Ett försök till en kortfattad guide för medresenärer (knappast
medvetna resenärer dock) som funderar på att flyga med
Pegasus Airlines till Istanbul eller vidare till andra destinationer i Turkiet.
Check-in:
Pegasus erbjuder
inte onlineincheckning eller incheckning via automat på CPH. Detta resulterade i 45 minuters väntan i vanlig incheckningskö trots att vi inte skulle checka in bagage och trots att vi var ute två timmar före avgång. Check-in påbörjas i CPH två timmar innan avgång och kön hade nog ringlat sig lång ett bra tag innan vi kom ut till Kastrup. Detta kan vara värt att tänka på om man inte vill checka in bagage. Man kan lugnt konstatera att det fanns andra passagerare som skulle göra det. Incheckningspersonalen hade en svettig eftermiddag.
På SAW, Istanbuls flygplats på den asiatiska sidan, använder Pegasus sig däremot av såväl onlineincheckning och incheckning via automat på flygplatsen. Synnerligen smidigt, särskilt på sena kvällsavgången till CPH.
Flygplan
Pegasus flyger med synnerligen nya B737-800 med plats för 189 passagerare. De plan vi flög med,
TC-AAU ("Duru") och
TC-ABP ("Nisa") levererades under 2010. Vårt intryck av dessa plan är att de är utmärkta i de flesta avseenden förutom, naturligtvis, att det är trångt (trängseln är å andra sidan inte mycket värre än på SAS matarkärror CPH-ARN). Det går att köpa de "bättre" sittplatserna vid nödutgång i förväg. Man sitter i vart fall hyggligt bekvämt även om det måste vara en pärs att vara över 1,90 på en sådan flygning. Det är reklamfritt i planet (till skillnad från t.ex. FR) och färgerna i kabin är neutrala. Säkerhetsinstruktionerna kommer från följande lustiga men udda video som spelas upp på skärmarna innan take-off.
Pegasus Airlines - Safety Announcement [Turkish] - YouTube
Service:
Det serveras varm mat (som kan förbeställas till ett lägre pris än vad man kan köpa samma mat för ombord). Jag såg dock inte någon som beställde Pegasus bricka. Annars erbjuds snacks, smörgåsar, varma och kalla drycker m.m. till förhållandevis låga priser. Varning dock: på flyget till SAW var kortmaskinen sönder så ett tips kan vara att ha med sig cash (EUR eller turkiska lira även om min stolsgranne betalade med USD...). I övrigt ingenting att orda om. Återigen, till skillnad från Ryanair avbryter man inte hela tiden nödvändig sömn med försäljning av lotter, rökfria cigaretter, osv. Ingen fanfar spelas heller vid ankomst i tid.
Punktlighet:
Något jag på förhand var orolig över, inte minst med tanke på att planet från SAW till CPH skulle landa 01:10 på natten och arbetsdag väntade. Vår avgång till SAW kom iväg i tid och landade enligt tidtabell. På vägen hem kom vi iväg något senare pga. strulig och oorganiserad boarding (där markpersonalen gick runt och kontrollerade pass och boardingkort i förväg) men landade hela 25 minuter före utsatt tid. Hatten av för detta!
SAW - Sabiha Gökçen International Airport
Närapå sprillans ny terminal (sista oktober 2009) ca 1h med taxi från de europeiska delarna av Istanbul. Taxi bör kosta runt 50 EUR enkel väg. Ett tips är att förbeställa taxi. Tämligen tråkig flygplats i övrigt med brist på stolar i de allmänna delarna (vid gate finns dock gott om stolar). Ett knippe snabbmatsrestauranger, alls icke billig tax-free men som sagt, snygga ytor och förhållandevis påkostat. Det finns ett gäng lounger som alla var stängda inför vår sena kvällsavgång. Flygplatsen används mest av LCCs.
En flygning till SAW med Pegasus Airlines kan rekommenderas för den som söker billig resa i nya flygplan och kanske särskilt för den som ska vidare inrikes i Turkiet (vilket säkerligen hälften av alla på vår avgång skulle) eller t.ex. besöka
Istanbul Park i samband med F1.