaste nytt

Sjömansbiljetter

tomino

Medlem
Hej

Jag har varit medlem nästan från starten på denna eminenta sida och läst en hel del och lärt mig en hel del. Jag är en 29 årig ingenjör som jobbar inom olje och gasprospektering vilket medför regelbundna flygresor till kända som udda oljedestinationer runtom invärlden med ungefär 5 veckors intervall. Vanligaste destinationer är Houston, New Orleans, Dakar, Oslo samt Rio de Janeiro. Flyger vanligtvis med SK, AF, KL, CO och DY, beroende på destination.

Min fråga gäller sjömansbiljetter. Kan någon sakkunnig förklara definiera skillnaden mellan en vanlig biljett och en sjömansbiljett? Vanligtvis brukar jag bokas in som economy restricted med 50% poäng per sträcka på Skyteam. Samtidigt verkar Star Alliance flyg ge 100%, men inte alla. Vilka bokningsklasser bokas man vanligen in i? Går dessa biljetter normalt att omboka?

Tack för ett trevligt forum och hoppas på svar!

Hälsningar,
Tomas
 

Dr. Miles

Expert
Tidigare(runt 2004) fanns det en webbsida som hette "www.airways.nu", där kunde man se alla möjliga skojiga biljetter som svenska resebyråer kunde sälja. (inkl. sjömansbiljett)

Om jag kommer ihåg rätt stog det att olika bokningsklass beroende på biljettens giltighetstid.
Så tror jag att det finns ingen fast bokningsklass för att det är sjömansbiljett.
 

Murre

Medlem
Hej Tomas
En mycket användbar biljett när man reser mycket och jobbar till sjöss.
För sjömansbiljetter gäller att du har sjömansbok alltså anställd på ett rederi eller liknade som utför arbete till sjöss. Tidigare var det ingen som kollade detta vid incheckning men numera kan man råka ut för kontroll och då blir det tvärstopp. Men det finns ett litet kryphål, om du får kunden att utfärda ett intyg att du skall utföra någon form av ombord-arbete båt/plattform spelar ingen roll så brukar det gå att boka sjömansbiljett. Biljetten är ekonomi så klart, men fullt ombokningsbar (vet inte vilken klass) samt att man får ha med sig 40kg bagage! Kolla med dina kunder alt resebyrån så kan de nog hjälpa dig vidare. "Men ibland har inte resebyrån en susning om det här med sjömansbiljetter".

Ps: Vill du ha mer hjälp så lägg ett mail till mig så skall jag försöka hjälpa till så gott jag kan
 

Gnopps

Medlem
Mycket bra svar av Murre. Sjömansbiljetter kan vara lite krångliga att boka, alla priser finns inte inlagda i bokningssystemen utan resebyrån måste ta kontakt med flygbolaget direkt. Vidare krävs ofta lite extra information innan boknings som båtens namn och registreringsland. De är alla fullt flexibla och bokningsklass beror på flygbolaget, ofta finns det flera att välja på, även i affärsklass. Det är alltså ingen speciellbokningsklass utan är den lägsta bokningsklassen full kan man sälja sjömansbiljett i en högre bokningsklass. Be din resebyrå boka dig i en högre bokningsklass, prisskillnaden är ibland mycket liten.

Fråga gärna på om du vill veta mer, jag brukar boka någon sjömansbiljett per dag.
 

Murre

Medlem
Sjömansbiljett i business det hade jag inte en aning om ;) Detta blir bättre o bättre! Alltid när jag åkt/åker på sjömansbiljett är jag hänvisad till ekonomi. Normalt är det endast redare och en del högre inspektörer som får åka framför skynket. Och då på vanliga C biljetter.
Detta måste kollas noga nästa gång jag skall ut till någon båt :cool:
 

GOTATH

Medlem
Kul att man fick mer info om detta! Snart färdig sjökapten och ska försöka hamna på båtar som kräver att man tar flyget dit istället för hyrbil...:)
 
Toppen