Senaste nytt

BA 777 18 oktober

Tockstew

Medlem
Åkte idag med BA 777 med annonserad avgångstid 1220. När jag och sonen satt i loungen kom helt plötsligt ett meddelande i högtalarna att avgångstiden var framflyttad till 1205. När vi checkade in vid ca 1020 fanns uppenbarligen inte denna information eftersom boardingtiden angavs till 1205. Lite märkligt måste jag säga. När vi väl kommit ombord framkom att det var mkt kraftig motvind och det var helt uppenbart att den tidigare avgången berodde på att man ville försöka komma i tid för att undvika missade anslutningar. Trots detta ädla syfte är det ändå inte lite märkligt med en tidigareläggning av avgången med så kort framförhållning eller är det bara jag som är gnölig?

Kan för övrigt rekommendera Renaissance s:t pancras. Mkt trevligt hotell med schysst lobby och anslutande bar.

Tock
 

Dr. Miles

Expert
Åkte idag med BA 777 med annonserad avgångstid 1220. När jag och sonen satt i loungen kom helt plötsligt ett meddelande i högtalarna att avgångstiden var framflyttad till 1205. När vi checkade in vid ca 1020 fanns uppenbarligen inte denna information eftersom boardingtiden angavs till 1205. Lite märkligt måste jag säga. När vi väl kommit ombord framkom att det var mkt kraftig motvind och det var helt uppenbart att den tidigare avgången berodde på att man ville försöka komma i tid för att undvika missade anslutningar. Trots detta ädla syfte är det ändå inte lite märkligt med en tidigareläggning av avgången med så kort framförhållning eller är det bara jag som är gnölig?
United(UA) från Tokyo Narita(NRT) kör denna method systematiskt.
T ex planerad avgångstid är 17:00 och på boardingkortet står det att boardingen börjar 16:00. Runt 16:30 ändrar de skylten till "Final call" och de stänger gaten vid 16:40 och kör iväg före 17:00.
 

Jacob

Medlem
Detta har hänt mig tidigare också. Jag har inget problem med det förutsatt att det görs korrekt, incheckningen måste ju ändå stänga enligt ordinarie cut-off tid. Men i övrigt handlar det ju om att komma fram i tid, särskilt viktigt om man har anslutningar.
 

Tockstew

Medlem
Håller absolut med. Så länge alla som enligt officiell incheckningsrutin borde ha hunnit med verkligen hinner med så är det 100% ok. Det kan dock uppenbarligen vara bra att vara just en medveten resenär och hålla järnkoll på vad som händer avseende avgångstiden.
Tock
 

jth

Medlem
Jag har åkt med BA från arlanda några gånger och jag tycker det händer ganska ofta att man tidigarelägger avgången med 5-10 minuter. Det kanske har att göra med de hårda slottiderna på LHR och att det kan vara kö för att landa där ibland.
Jag ska fö åka denna flight i morogn igen så då kommer en datapunkt till :)
 

Mikael

Medlem
Fast om de tidigarelägger avgången så måste de väl stänga boardingen tidigare också, vilket skulle kunna skapa problem om man kommer sent till gaten efter ett loungebesök...
 

Concorde

Founding Member
Loungen visar uppdaterad information, på alla flygbolag antar jag? Är det långt till gaten har man förhoppningsvis planerat in detta.
Vill även minnas att man kallar dessa flighter extra mycket över PA för att få alla pax till gaten.
 
Toppen