Senaste nytt

Flyg till Las Vegas (Juni 2013)

Vi har troligtvis lyckats övertala två till att följa med till världens paradis nästa år så då kan jag "överge" de där bak utan att känna mig illa till mods. (Vill inte lämna kamraten ensam om det bara blir vi två men som sagt, nu när det lutar åt flera är det ju lugnt).

Ska alltså till Las Vegas i Juni nästa år igen.
Inga specifika datum är bestämda men det lutar åt 10-25 Juni eller däromkring.

Jag har bollat med lite idéer och kommit fram till följande..

1. Vänta till 12/12/12 och se om det bjuds på några trevliga överraskningar.

2. Använda US Airways (100.000 poäng), dock slöseri på US poäng minst sagt.
Skulle kunna få testa LOT 787 på typ WAW-YYZ och sedan på hemvägen testa något annat, kanske Air Canada, Swiss eller Turkish? Som sagt, inte det bästa man kan göra med 100.000 US Airways poäng men ändå..

3. Köpa så jag får 125.000 poäng hos US Airways, sedan boka UA First och försöka få till ett byte till LH First nära inpå när eventuella stolar släpps...tråkigt om det misslyckas dock.

4. Använda mig av AA poäng, fylla upp två konton så man kan flyga BA First.
Har en del poäng men för att fylla upp ett till konto + det jag har skulle det ändå kosta runt 14.000:- till i och med de höga avgifterna.

5. Boka Premium Economy (omkring 9500:- när BA kör sin rea, sedan använda Avios för att uppgradera till CW).

Det tråkiga med poängresor är ju att man inte tjänar poäng.. såvida man inte lyckas "skapa" en liten tight connection och råkar missa flyget? *host host* :p

Just nu ligger alla bolag kring 23-24.000 på en rak Business biljett och det lockar ju inte speciellt mycket.
Vad tror ni? Hur bör man tänka här?

Ungefär så här skulle man kunna lägga upp det om man slösade 100.000 US poäng (cirka 12.500:)

Kod:
ARN  Stockholm Arlanda SE [ESSA]
WAW  Warsaw Okecie PL [EPWA]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------
LO         456     ARN   07:55     WAW   09:40     E70  0   YS+

Kod:
WAW  Warsaw Okecie PL [EPWA]
YYZ  Toronto Pearson Intl ON CA [CYYZ]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------
LO         41      WAW   13:10     YYZ   16:20     788  0   CS+

Kod:
YYZ  Toronto Pearson Intl ON CA [CYYZ]
LAS  Las Vegas McCarran Intl NV US [KLAS]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------
AC         593     YYZ   20:40     LAS   22:22     320  0   CS+

Kod:
LAS  Las Vegas McCarran Intl NV US [KLAS]
LAX  Los Angeles Intl CA US [KLAX]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  ---------------
UA         448     LAS   16:22     LAX   17:34     320  0   CS+

Kod:
LAX  Los Angeles Intl CA US [KLAX]
ZRH  Zurich CH [LSZH]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  -------------
LX         41      LAX   19:25     ZRH   15:45 +1  343  0   CS+

Kod:
ZRH  Zurich CH [LSZH]
ARN  Stockholm Arlanda SE [ESSA]
Carrier    Flight  From  Depart    To    Arrive    A/C  St  Availability
---------  ------  ----  --------  ----  --------  ---  --  --------------
SK         1606    ZRH   19:55     ARN   22:20     73W  0   CS+
 
Last edited:
Med tanke på att du reser med andra kanske det är på sin plats att fråga dom också?

Dom åker självklart ekonomi, inget annat kommer ens på tal där.
Knappast några medvetna resenärer utan så billigt som möjligt från A till B gäller.

Jag kommer självklart flyga i ekonomi om jag bara åker med 1 kamrat så han inte behöver sitta själv och ha tråkigt men eftersom det lutar åt att vi blir 4 nu spelar det ju ingen roll om jag hoppar fram eller tar ett annat flyg.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Hej,

Om 12.12.12 skulle bli som 11.11.11 så kommer nog inte LAS upp då detta inte är en stor Star Joint Venture destination. Det Star bolag som är störst på LAS är US Airways. Skulle vara en idé att kolla från deras gateways i Europa om det finns några bra priser. Så här skulle jag göra:
1. Blir det 12.12.12 kampanj blir den med hela Star JV. Då kan du välja på United, LH, Swiss, Austrian och SN Brussels. Om LAS inte är med, hade jag köpt en business till en destination med "billiga" resor till LAS. T.ex. res till SFO, LAX, SEA, DEN där man säkert kan hitta en billig resa till LAS.
2. Kolla med US Airways från CDG, LON, MUC, FRA, MAD etc.
3. Vänta in BA rean den 26/12 och köp en WT+ och uppgradera

Om du kan hitta bra priser från NYC, YYZ, eller IAD/DCA/BWI till LAS hade jag provat Austrian eller SN. Båda har då helt nya stolar och bra service. Om det blir LAX/SFO hade jag satsat på Swiss.
 

gdaily

Medlem
BA Arlanda-LHR-Las Vergas imho, så få byten som möjligt och intullning i Las Vegas, skönt slippa oroa sig för lång tullkö i USA. Skönt även för ekonomipassagerarna med så få byten som möjligt.
 
BA Arlanda-LHR-Las Vergas imho, så få byten som möjligt och intullning i Las Vegas, skönt slippa oroa sig för lång tullkö i USA. Skönt även för ekonomipassagerarna med så få byten som möjligt.

Positivt: Jag säkrar nästan BA Guld om jag åker CW på denna rutt.
Vi åkte dock ARN-LHR-LAS förra gången och hade varit kul att pröva något annat (för egen del).

Jag kommer dock med högsta sannolikhet boka in kamraterna på denna rutt dock, då den är som du säger.. väldigt enkel och smidig.

En fråga angående intullning, om man åker via Kanada? Tex: ARN-WAW-YYZ-LAS. Hur fungerar det då vid ankomst till YYZ?
 

Paby

Medlem
På YYZ passerar du bara en transit security vilket är smidigt. Vet inte hur det är med incheckat bagage då jag alltid åkt med handbagage förbi där.
 

pljung

Medlem
Åkte GOT-LHR-YUL-LAX förra sommaren och transit security i Montreal (YUL) fungerade väldigt smidigt. Mitt incheckade bagage behövde jag inte fysiskt släpa genom security (tull), utan fick istället bekräfta via en tv-skärm att det var mina väskor på bilderna.
Väldigt smidigt!

Edit: om de använder samma teknik på YYZ vet jag inte...
 
Last edited:
Toppen