Senaste nytt

Fast i New York

tomle

Medlem
Hej!

Har en vän som är fast i NY. Hon skulle ha flugit tillbaka idag, blivit ombokad två gånger och har fått en biljett till på söndag. Hon hade bokat ARN-FRA-EWR-OSL-ARN med LH/SK genom resebyrå, biljetten är betald med Amex Corporate Gold.
Jag ringde till Amex men de ville inte alls svara på frågor om försäkringsvillkor utan hänvisade bara till försäkringsbolaget (som har stängt nu).

Jag tänkte söka runt lite på Expertflyer och ringa till SAS och kolla om de kan boka om via partners. Enligt infon på SAS hemsida verkar de stå för hotellrum om jag tolkar det rätt?

Funderar på vad som kan göras med 261/2004.
Enligt den så behöver flygbolagen inte betala ut kompensation om flyget ställs in pga extraordinära omständigheter som inte hade kunnat undvikas på något sätt.
Dock så visste man att stormen var på väg och SAS visste mycket väl att man hade passagerare som skulle fastna. Man hade t.ex. kunnat erbjuda flyg hem tidigare, dvs före stormen och därmed hade förseningen kunnat undvikas. Vad tror ni?
 

agehall

Medlem
Jag tror inte det finns något att hämta i 261/2004. Detta är helt klart extraordinära omständigheter. Även om SAS visste att det skulle komma en storm, så kan man inte förvänta sig att de börjar boka om folk till tidigare flighter, iallafall inte utan att man frågar om det själv.

Det är nog reseförsäkringen som får ta det hela och tyvärr är det nog så att man måste prata med försäkringsbolaget och inte med AmEx.
 

Alx

Medlem
Hon kan hämta alla delar ur 261/2004 förutom kontantersättningen som endast betalas ut om det inte rör sig om extraordinära omständigheter. Men allt det andra (hotell, mat, dryck m.m.) gäller även vid extraordinära omständigheter.
 

tomle

Medlem
Tack för svaren. Hotell, mat, dryck mm står ju SAS eller i andra hand reseförsäkringen för.
Undrar om man kan övertala SAS att boka om via partners, jag är bara EBS men kan ju alltid försöka ringa imorgon...
 

Alx

Medlem
Tack för svaren. Hotell, mat, dryck mm står ju SAS eller i andra hand reseförsäkringen för.
Undrar om man kan övertala SAS att boka om via partners, jag är bara EBS men kan ju alltid försöka ringa imorgon...

De brukar boka om via partners oavsett status OM deras partners bara har biljetter tillgängliga.
 
Toppen