Senaste nytt

Destination New York - LÄMNA ERA TIPS

Då så, gott folk, hittills har tipsen fullkomligt rasat in och nu är det dags för ännu en ny destination. Den här gången ingen mindre än New York! I skrivande stund är ett besök där kanske inte att rekommendera, men de flesta andra dagar på året kvalar "The big apple" säkerligen in på mångas topplistor när det kommer till världens bästa resmål.

Vid det här laget kan ni säkert proceduren. Ni lämnar tips, vi sammanställer en reseguide med tips, idéer och förslag på sevärdheter oavsett om det handlar om affärer eller nöje. Som vanligt är det hos er - Sveriges mest medvetna resenärer - som kunskapen finns. Vilka är era tre favoriter i staden?

En park, byggnad eller restaurang? Kanske är det en helikoptertur över Manhattan eller ett konstmuseum i Brooklyn? Det är ni som vet! Kom ihåg, tre tips per person, men utöver dem tar vi gärna emot tips på bra hotell.

Tipsinsamlingen pågår fram tills fredag 2/11 klockan 23:59 svensk tid. Därefter är det inte möjligt att lämna några fler tips då de som kommit in sammanställs och publiceras i en komplett destinationsguide veckan därpå.

Tipsen får gärna innehålla en liten beskrivning av platsen, ännu bättre blir det om en bild bifogas! Diskussioner håller vi däremot utanför tråden fram till dess att guiden är publicerad.
 

tobbe88

Medlem
3: Apple store på 5 avenue är bara ett måste att besöka. Man behöver ju inte gå in men titta på glasburen och människorna runt omkring.
2: strosa i central park. Titta på när de spelar schack.
1: brooklyn brige gärna eftermiddag kväll när solen går ner en solig dag.

Hittar tyvärr inte mina bilder... Ska försöka leta upp dem

Med vänlig hälsning, Tobbe88
 
Här följer saker som jag tycker är intressant och värt ett besök.

1. Att åka på en sightseeing båt runt Manhattan är underbart, speciellt om det är bra väder.
Circle Line Sightseeing Cruises
Vi tog 3 timmars turen som är deras längsta och går runt hela Manhattan.
Man har en guide som berättar väldigt mycket intressant hela färden, några få exempel är t.ex vart överlevande från Titanic ankom, vart US Airways planet landade i Hudson, var vissa kändisar bor + en drös med andra intressanta punkter.
Denna tur går nära frihetsgudinnan så ta hellre denna än att åka ut till ön, den kryllar av turister och det är faktum inte så mycket att se såvida du inte ska åka upp i kronan.
Jag tyckte detta var ett av det bästa under resan, klart värt sina 38$!

408880_2875507804739_11175235_n.jpg 404465_2875505724687_2030967937_n.jpg

2. Skippa köerna till Empire State Building.
De flesta turister beger sig dit bara för att King Kong "klättrade den".
Det är lika bra utsikt från Top of the Rock i GE Building (om inte bättre pga närmare Central Park)
Top of The Rock
Fantastisk utsikt, får absolut inte missas när du är i New York!
Köp biljetten som gör att du får 2 besök, dvs ett på dagtid och ett på kvällstid då det är helt olika att besöka dagtid som nattetid.

396373_2875548925767_1421634595_n.jpg 425420_2875555525932_269646676_n.jpg

3. Times Square, alla har hört talas om det - de flesta har även sett bilder därifrån men ändå blev jag chockad när jag steg in i detta hav av neon ljus, fantastiskt. Missa ej!

405753_2875640928067_2024983977_n.jpg 431088_2875631967843_690631941_n.jpg

4. B&H Photovideo, gillar du fotografering? Då kan inte denna fantastiska butik missas, en riktig tomteverkstad och ett paradis för fotografer.

5. Hästdroska i Central Park, mysigt och avkopplande! Väl värt sina 50$ :)

409292_2875495204424_1967781965_n.jpg 423185_2875493724387_687408453_n.jpg

6. Museum, finns massor av bra museum - en favorit hos mig är: American Museum of Natural History
American Museum of Natural history.
Där får du även välja att se en show och då ska du enligt mig välja Journey To The Stars som är helt galet bra.
Journey To The Stars

402261_2875602967118_907468223_n.jpg 420473_2875604287151_1239581070_n.jpg

7. Gillar du flygplan, båtar osv? Missa inte att besöka Intrepid Sea, Air and Space museum!
Här finns Concorde, nu även ett rymdskepp och en drös med annat mycket intressant.
Här gick jag i 6-7 timmar och det kändes som 1 timme, mycket att se!
När du ser hangarfartyget som för övrigt är enormt, tänk dig då att dagens hangarfartyg som används är dubbelt så stora!
http://www.intrepidmuseum.org/

8. Vid Times Square finns en del talk-shows som du kan medverka i, också en del annat intressant såsom Madame Tussauds, Ripley´s believe it or not - för att nämna några.

9. Macy´s - ett stort köpcentrum med mycket bra priser lite beroende på vad du ska handla.
Barn och baby kläder minns jag var riktigt billigt, värt ett besök.

10. Ta en promenad över Brooklyn Bridge och bara njut!

Skulle kunna fortsätta med mycket mer men är övertygad att denna tråd fylls med tips väldigt snabbt!

(Ursäktar kvalitén på bilderna, tagna med en brödrost)
Edit: Missade att det var 3 tips per person, ursäktar även detta!
 
Last edited:

GOTATH

Medlem
Det enda hotellet man bör bo på i New York är Waldorf Astoria på 301 Park Avenue i min mening.

1. Gå på musical. Var på Mamma Mia en gång och det var oförglömligt. Köp biljetter på Duffy Square samma dag och få bra platser till kraftigt rabatterade priser.

2. Staten Island-färjorna. Helt gratis och med en mycket fin vy över Frihetsgudinnan. (Tips från en sjökapten som även anlänt med 293m containerfartyg och handstyrt(!) in i New Yorks hamn)

3. Ralph Lauren flagship store Madison Avenue. Oförglömlig butik med ett underbart utbud av bra kläder!!
 

SvartMjolk

Medlem
Käka på Shake Shack. Finns flera ställen i stan. Bättre burgare får du leta efter http://www.shakeshack.com/

Såg att någon tipsat om Macy's. Om ni shoppar där, missa inte att be om rabatten som icke amerikaner får. De drar av skatten lr liknande. Fråga i informationen, glöm inte passet.

Sugen att se någon sport när du är på plats? Gå in på www.stubhub.com. Där säljer fans med årskort ut sina platser när de inte kan gå. Billigt blir det ofta också. Har sett basket och base ball för $5 matchen och NHL för $15.

Håller också med om att Brooklynbron i fint ljus är en kul upplevelse. Men missa inte att se dig om i Brooklyn också. Finns mkt kul där. Till exempel Brooklyn Brewery.
 

ingemar123

Ny medlem
111074a.jpg Chambers

Big apple -

Har haft förmånen resa till New York under 40 år !
Nya NOMAD Hotel som öppnade i våras - inredning Jacques Garcia och restaurang/bar som är mycket bra !! annars brukar vi bo på CHAMBERS HOTEL - underbar konstsamling och perfekt läge!. Lunch bra på Asiate ( Mandarin Oriental) !
 
Last edited:
1 - Övre delen av Mandarin Oriental (sviterna har bra pris på bra utsikt, hotellet har bra frukost).
2 - 10 June / STK (finns mycket bra mat där, men STK är ett säkert kort och 10 June har bra häng).
3 - Daves Quality Meat. (unika kläder)
4 - The Standard taket på sommaren. (blivit en klassiker, alltid trevligt att äta lite crepes och hänga där)
5 - Gansevoort. (Bra boende / fest kombinerat)
 

Svenska73

Medlem
Century 21 Outlet på 5-6 plan som har allt. Ligger vid Ground Zero. Finns allt från ett helt plan med resväskor till Prada byxor.
 
Spin SPiN Galactic
Kombinerad pingislokal och bar. Uppstartad av bl.a Susan Sarandon. Härlig blandning av galna kineser i träningskläder, grupper av yngre personer samt glada turister som blandar öldrickandet med pingisspelande.

Tillägg till Dennis Janssons kommentar, STK www.togrp.com/stk har en trevlig bar på taket. Precis vid den södra ingången till High Line. Bra läge vid solnedgång.
 
Toppen