Senaste nytt

När under året bör jag boka resan till Sydney

Berrsus

Medlem
Hallå,

Nästa höst, vid den här tiden, skall jag bege mig från Stockholm till Sydney för ett bröllop. Eftersom jag antagligen kommer vara fullt upptagen med jobb på hemmaplan kommer jag inte kunna vara borta mer än en vecka. Privat tänkte jag därför bekosta mig en resa i business. Frågan lyder när jag under året har störst chans att finna en biljett till kampanjpris hos LH eller SQ? Förra året hade ju LH sin 11-11-11 kampanj, kan det tänkas bli något liknande iår i december?
 

Senator

Moderator
Hallå,

Nästa höst, vid den här tiden, skall jag bege mig från Stockholm till Sydney för ett bröllop. Eftersom jag antagligen kommer vara fullt upptagen med jobb på hemmaplan kommer jag inte kunna vara borta mer än en vecka. Privat tänkte jag därför bekosta mig en resa i business. Frågan lyder när jag under året har störst chans att finna en biljett till kampanjpris hos LH eller SQ? Förra året hade ju LH sin 11-11-11 kampanj, kan det tänkas bli något liknande iår i december?

Jag har tyvärr aldrig observerat den typ av priser till Australien från Sverige. När Qatar började flyga på Melbourne, gick det ta sig dit från 25 000kr från Stockholm.

Några tips: kolla på reor från London. Där finns den en "logisk" marknad och ett stort utbud inklusive alla bolag i t.ex. Mellanöstern. Jag tror tyvärr att det blir svårt att hitta under 25 000kr, och kanske inte med Star Alliance...
 

Berrsus

Medlem
Några tips: kolla på reor från London. Där finns den en "logisk" marknad och ett stort utbud inklusive alla bolag i t.ex. Mellanöstern. Jag tror tyvärr att det blir svårt att hitta under 25 000kr, och kanske inte med Star Alliance...
Det där med London som utgångspunkt var en bra idé. Jag skall hålla ögonen öppna!


Självfallet! Jag har sedan jag blev medlem bokat en resa tack vare tips i deals! Denna gång skulle det vara roligt att testa just SQ i C på longhaul.
 
Jag flög SQ C A380 LHR-SIN-MEL för runt 25.000kr t/r men det var tre år sedan - sommaren 2009 när det var kris i flygbranschen. Vem vet, det kanske kommer tillbaka. Ångrar dock att jag inte valde QF A380 F för 34.000kr som fanns under samma tidsperiod...
 

henrik l

Medlem
Alternativet är att shoppa på sig lite mil via US-Airways och ta ut en resa den vägen. Kan ju bli ett alternativ med bättre ekonomi.
 

Dr. Miles

Expert
Om jag kommer ihåg rätt, fanns det Singapore Airlines(SQ) Business class deal från Istanbul till Australien. Jag tror att det låg strax under 20.000 SEK inkl. skatter.
Det är dock värt att notera att SQ kör Boeing B777-200(er?) på Istanbul-Singapore v.v.
 

Randy Marsh

Medlem
På norska flyprat finns det en trip report från SQ C, både på A380 och 77W. De bokade via resebyrå och fick ett pris som var ca 5000 NOK lägre än det på SQs egna sajt (som ju iofs är helt hopplös). Kanske det kan vara värt ett försök?

Edit:
En annan grej jag upptäckte när jag för skojs* skull kollade på priser med SQ till SIN i maj är att det ser ut att vara billigast att resa från ZRH, om man nu vill åka med A380. FRA, LHR och CDG var alla dyrare.

Dessutom ser det ut som att den billigaste bokningsklassen i business med SQ, dvs D, inte går att köpa på en genomgående biljett från t ex ARN eller BGO om man vill resa via t ex ZRH. Jag klarar iaf inte att hitta några sådana biljetter på ITA Matrix; det ser ut som att man måste upp i bokningsklass J på SQ-flighterna, vilket blir ganska mycket dyrare. Det kan alltså löna sig att köpa två separata biljetter om man vill ned i pris.

*Ett allvarligt symptom på BC.se-sjuka är att man kollar upp priser och regler sådär bara för skojs skul... ;)
 
Last edited:

Berrsus

Medlem
Stort tack! start från ZHR är absolut ett mycket intressant alternativ, mycket bättre för mig än LHR. Det känns bra att veta exakt vilka datum jag behöver resa, så här långt i för väg, för en gångs skull.

Jag har ytterligare ett alternativ, och det att bränna en AMEX voucher samt mina EB poäng. Men då går det ju inte att välja SQ som sagt. Och någon gång ska man ju skämma bort sig själv lite!
 
Toppen