Senaste nytt

Poäng då jag uppgraderat en economy till business hos Swiss

Flyger om några dagar ner till Barcelona via Zurich med Swiss. Var från början bokad i L (economy) men via Swiss hemsida kunde jag uppgradera för 1300 kronor vilket jag gjorde .Nu när jag går in på "Manage my booking" står det att jag är bokad i business men när jag läser på farebasis står det LSWISSSE där jag förstår att L står för den faktiskta bokningsklassen. Betyder det då att trots att jag är bokad i business men får poäng enligt economy? Eller ska jag bortse från den fare basis som framgår? Jag hade tänkt kreditera till EB där L klass inte ger poäng, dock till A3.
 

agehall

Medlem
Den var lurig. Sist jag gjorde något sådant, så blev jag ombokad till P. Men jag kollade aldrig vilken farebasis det stod att jag hade. Vad säger checkmytrip?

Det kan vara läge att ringa Swiss och fråga vad du har för bokningsklass på biljetten nu.
 
Av någon anledning kom jag aldrig in på checkmytrip??!! Men jag ringde Swiss och frågade. Fick tyvärr ett halvt oklart svar.
Jag var bokad i P klass, men fare basis var enligt L. Jag frågade hur detta hänger ihop med poängintjäningen och fick då till svar att jag kommer få poäng enligt L klass??!!
Agehall: När du var bokad i P, fick du poäng enligt P klass eller den economy klass du först var bokad i?
Någon annan med erfarenhet om hur poängen sätts i P klass?

För mig låter det konstigt att vara bokad i en business klass kabin och med en bokningskod som ingår i business, men att tjäna poäng enligt low economy. Som i detta fall inte skulle ge mig några poäng i EB men i A3.
 

agehall

Medlem
Jag *tror* jag fick intjäning enligt P. Jag kommer inte exakt ihåg vilken flight det var jag gjorde detta på, men jag hittar några LX P i mitt kontoutdrag, så det är ganska troligt att det var något av dessa.

Nu har du det lite knepigare än vad jag hade, för jag tror att min ursprungsbokning var i Y eller M, så jag hade fått bra med poäng oavsett. Men jag är ganska säker på att det är bokningsklassen som styr poängen och inte fare basis. Dock är jag osäker här. Fare basis styr ju bokningsklass, så frågan är om den också direkt styr poängintjäningen eller om det baseras på det förenklade bokningsklasskoceptet. Någon som *vet*?
 
Tack för svar. Nu var det några veckor sedan jag flög och den person jag pratade med på Swiss borde vara mer inläst (eller få mer information om vad som gällde. Jag uppgraderade denna resa på swiss.com och trots att farebasis låg på ursprungsklassen (L) fick jag poäng enligt C. Så även om man från början bokar low economy, och väljer att uppgradera till lägre bokningsklass i business tjänar man in poäng i den nya klass man bokat- i mitt fall- business.
 
Toppen