Senaste nytt

San Francisco - Traveller behöver tips. Event, platser, att göra, skall göra, boende osv.

Traveller

Medlem
Min ena dotter och jag skulle åkt till Asien på en resa i 5 länder men nu har hon bestämt att det blir San Francisco en vecka och sedan vidare mot Galapagos. Vi kommer vara i San Francisco mellan 18-23 dec.

Jag har aldrig varit i San Francisco men vill att dottern skall få en optimal upplevelse. Vad är då mer naturligt än att be vännerna här om hjälp med goda tips om event, platser, att göra, skall göra, boende osv.

Hoppas ni har lust att ta er tid. OM BC vill och frågar mig så kan det bli ett reportage av det hela.
 
Last edited:
Inget San Francisco-besök är komplett utan att se följande:
Muir Woods (giant Redwoods)
Lombard Street (Kurviga backen)
Golden gate bron såklart
China Town är ganska ballt också.
Att köra bil upp och igenom Napa Valley är fint också, men vinerna som vi provat på ett gäng olika vingårdar har inte varit någon positiv upplevelse. YMMV

Personligen tycker jag att ni skippar Fishermans Wharf. Känns bara fake och plastigt, turistfälla.
Alcatraz har inte intresserat mig tillräckligt så jag har aldrig varit ut dit någon av de fyra gånger jag besökt SFO, men ni kanske skulle uppskatta det.

Vi bodde på Grand Hyatt och det var bra, sköna sängar, fräscht och rent men inte billigast.


Sen vill jag tipsa om restaurangen Sears fine foods, 439 Powell Street. God mat, ingen lyx.

Om man vill handla prylar/kläder så föreslår jag att man inte gör detta i staden utan beger sig utanför själva San Francisco. När jag var där i maj så tyckte jag att utbudet av affärer och affärernas utbud/lager var extremt dåligt.

När ska ni åka?
Du har rest betydligt mer än mig men jag vill ändå föreslå att ni flyger direkt till SFO från Europa, CPH, FRA, DUS, LHR t.ex. och skippar en mellanlandning i USA. Har bara dåliga erfarenheter av inrikesflyg i USA.
 

Traveller

Medlem
Vi anländer där den 18 december och åker vidare, typ, den 23 december. Uppskattar alla tips :).

SAS håller på att ordna resan just nu (bonus), har Business med UA men vill helst ha en first/business på 380 (då blir det iofs LH som jag ju får utslag av). Tittar även på Dreamliner flyg med United sen har SAS någon ide om All Nippon.. så hur det slutar vet jag ej ännu.
 
Last edited:

SvartMjolk

Medlem
Alcatraz är ett måste! Men som skrivits innan, boka i förväg. Man får en riktigt intressant rundvandring med audio guide och möjligheten att se SF från vattnet.

Muir Woods håller jag med om är värt ett besök.

För billiga biljetter till idrott kolla in www.stubhub.com

Height/ashbury är ett kul område. Kika in Amoeba Music. Där finns väldigt mkt bra musik. Kul om ni samlar LP.

Ett annat tips är att åka till Oakland en dag. Det går fort att åka dit med Bart. Där hittar ni många bra restauranger. Spana också in http://oaklandish.com/ för coola kläder med Oakland anknytning. När ni gjort Oakland tar ni båten tillbaka. Snabbfärja och kul att åka över bayen.
 

Jacob

Medlem
Vi anländer där den 18 december och åker vidare, typ, den 23 december. Uppskattar alla tips :).
Då kommer det finnas en BusinessClass.se reseguide att skriva ut och ta med.

Sista veckan i november kommer vi samla in resetips om San Francisco (en tråd liknande denna). Då får du gärna hjälpa till att sporra övriga medlemmar till att lämna många och bra förslag på vad man bör se och göra.

Tipsen sammanställs och publiceras i en reseguide veckan efter.
 

Tomas K

Medlem
Utöver det som redan nämnts, Sausalito på norra sidan bron är ett riktigt mysigt område, kan vandra runt/åka bil där i timmar.

Skridskoåkning på Union Square eller längst ner på Market Street, varning för instabila amerikaner dock!

Vid Union Square finns ett av många Cheesecake Factory, grymt fin uteservering högst upp i ett av husen med bra utsikt över torget, tror det är samma hus som Macy's om jag inte missminner mig.

Whole Foods salladsbord är underbart, ekologiskt och smaskigt!

Coit Tower på Telegraph Hill är trevligt också, fantastisk utsikt och lite vilda papegojor som flaxar runt kring området. Rekommenderar trappan från Filbert Street :)

Ska dit igen nästa vecka, får se om man hittar på någon ny guldklimp :)

/Tomas
 
Last edited:
Toppen