Senaste nytt

Hotell & resetips: Filippinerna

zepper

Medlem
Hittade en ok deal och sticker tre veckor till Filippinerna under jul och nyår med damen.

Någon som har tips på hotell/resorts som är trevliga?

Sol, bad av intresse, gärna bra dykning.

Ankommer rätt sent till Manilla, så någon natt där till en början. Bra hotell där?

Platinum hos accor och Hilton guld.
 

sunkan

Medlem
Hej,

Jag åker dit på dykresa om knappt två veckor. Kommer bo på El Galleon på Puerto Galero. Kan återkomma om hur det är. De har iaf ett tillhörande dykcenter :)

/Christian
 

Ubbe

Medlem
Kommer till Manilla 8 Dec och drar vidare till Cebu så snart det går med flyg. Sen vatten/ö vägen tillbaks till Manilla med avresa till Cambodia 19 dec. Även jag tar gärna emot tips :) om och hur på vägen.
 
Spenderade 2 veckor på Boracay för precis två år sedan, kan verkligen rekommenderas. En riktigt paradis ö med en av de absolut finaste stränderna, White beach, i världen? Om man vill leva ett lugnt liv, där man inte ens behöver ha flipflops på fötterna ens till middagen, fast ändå inte vara helt ensam så kan det absolut rekommenderas!

Några konkreta tips:
Boka hotell vid boat station one
Se till att hotellet fixar transfer från flygplatsen, bil, båt, bil, man känner sig lätt blåst annars.
Ät ordentligt med rött kött innan du kommer hit, det mesta nötköttet som fanns på menyerna var importerat från Australien och priserna var därefter. Allt från havet var dock väldigt prisvärt!
 
Anbefaler Boracay Regency ved Boatstation 2 som er veldig sentralt og greit, og er et hotel av god standard.
Hvis du vil bruke mer penger på overnatting, er Fridays Resort meget bra, og enda bedre er vel Shangri-la resort (til ca 3000 kr pr natt).

Unngå storbyene. Av andre severdigheter er Sugartop hills i Bohol og El Nido på Palawan å anbefale.

god tur!
 

Gus

Medlem
Boracay är det bästa stället jag någonsin har besökt! Vacker strand, billig öl (8 kr normalpris och 4 kr på happy hour 2008) och mat från världens alla hörn. Jag rekommenderar att bo en natt på Nami Resort. De har en egen privat solbrygga och strand, superb service, privat jacuzzi på alla balkonger (man ringer sin privata butler som tappar upp ett bad) och underbar frukost. När man går till stranden får man en korg med vatten, kylda handdukar och snacks. Båt tor till Catilan ingår också.
 

sunkan

Medlem
Jag är nu nyss hemkommen från två grymma veckor på El Galleon utanför Puerto Galera. Den största behållningen var helt klart dykningen och dykcentret väldigt smidiga och praktiska upplägg. Det var inte mycket man behövde göra själv :)

Om man inte dyker skulle jag nog inte rekommendera det dock. Det fanns inte jättemycket i närheten och det finns bättre stränder på andra håll om det är strandhäng man är ute efter.

/Christian

PS. Jag åkte med Scuba Travel

http://www.scubatravel.se/philippinesshore/puerto-galera/el-galleon
 
Last edited:
Bumpar denna tråden, då namnet var så passande. Jag och +1 har en resa planerad till Filippinerna i jul och skulle behöva lite hotelltips samt restips! Vår plan är:

(ARN-FRA-ICN-CEB)
Fem nätter på Malapascua (dykning)
Tre nätter på Cebu alternativt Bohol?
Flyg, CEB-ENI (el nido)
Fem nätter på Palawan/El Nido/Puerto Princesa
(PPS-CEB-ICN-FRA-ARN)​

Malapascua är pretty much spikat och klart, men är det någon som har tips på:
  1. Rekommenderade hotell på Bohol? Alternativt så skippar vi Bohol och bor kvar på Cebu någonstans? Några tips? Efter fem dagars dykning vill man ju kanske ha lite mer äventyr, djungel, vattenfall, etc

  2. Rekommenderade hotell nära El Nido eller PPS?
Tack på förhand!
 
Toppen