Senaste nytt

SAS finansiärer tvekar om nya lån

NyfikenGrau

Medlem
Reagerade på detta i artikeln;

Sedan tidigare har investmentbanken Goldman Sachs i uppdrag av de statliga ägarna Sverige, Norge och Danmark att försöka lösa finansieringen genom att hitta en köpare eller ta in mer kapital. Men hittills har ingen kunnat hitta några lösningar.

Känns bra att pumpa in skattemedel till Goldman Sachs, det blir säkert pengarna tillbaka om de inte hittar någon lösning...eller? :rolleyes:
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är nog bättre att vi startar ett eget flygbolag ;)

Med risk för att ställa en fråga som nog varit uppe sjuttielva gånger tidigare - skulle det inte funka att splitta SAS mellan länderna? Det vore väl enklaste sättet att starta ett nytt bolag.
Det har säkert vissa fördelar att ha den sammanlagda folkmängden i de tre små länderna som "basunderlag", men detta förutsätter väl också att man bara kör med en enda hub för att få samordningsvinster...och CPH är redan nu för dominant för svensk/norsk smak.

Om bolaget i sig säger jag varken bu eller bä, men jag tror inte på SAS som det ser ut idag därför att jag inte tror på ett bolag som ska försöka tillgodose tre olika nationella intressen.
 

Alx

Medlem
Reagerade på detta i artikeln;

Sedan tidigare har investmentbanken Goldman Sachs i uppdrag av de statliga ägarna Sverige, Norge och Danmark att försöka lösa finansieringen genom att hitta en köpare eller ta in mer kapital. Men hittills har ingen kunnat hitta några lösningar.

Känns bra att pumpa in skattemedel till Goldman Sachs, det blir säkert pengarna tillbaka om de inte hittar någon lösning...eller? :rolleyes:

Det är väl antagligen billigare så än att fortsätta på den inte så lyckade vägen där nuvarande ägare fortsätter att pumpa in skattemiljarder i det svarta hålet SAS.

Personligen både tror och hoppas jag (med tanke på förvärvsförsöket 2008) att LH kommer att köpa konkursboet SAS och göra något bra av det hela. Självklart förutsätter det att man avbryter den pågående svälten av SAS innan de har tappat allt sitt värde genom ytterligare avyttringar.
 

Dr. Miles

Expert
Varför inte göra en "japan" och rekonstruera bolaget? Historien visar ju att det är ett lyckat koncept.

I Japan gick tidigare Japan Airlines anställda(pensionärer) med på att sänka utdelningsnivå av företagspension och det var ganska stor del.
(JAL pensionärer hade bra lön då de jobbade under guldår och JAL lovade alldeles för bra avkastning...)
Jag undrar om SAS pensionärer går med på liknande förslag.
 

Dr. Miles

Expert
Hmm... någon som vet vad som händer med Eurobonus om SAS konkar?
har för mig att de är ett separat bolag men undrar hur det skulle bli?
Även om de skulle vara separat bolag hjälper nog inte då bonusresan biljetteras som SAS biljett (biljettnummer börjar med 117-).
I sådant fall blir din biljett värdelös då kan andra flygbolag inte få pengar av SAS.
 
Toppen