Senaste nytt

KLM skapar "Economy Comfort" inom Europa

Palazzi

Medlem
En mycket trevlig nyhet har i dagarna presenterats av KLM: Man har för avsikt att skapa en Economy Comfort-klass inom Europa, som för övrigt ser mycket lovande ut! :)

Det är bolagets B737 som kommer utrustas med b.la nya stola som genererar 9cm mer benutrymme och 40% mer stolsvinkling än tidigare. Även el-uttag i stolarna kommer installeras.

Vad jag förstår kommer produkten endast vara en hårdvaruförbättring, men ha samma servicekoncept som i vanliga ekonomiklass.

Alla ekonomiklassbiljetter kommer kunna uppgraderas för 20-30€ enkel resa, där Flying Blue Platinum åtnjuter en ytterligare rabatt (av okänd storlek). Jag tycker personligen det låter väldigt billigt:eek:.

Om detta förverkligas inom en snar framtid kommer jag definitivt överväga ett byte till Skyteam.
 

Jacob

Medlem
Det är korrekt. Jag fick en pressrelease om det för någon dag sedan, har bara inte hunnit lägga upp det.

AMSTELVEEN, 22 October 2012 — KLM customers can now book an Economy Comfort product on flights within Europe departing December 1 onwards. KLM offers Economy Comfort on flights operated with Boeing 737 aircraft. KLM is currently researching the possibility of providing the KLM Cityhopper fleet with this product.
The new Economy Comfort zone on European flights offers up to nine centimetres more legroom and back supports that can recline 40% more. What’s more, passengers seated in the Economy Comfort zone can disembark quicker after landing because their seat is located at the front of Economy Class. Passengers in Economy Comfort zone can furthermore benefit from in-seat power.
 

agehall

Medlem
Även el-uttag i stolarna kommer installeras.

Det har man ändå ifall man sitter långt fram i Y. Jag tycker inte EC är mycket att hänga i julgranen på longhaul och jag har inte direkt höga förväntningar på SH. Det är ju ljusår ifrån riktig premium ekonomi, som många förväxlar det med.
 

Palazzi

Medlem
Det har man ändå ifall man sitter långt fram i Y. Jag tycker inte EC är mycket att hänga i julgranen på longhaul och jag har inte direkt höga förväntningar på SH. Det är ju ljusår ifrån riktig premium ekonomi, som många förväxlar det med.

Jag har hört samma om KLM EC på Long Haul, men inom Europa saknas ju vettiga alternativ. Med tanke på priset tycker jag det låter som en skälig produkt.

Jag betalar gärna 20-30€, det kan väl iaf inte vara sämre än vanliga Y?

Sedan hade jag ingen aning om att det fanns eluttag långt fram i Y, men det låter ju trevligt :)
 

agehall

Medlem
Kolla under sätena nästa gång. De har ju variabel C kabin intra-europe och de säten som kan användas som C har eluttag. :)

Dock kvittar det mig helt ifall det är Y, PE eller C intra-europa. Det är ju så korta flighter ändå.
 

Alx

Medlem
Kanske en dum fråga men gör de inte samtidigt om C stolarna till åtminstone samma nivå? Eller har de redan mer benutrymme och extra recline på KLM short haul?
 

Jacob

Medlem
Sedan hade jag ingen aning om att det fanns eluttag långt fram i Y, men det låter ju trevligt :)
Eluttagen har jag faktiskt använt mig av, utmärkt för att ladda dator och mobil. Finns i Boeing 737-800 flygplanen.

Jag trodde dock eluttagen fanns vid alla säten, men det kanske bara är fram till en viss rad i kabinen?!
 

agehall

Medlem
Eluttagen har jag faktiskt använt mig av, utmärkt för att ladda dator och mobil. Finns i Boeing 737-800 flygplanen.

Jag trodde dock eluttagen fanns vid alla säten, men det kanske bara är fram till en viss rad i kabinen?!

Jag ser alltid till att sitta långt fram och det kan vara svårt att komma åt och se uttagen, så jag vet inte. Det är möjligt att de finns i hela kabinen.
 
Det blir alls inte några nya stolar, utan de kommer nu att ta betalt för samma gamla stolar de har haft hela tiden. De första sju eller åtta raderna har redan 9 cm extra pitch. På avgångar där inte alla dessa rader behövs till business class, kommer KL nu att begära ett tillägg för dessa stolar av ekonomiklass resenärerna. De flesta passagerare mäste redan nu betala extra för en plats vid nödutgången, jag kan konstaterara att på linjen AMS-CPH, som jag flyger regelbundet, är efterfrågan oftast lika med noll. Undrar verkligen hur många pax kommer att betala för EC. Det slutar väl med att de får dela ut stolarna gratis på fulla avgångar.

Johan
 

Jonas C

Medlem
Hmm €20-30 för lite extra legroom på short haul tycker jag låter väldigt dyrt. Betalar gärna pengarna på long haul, om det innebär en plats vid nödutgången.
 
Toppen