Senaste nytt

Se hur dina väskor behandlas på flygplatsen

Chrille

Medlem
Jag har sett värre t ex att dom lastar vagnarna med råge så att väskor ramlar av när dom kör till terminalen.
 
För några år sen var jag en sväng på Arlanda och jobbade.
Vistades en del i bagagerummen, lastade en massa flygplan osv..

Man undrar dock vad vissa tänker med som lägger vinflaskor helt oskyddade i resväskan.
Flertalet gånger har det varit vinflaskor som kraschats sönder och läckt ut på andras väskor och i lastutrymmet.

Men har sätt värre hantering, till och med några som tävlade i att kasta tunga väskor längst.
Så detta är knappast något vidare nyhets "scoop" ...

Jag har dock vårdat alla mina väskor jag hanterat med omsorg, det lovar jag - är inget svin. :)

Jag har sett värre t ex att dom lastar vagnarna med råge så att väskor ramlar av när dom kör till terminalen.

Ibland är det faktiskt brist på vagnar (beroende på flygplats) så jag förstår om vissa vagnar blir rejält överfyllda ibland.
Jag själv ombads en gång åka och hämta 2 vagnar inför en ankommande flight och det fanns inga kvar på stället där dom ska vara...jaha? vad gör jag nu? - åkte runt halva Arlanda och till slut fann jag två stycken.
Antar att folk är lite slöa på att ställa tillbaka saker där de ska vara.
 
Last edited:

Lonelyflyer

Medlem
Den värsta behandlingen utspelade sig nånstans på vägen mellan ARN och OSD december ifjol när min BC-tagg försvann
Bastards!
 
Man är ju numera mer eller mindre rutinerad att kontrollera bagaget vid ankomst. Minsta lilla skada noteras.
Vill man inte ha sin resväska förstörd då är det bäst att hålla den inom viktbegränsningar.
Annars har jag bilder från senaste resan genom Amsterdam där ett tiotal resväskor log överallt längs vägar på apron där truckar och bussar åker. Under 2 timmar som jag var där hade ingen plockat dessa, värskorna log där för allmän beskådning. :)
 

Abbe

Medlem
Alla lastare tänker så här tror jag. Har du lastat flera tusen väskor så tror jag inte att du behandlar dem som din egna längre...för det handlar om ergonomi i botten. Ställa ifrån sig saker innebär saker långt från kroppen och böja ryggen.. Då går kroppen bara sönder till slut. Därför blir väskor behandlade som dom gör dock är videon ganska överdriven för vagnen ligger 9 av 10 gånger nära lastbandet så det inte sker så.
 

Chrille

Medlem
Hela systemet för bagagehantering borde ses över. Jag känner mig alltmer obekväm över att "utlämningen" av väskor sker som den gör. Det sker ju egentligen ingen koll att rätt person hämtar bagaget. Om ingen tar väskan så fortsätter den att snurra på bandet och det är egentligen fritt fram för vem som helst att plocka väskan.
 

David

Medlem
Hela systemet för bagagehantering borde ses över. Jag känner mig alltmer obekväm över att "utlämningen" av väskor sker som den gör. Det sker ju egentligen ingen koll att rätt person hämtar bagaget. Om ingen tar väskan så fortsätter den att snurra på bandet och det är egentligen fritt fram för vem som helst att plocka väskan.

På en hel del, mestadels mindre, flygplatser i Kina står det personal och kontrollerar taggen som sattes på ditt boardingkort vid incheckning mot din väska. Det kan ibland vara lite störande när det blir långa köer men jag har sett flera som fått vända tillbaka pga fel väska.

Själv har jag endast vid några få tillfällen sett min väska bli avdragen av någon annan men då kommit ikapp dem innan kontrollen. :)

Detta system med att taggarna blir kontrollerade innan man lämnar bagageområdet har jag inte sett någon annanstans. Men har å andra sidan inte heller rest mer än inom/mellan Europa och Asien.
 
Toppen