Senaste nytt

Kastrup: Säkerhetskontroll efter USA-flyg borta?

tourist

Medlem
Läste på FT att det inte längre är någon säkerhetskontroll om man kommer från ORD/EWR/IAD. En stor Gilla på det i så fall! Någon som kan bekräfta?
 

Roger J

Medlem
Säkerhetskontrollen är väl bara flyttad en trappa ner jämfört med tidigare, precis innan passkontrollen. I alla fall är det så för flyg från Asien.
Eftersom SAS slutat med att låta C-passagerare gå av först kan det ta lite tid att komma till transithallen om man sitter långt fram i planet då man kommer bakom en hel del övriga passagerare (SAS).
 

Roger J

Medlem
Varför har det gjort det?

Det har jag ingen aning om. Men på mina senaste 7-8 long haul med SAS har de inte blockat den bakre kabinen så att C-passagerare kan gå av först som de brukade göra förut. Eftersom de oftast har bara en brygga på CPH så kommer man då rätt långt bak i säkerhets- och passkontrollen om man sitter långt fram i C-kabinen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Har jag förstått det rätt; har man alltså haft en säkerhetskontroll vid *ankomst*? Why?

Aldrig sett någonstans (men jag har aldrig landat på CPH med flyg från USA heller)
 

P.E.

Medlem
Flög EWR-CPH-ARN igår, jag passerade då inte någon säkerhetskontroll utan enbart passkontroll.

Varför skulle de ha en säkerhetskontroll när man kommer från USA?
 

kristerj

Medlem
Det har varit säkerskontroll på Kastrup när jag har kommit dit från USA. Det var iofs något år sedan senast. Har (eller har haft) förmodligen att göra med att icke-EU flyg anses behöva en extra kontroll innan transfer sker.
 

Jacob

Medlem
Det är väl ett allmänt krav att man måste passera säkerhetskontroll när man anländer från ett land utanför Schengen och har en anslutning inom Schengen.

Kan inte påminna mig en enda flygplats i Europa där jag klarat mig undan detta. Frankfurt, München, Amsterdam, Köpenhamn, Helsingfors, Paris etc...
 
På AMS är det kvar. På CDG vid transfer till 2G är det borta, man kommer via airside direkt. LHR har det kvar.
Nu är det så att om man tagit bort det på CPH då är det en välkommen förändring, sparar minst 10 minuter vid transfern.
 
Toppen