Senaste nytt

Vad innebär ett medvetet resande för just dig

BC.se handlar mycket om och men om att vara en medveten resenär- allt vad det betyder. Lika många personer som det finns på detta forum finns det tolkningar om vad en medveten resenär innebär. Medveten resenär innebär också (enligt mig) om ett medvetet resande.

Vad innebär ett medvetet resande för dig?

För mig innebär det självklart- som så många gånger redan nämnts att flyga så bra som möjligt till bästa pris (finns givetvis undantag). Kreditera några flygningar till ett bonusprogram (behöver jag säga vilket) för att få 3,5 års guldstatus hos *A...(just detta är verkligen tack vare BC.se).

Men jag ser även ett moraliskt ansvar i mitt val utav flygbolag när jag reser. Just därför väljer jag inte flygbolag som Ryanair och Norwegian). Jag tror inte på idén att lönedumpa, försämra arbetsmiljön för besättningen osv. Till syvene och sist finns ju t ex. inte kabinpersonalen till för att servera en årgångschampgane i business i första hand- utan de finns till för vår säkerhet. Man pratar mycket om att vara fit-for-flight. Jag som fd. flygvärd vet vad det innebär. Jag skulle vara 100% fit for flight inför en flygning. Mycket utav detta var för mig reglerat i kollektivavtalet. Jag hade t ex. minimum 3 nätters stopp på långflygningar (kom alltid fram dag 1 på morgonen, spenderade 3-4 nätter på hotell och flög hem till nordisk bas på morgonen dag 3 eller 4). Utvilad såklart och redo för en 12 timmars flygning hem till Sverige.

Man ska också ställa sig frågan vad som skulle (teoretiskt sett) hända om lågprisbolagen slog ut bolag som BA, LH. AF/KLM? Det är ju ingen hemlighet att det går bra för Ryanair. Varför, kan vi fråga oss? Andersson i Södertälje jublar när denne hittar en biljett med Ryanair som är 400 kronor billigare än vad BA är. Då har visserligen Andersson inte räknat med alla tilläggsavgifter som Ryanair tar och när allt kommer till kritan blev det inte så mycket dyrare att flyga med BA. Detta exempel kallar jag för en omedveten resenär. Någon som håller med?
För tänk er själva. Vad skulle hända om det var Easyjet, Norwegian och Ryanair som skulle dominera på Europatrafiken? Skulle knappast bli billigare?
Man skulle kanske rent utav betala lika mycket som idag, men förvänta sig lägre service, mindre trygghet om något oväntat skulle inträffa vid en trafikstörning..och icke att förglömma- en kabin/flightdeck besättning som inte är fit-for-flight.
Det för mig- är ett omedvetet resande.

Just därför utesluter jag alltid low cost bolag när jag flyger, och tryggt och bekvämt lutar mig tillbaka på en SK, BA, LX kärra och samtidigt tjänar in bonus på mitt EB eller nyinskaffade BAEC kort.
 

agehall

Medlem
För mig handlar det om att göra medvetna val. Jag anser att jag är en medveten resenär eftersom jag i princip aldrig reser utan att planera noggrant. Ibland kan detta innebära att välja en rutt för att få mer poäng, ibland för att få färre byte eller slippa ett byte mitt i natten - allt beror på situationen. Men det är just det som gör att jag anser mig vara medveten, jag tänker igenom varje resa och väljer utefter vad som blir bäst för mig just då.

En omedveten resenär bokar första bästa resa från punkt A till B, oavsett om det finns tid och möjlighet att planera.
 
bjornstrom skrev: Jag tycker "medveten resenär" och "resemedveten" har lite olika klang (och innebörd) - håller ni med?"

Vad ser du för skillnad i att vara en "medveten resenär" och "resemedveten", just för mig tycker jag att de har samma innebörd...
 
Tack för frågan Mattias. :)

För mig att vara en medveten resenär eller överhuvudtaget medvetande resande betyder att jag som resenär tar en del av ansvaret när det gäller val av bolag som jag anlitar men också att jag själv ha nyttan av mina val. För mig ansvaret innebär att väljer ett bolag som jobbar med miljö frågor, har ett miljömål, tar sitt socialt ansvar och jobbar med sustainability frågor - allt som det innebär.

Det är inte allt. Bolagets image skall också vara bra och den skall ge en trygg känsla för mig när jag reser oavsett gäller det flyg, hotell eller hyrbil. När det gäller bonusprogram skall det vara något som jag själv tycker att motsvarar för mina förväntningar och känner att jag har nyttan av det. Det kan vara så att SAS EB är inte det absolut bästa bonus programmet i världen men på grund av min resemönster både på tjänsten och privat, så tycker att jag får bra nytta av EB.

En stor del av resandet är också att ta nytta av de kampanjer som finns och inte bara titta på det billigaste priset varje gång oavsett bokningsklass. Det kan vara att lite högre pris kan kan ge bättre motsvarighet på pengarna på grund av bättre transfer tid, högre intjänad poängantal eller du kommer fram på bättre tid som passar bättre på dina önskemål.

Ska man säga att vara en medveten resenär är ett livstil inklusive allt vad det innebär just för dig.:)
 

Jacob

Medlem
Meningen med "medveten resenär" när det kom till var faktiskt att lämna det öppet för fri tolkning. Men två grundidéer:

*Man gör aktiva val i sitt resande. Man tar inte första bästa utan funderar igenom vad man ska välja.

*Man sätter pris och produkt i relation till varandra. Det finns usla fullprisföretag och riktigt bra budgetföretag (och förstås vice versa). Men pris och produkt går inte alltid hand i hand.
 

Pho

Medlem
Varför verkar det ha blivit någon slags snobbism i begreppet "medveten resenär" på det här forumet?

Jag har noterat i det senaste att vissa nästan får ursäkta sig när de säger att de skall åka charter med familjen för att det skulle göra dem omedvetna, eller att man är mindre medveten om man tar en ToR i ekonomi till New York, istället för en enkel i First till Dubai för sina poäng.

För mig så betyder "medveten" att jag faktiskt har tänkt igenom mina val och att jag fattat ett beslut grundat på fakta och mina behov.
Så om jag vill till New York för att semestra och spendera mina pengar på något där, så känns det ganska medvetet att utnyttja mina sparade poäng på en ekonomi biljett... Och på samma sätt om jag skall på semester med familjen, så kan charter faktiskt vara ett bra alternativ för det jag vill uppnå!
Att vara medveten betyder definitivt inte mesta möjliga lyx!
 

agehall

Medlem
Du har helt rätt i att medvetet inte betyder mesta möjliga lyx, men att ta ut intercontinentala awards i economy är inte medvetet resande. Ofta får man betala lika mycket i skatter och avgifter som för en billig economybiljett som man skulle tjänat poäng på!
 

Bryant

Medlem
Du har helt rätt i att medvetet inte betyder mesta möjliga lyx, men att ta ut intercontinentala awards i economy är inte medvetet resande. Ofta får man betala lika mycket i skatter och avgifter som för en billig economybiljett som man skulle tjänat poäng på!

Nja, för 60000 poäng och ett par hundralappar åker man med SAS till USA. Så billigt kommer man inte ens undan med billiga Norwegian ;).
 
Toppen