Senaste nytt

Första gången jag flyger i business class

tobbe88

Medlem
Hej!

Det börja närma sig min resa till Seoul,med Qatar Airways. Har som sagt aldrig flugit business innan, ska jag tänka på något speciellt så får man utnyttja det maximalt? Eller ska man bara flyta med och se vad som erbjuds?

Bor i Umeå så ska flyga till Stockholm. Qatar flyget går 15.15, räcker det med att jag tar SAS planer vid 09.45 är då i Stockholm ca 1 timme senare eller ska jag ta flyget vid 06.45. Vad säger ni som har erfarenhet?
 

Jonas C

Medlem
Qatar använder Menzies Executive loungen på Arlanda. Den är inte mycket att hänga i julgranen, så jag tror nog att det är bäst om du tar 9.45 flyget så du hinner sova ordentligt :)
 

Jacob

Medlem
Hej Tobbe!

09:45 planet räcker fint. Jag tror inte ens Qatar Airways incheckning kommer vara öppen än när du anländer till Arlanda. Räkna med att den öppnar 3 timmar innan avgång, så runt klockan 12.

I övrigt, vad finns det att rekommendera? Ta det som det kommer och njut maximalt av varje del. Se till att vara hungrig, njut av mat och dryck och glöm inte att äta långsamt och dricka ordentligt med vatten om du ger dig på alkoholutbudet.
 

Jacob

Medlem
Det är som Jonas skriver Menzies Executive lounge som gäller på Arlanda. Den är väl inte spektakulär i någon bemärkelse, men å andra sidan misstänker jag att du inte har så många referensramar kring lounger. Absolut inget fel på den.

Menzies Executive Lounge, Stockholm Arlanda Terminal 5

I Seoul är jag osäker på vilken lounge Qatar Airways använder. Men troligtvis är det antingen Asianas eller Korean Airs lounge i satellitpiren.
 

Jacob

Medlem
Okej. Håller qatars premium terminal god klass om man jämför med tex cathay, Singapore airlines, BA eller swiss?
Jo då, den står sig väl i konkurrensen. Observera att det är en separat terminal som ligger helt avsides från terminalen som ekonomiklasspassagerarna använder.
 

Jacob

Medlem
Nu har jag kollat upp och det är Asianas lounge som gäller i Seoul. Ganska häftig lounge där halva loungen är inredd som ett bibliotek.

Utbudet av mat och dryck är dock ganska ordinärt och loungen i övrigt något mörk.
 
Har själv aldrig flugit med QR, men alla jag känner som flugit med dem vittnar om 5 stjärning service uppe i luften. Sedan har du också som nämnt en del trevliga och välskrivna reportage på BC.se

Vad gäller loungen på ARN tillhör faktiskt den en utav de bättre på ARN. I min mening slår den t ex. Scandinavian lounge. Men bättre att komma ombord hungrig än att äta sig mätt på loungematen.

Spendera inte mer tid än nödvändigt på ARN, har du några timmar över så köp en retur med expressen och åk in till stan och titta lite.
Jag tror att QR har ett interline sammarbete med SK (någon annan expert vet annars helt säkert). Det betyder att du kan få ditt bagage taggat hela vägen till ditt slutresmål, du slipper därmed att plocka ut din väska på ARN och vänta tills incheckningen öppnar.
För visst borde det gå att t ex. checka in sina QR flighter på internet, skriva ut boardingkort osv. För att vid incheckning i Umeå be att de taggar väskan till slutmålet. Men som skrivet, högst osäker om det går.

Trevlig resa och skriv gärna hur resan var.
 

Jacob

Medlem
Jag tror att QR har ett interline sammarbete med SK (någon annan expert vet annars helt säkert). Det betyder att du kan få ditt bagage taggat hela vägen till ditt slutresmål, du slipper därmed att plocka ut din väska på ARN och vänta tills incheckningen öppnar.
För visst borde det gå att t ex. checka in sina QR flighter på internet, skriva ut boardingkort osv. För att vid incheckning i Umeå be att de taggar väskan till slutmålet. Men som skrivet, högst osäker om det går.
Det är korrekt, det finns ett interline samarbete mellan SAS och Qatar Airways vilket innebär att en hjälpsam agent i Umeå kan tagga väskan hela vägen till Seoul.

Dock krävs fortfarande att någon på Arlanda hjälper till att skriva ut boardingkort (om detta inte går att göra via internet) samt lägga in baggagenumret i bokningen (och det sistnämnda går i alla fall garanterat inte att göra själv). Så förmodligen måste Tobbe hur som helst vänta på att incheckningen öppnar. Men det är förstås klart smidigare att få bli av med väskan redan i Umeå.
 
Toppen