Senaste nytt

Att resa i Asien - Hur kan jag hitta billiga flygresor?

SvartMjolk

Medlem
Jag ska antagligen flytta till Kina (Peking eller Tianjin) för studier i vår. Min tanke är att försöka se så många länder/städer som jag hinner med och har råd med under cirka 6 månader. Av ren nyfikenhet började jag idag kika på biljetter. Men det verkar inte alls vara lika lätt att hitta billiga studentvänliga priser i Asien som i Europa.

Det billigaste jag hittade är Peking - Shanghai för omkring 850, 900 kr. Kollade jag Seoul, Tokyo, Kyoto, Taipei osv måste jag räkna med minst 2 500 kr. Sen tillkommer ju hotell på det priset också.

Någon som har några tips att dela med sig av? Sidor som har bra priser? Dagar man bör söka på? Perioder jag bör undvika för att många reser då? Hur långt i förväg ska man leta?

Alla tips mottages med glädje! :)
 

Dr. Miles

Expert
Peking-Seoul eller Tokyo låter inte direkt som några halvtimmesflighter direkt. 2500 är väl inte helt tokigt?
Ja, flygtiden mellan Beijing-Tokyo är nästan lika lång som Stockholm-Madrid trots att kortare avstånd. Det är pga man kan inte flyga över Nordkorea.

Air China har många bra priser från Hong Kong till Östra Asien som tillåter stopover. Jag bokade åt min vän en sådan till Seoul och de kostade då ca 2.500 HKD inkl. skatter(ca 2.200 SEK).

Kina har fortfarande många Consolidated fares(avtalspriser) som inte går att boka utomlands eller sökbar på ITA.
Om du bokar på kinesisk online resebyrå, välj de stora kända som t ex Ctrips.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Cathay Pacific har också kampanjpriser till olika delar av Asien. Priserna är tillgängliga endast på Cathay Pacific/Dragonairs webbsida i Kina.
T ex Bangkok för ca 2.400 SEK, Singapore ca 2.600 SEK inkl. skatter.

Dessa priser ger ofta inga miles/avios men de är ändå mycket bättre flygbolag än t ex Air Asia eller Jetstar. Om du har status på oneworld kan du också använda lounger med dessa biljetter.
 

SvartMjolk

Medlem
Peking-Seoul eller Tokyo låter inte direkt som några halvtimmesflighter direkt. 2500 är väl inte helt tokigt?

Nej det är helt OK pris. Jag hade inte tvekat om jag hade haft en heltidsinkomst, men som student ska jag leva på omkring 7 000 kronor i månaden. Då måste jag också betala hyra, telefon, skolavgifter, böcker till skolan, mat osv med de pengarna. Så blir ju tyvärr inte så mycket över. :) När jag levde som student i Amsterdam hade jag turen att kunna resa runt i hela Europa och besöka klasskamrater som pluggade i andra städer. Gjorde nog sammanlagt av med 3 000 kr på 10 flygresor då, så är väl lite bortskämd.

Ja, flygtiden mellan Beijing-Tokyo är nästan lika lång som Stockholm-Madrid trots att kortare avstånd. Det är pga man kan inte flyga över Nordkorea.

Air China har många bra priser från Hong Kong till Östra Asien som tillåter stopover. Jag bokade åt min vän en sådan till Seoul och de kostade då ca 2.500 HKD inkl. skatter(ca 2.200 SEK).

Kina har fortfarande många Consolidated fares(avtalspriser) som inte går att boka utomlands eller sökbar på ITA.
Om du bokar på kinesisk online resebyrå, välj de stora kända som t ex Ctrips.

Cathay Pacific har också kampanjpriser till olika delar av Asien. Priserna är tillgängliga endast på Cathay Pacific/Dragonairs webbsida i Kina.
T ex Bangkok för ca 2.400 SEK, Singapore ca 2.600 SEK inkl. skatter.

Dessa priser ger ofta inga miles/avios men de är ändå mycket bättre flygbolag än t ex Air Asia eller Jetstar. Om du har status på oneworld kan du också använda lounger med dessa biljetter.

Tack för tipsen. Antar att det gäller att jag håller utkik lite då och då på deras sidor för att vara med när det kommer en bra deal.
 

Dr. Miles

Expert
Jag ska antagligen flytta till Kina (Peking eller Tianjin) för studier i vår. Min tanke är att försöka se så många länder/städer som jag hinner med och har råd med under cirka 6 månader. Av ren nyfikenhet började jag idag kika på biljetter. Men det verkar inte alls vara lika lätt att hitta billiga studentvänliga priser i Asien som i Europa.
Jag vet inte vilket ämne du kommer att plugga men jag fick massa läxor av lärarna så att jag inte hann resa någonstans i början av mina studietider när jag studerade kinesiska i Beijing för många herrans år sedan.

Jag fick tillfälle att resa långt först vid kinesiskt nyår, men då fick jag lära mig att resa i Kina den hårda vägen...
 

Glenn E

Medlem
Ok, är det ofta bättre priser på flygplatsen än om jag bokar i förväg?
Jag köpte en biljett på flygplatsen i Hangzhou en gång för att resa till Shenzhen enkel väg.
Det kostade 900 CNY vilket var samma som det skulle kostat på ctrip.com
Jag skulle egentligen flyga från Yiwu som bara hade ett flyg om dagen till Shenszen och det flyget var inställt så jag fick ta en taxi till Hangzhou cirka 1 och en halvtimme tror jag det tog.
Jag var tvungen att köpa en biljett för jag skulle hem med Finnair från Hong Kong så jag var ganska nöjd med 900 CNY.
 
Toppen