Senaste nytt

Kombinerade kreditkorten vid konkurs?

Fredrik

Medlem
Vi kanske inte ska ta ut konkursen i förväg men vad händer om SAS går i konkurs? Kommer kortutställarna att annullera korten? Kommer de att kräva omedelbar återbetalning av utestående krediter? Andra drastiska åtgärder?

Är det någon som har en aning?
 

Palazzi

Medlem
Tror inte det sker något speciellt med kortet förutom att du inte längre kan tjäna poäng. Troligen får du väl vid nästa månadsskifte erbjudande om en annan typ av AMEX eller Mastercard..
 
Det tror jag inte vi behöver bekymra oss för. SAS har inte ställt några betalningsgarantier för kortkrediter. Det är det kortutgivaren som gör, t.ex. SEB Kort.
 

johanolsson

Medlem
Vi kanske inte ska ta ut konkursen i förväg men vad händer om SAS går i konkurs? Kommer kortutställarna att annullera korten? Kommer de att kräva omedelbar återbetalning av utestående krediter? Andra drastiska åtgärder?

Är det någon som har en aning?

I SAS Eurobonus Mastercard-fallet så är det SEB som sköter själva hanteringen, men frågan du ställer är mycket intressant. Jag tror inte att de kan kräva direkt återbetalning, utan de kommer helt enkelt få ha kvar kundfodringarna i konkursboet, och antingen räkna av i den takt att kunden betalar, eller säljer av fodringsstocken till annat bolag - i detta fall kanske SEB tar över allt och driver in för egen räkning.

Ska bli spännande att se, med viss oro.
 

NotRyan

Medlem
I SAS Eurobonus Mastercard-fallet så är det SEB som sköter själva hanteringen, men frågan du ställer är mycket intressant. Jag tror inte att de kan kräva direkt återbetalning, utan de kommer helt enkelt få ha kvar kundfodringarna i konkursboet, och antingen räkna av i den takt att kunden betalar, eller säljer av fodringsstocken till annat bolag - i detta fall kanske SEB tar över allt och driver in för egen räkning.

Ska bli spännande att se, med viss oro.

Hur menar du här, det är ju med SEB affärsrelationen är med(?). Dom är väl rätt starka?

Mvh
/NotRyan
 

johanolsson

Medlem
Exakt, SAS har en relation med SEB på Mastercardet. Men, skulle SAS gå i pension så skulle en eventuell konkursförvaltare sköta om att få in fordringarna. Det enda jag ville ha sagt var att SEB skulle kunna köpa loss dessa eventuella fordringar och göra det själv, kanske då att knyta dig som användare till ett nytt kort hos dom. Det sista skulle kanske varit med i min kommentar.
 

Alx

Medlem
I SAS Eurobonus Mastercard-fallet så är det SEB som sköter själva hanteringen, men frågan du ställer är mycket intressant. Jag tror inte att de kan kräva direkt återbetalning, utan de kommer helt enkelt få ha kvar kundfodringarna i konkursboet, och antingen räkna av i den takt att kunden betalar, eller säljer av fodringsstocken till annat bolag - i detta fall kanske SEB tar över allt och driver in för egen räkning.

Ska bli spännande att se, med viss oro.

Du är helt ute och cyklar här. SAS är "bara" en logga på ett SEB kort. Inget av det du beskriver kommer att inträffa eftersom SAS inte har någonting med transaktionerna att göra annat än de som rör poäng.
 

gdaily

Medlem
Exakt, SAS har en relation med SEB på Mastercardet. Men, skulle SAS gå i pension så skulle en eventuell konkursförvaltare sköta om att få in fordringarna. Det enda jag ville ha sagt var att SEB skulle kunna köpa loss dessa eventuella fordringar och göra det själv, kanske då att knyta dig som användare till ett nytt kort hos dom. Det sista skulle kanske varit med i min kommentar.
Vilka foordringar pratar du om? Kunden är inte skyldig SAS någonting, kunden är skyldig SEB pengarna.
 

Alx

Medlem
Exakt, SAS har en relation med SEB på Mastercardet. Men, skulle SAS gå i pension så skulle en eventuell konkursförvaltare sköta om att få in fordringarna. Det enda jag ville ha sagt var att SEB skulle kunna köpa loss dessa eventuella fordringar och göra det själv, kanske då att knyta dig som användare till ett nytt kort hos dom. Det sista skulle kanske varit med i min kommentar.
Du är helt lost här, tyvärr!

En SAS konkurs påverkar inget annat än poängen som högst sannolikt blir värdelösa, samt det faktum att ett kort utan SAS logga på antagligen kommer att erbjudas utav SEB. Krediter och betalningar sker samtliga via SEB ingenting annat. INGA pengar passerar någonsin SAS. De är ett flygbolag, inte bank.
 
Man brukar i branschen kalla dem "co-brandade" kort, som marknaden har ett överflöd av idag. I praktiken som Alx nämner så är det mest av en logga, även om det naturligtvis finns tyngre samarbetsavtal i botten. Men kreditgivning, nej den biten sköter och får endast sköta, kortutgivande bank.
 
Toppen