Senaste nytt

Ingen andra landningsbana på Malmö Sturup

Jacob

Medlem
Trafikverket har tidigare lobbat för att få en andra landningsbana på Malmö Sturup flygplats, men nu har Länsstyrelsen sagt nej och menar att en bana är tillräcklig med nuvarande och framtida kapacitetsbehov,

Intressant är dock Länsstyrelsens vidare kommenterar att flygandet i världen ökat men inte på Sturup där trafiken legat på en konstant nivå senaste tio åren, trots att befolkningen i Skåne ökat. Det är helt klart Kastrup som istället tagit hand om passagerarna.

En annan anledning till Trafikverkets ansökan om en andra bana har varit att förhindra bostadsbyggande runt flygplatsen, något som skulle göra det betydligt svårare att bygga ut flygplatsen i framtiden.

Källa: Sydsvenskan
 

Palazzi

Medlem
Jag tycker spontant att det låter rimligt... Om man vill avreglera flygplatser i Norrland så folk får åka bil 10-15mil till närmsta flygplats och samtidigt bygger ut Sturup sänder det fel signaler.

Från centrala Malmö är ju CPH smidigt att ta sig till med tåg (vet att alla inte bor i centrala Malmö). Sturup borde väl iaf täcka behovet för lågprisflyget.

Om man i framtiden bestämmer sig för att satsa på både norrländska och sydligare flygplatser är jag däremot odelat positiv.
 

cmj

Medlem
Om man vill avreglera flygplatser i Norrland så folk får åka bil 10-15mil till närmsta flygplats och samtidigt bygger ut Sturup sänder det fel signaler.

Hur tänker du då?

Sturup hanterar en hel del Cargo eftersom att det är billigare att landa där än på Kastrup.
 

Timotey

Medlem
Håller med dig Palazzi. Besöker Malmö lite då och då och flyger nästan alltid till CPH då det är trevligare och smidigare att nyttja tåget från Kastrup. Var också omedveten om Cargon.
 

SK1989

Medlem
Känns väl för tillfället ganska rimligt för så hårt trafikerat är inte Sturup. Istället borde det satsas att lättare kunna ta sig till och från flygplatsen med exempelvis tåg för i nuläget är det lättare att åka till Kastrup...

Frakten på Sturup är definitivt en stor del av trafiken. På morgonen och sent på kvällen är rampen mer eller mindre full och man har ganska nyligen utökat antalet uppställningplatser framför fraktterminalen. I dagsläget är det TNT och UPS som kör men det har läge varit rykten att Singapore Cargo (daglig B747) skulle flytta över från Kastrup.
 
Toppen